Arvoketjuista arvoverkostoiksi : kustannuslaskenta arvoverkoston kilpailuedun lähteenä
Soon, Mikko (2022-02-14)
Arvoketjuista arvoverkostoiksi : kustannuslaskenta arvoverkoston kilpailuedun lähteenä
Soon, Mikko
(14.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031523623
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031523623
Tiivistelmä
Kilpailuympäristössä tapahtuneet muutokset ovat pakottaneet yritykset etsimään uudenlaisia kilpailuedun lähteitä. Perinteisesti yritykset ovat pyrkineet hankkimaan kilpailuetua omaa arvoketjuaan ja sen toimintoja kehittämällä. Kilpailuympäristössä tapahtuneiden muutosten seurauksena perinteinen arvoketjumalli ei kuitenkaan ole enää optimaalinen tapa kilpailuedun lähteiden tarkasteluun. Tänä päivänä yhä useampi yritys kuuluu useiden, saman päämäärän omaavien yritysten muodostamaan arvoverkostoon. Myös perinteinen, yritysten välinen kilpailu on vaihtunut arvoverkostojen väliseksi kilpailuksi. Yritykset, jotka toimivat parhaimman kilpailuedun mahdollistavassa arvoverkostossa pärjäävät kilpailijoitaan paremmin. Pelkkä arvoverkostoon kuuluminen ei luonnollisesti ole tae kilpailuedun saavuttamisesta, sillä arvoverkostoa on myös kehitettävä jatkuvasti. Koventuneen kilpailun seurauksena yritysten kustannustenhallinta on noussut keskeiseen asemaan kilpailuetua tavoiteltaessa. Tutkimuksessa arvoverkoston kehittämistä lähestytään verkostotasoisia kustannuslaskentamenetelmiä kehittämällä. Käsiteltävät kustannuslaskentamenetelmät ovat avointen kirjojen menetelmä, toimintolaskenta ja tavoitekustannuslaskenta. Tutkimukseen valittujen kustannuslaskentamenetelmien hyödyntäminen on mahdollista useissa erityyppisissä arvoverkostoissa. Tutkimuksessa pyritään myös selvittämää, onko valittuja kustannuslaskentamenetelmiä mahdollista yhdistellä keskenään parhaimman mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Tutkimus noudattaa käsiteanalyyttistä tutkimustyyliä. Käsiteanalyysin avulla on mahdollista saavuttaa tutkittavasta aiheesta erinomainen teoreettinen pohja, jota on mahdollista hyödyntää useiden erilaisten arvoverkostojen tarpeisiin. Käsiteanalyysia hyödynnetään tutkimuksen kohteena olevan käsitteen ymmärtämiseen ja tutkittavan käsitteen ja sen lähikäsitteiden välisten suhteiden ymmärtämiseen.
Tutkimustulosten mukaan yritykset hankkivat tänä päivänä kilpailuetua perinteisten arvoketjujen sijasta yhä useammin arvoverkostoista. Arvoverkostot ovat syrjäyttäneet perinteiset arvoketjut kilpailuedun tavoittelussa neljän keskeisen tekijän seurauksena. Nämä tekijät ovat: globalisaatio, erikoistuminen, teknologian kehittyminen ja tuotannon modularisoituminen. Pelkkä arvoverkostoon kuuluminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita kilpailuedun saavuttamista. Arvoverkoston yrityksilleen tuottaman kilpailuedun edellytyksenä on verkoston jatkuva kehittäminen. Arvoverkoston on mahdollista hyödyntää verkoston kehittämisessä useita erilaisia kustannuslaskentamenetelmiä. Tutkimuksessa havaittiin etenkin tavoitekustannuslaskennan ja toimintolaskennan yhdistelmän tarjoavan arvoverkostolle erinomaisen työkalun kustannuslaskennan kehittämiseen. Lisäksi myös avointen kirjojen menetelmä soveltuu erinomaisesti käytettäväksi yhdessä toimintolaskennan kanssa. Optimaalinen kustannuslaskentamenetelmä tai eri menetelmien yhdistelmä riippuu siitä, minkä tyyppinen arvoverkosto on ja mitä arvoverkosto valitulta kustannuslaskentamenetelmältä tavoittelee.
Tutkimus noudattaa käsiteanalyyttistä tutkimustyyliä. Käsiteanalyysin avulla on mahdollista saavuttaa tutkittavasta aiheesta erinomainen teoreettinen pohja, jota on mahdollista hyödyntää useiden erilaisten arvoverkostojen tarpeisiin. Käsiteanalyysia hyödynnetään tutkimuksen kohteena olevan käsitteen ymmärtämiseen ja tutkittavan käsitteen ja sen lähikäsitteiden välisten suhteiden ymmärtämiseen.
Tutkimustulosten mukaan yritykset hankkivat tänä päivänä kilpailuetua perinteisten arvoketjujen sijasta yhä useammin arvoverkostoista. Arvoverkostot ovat syrjäyttäneet perinteiset arvoketjut kilpailuedun tavoittelussa neljän keskeisen tekijän seurauksena. Nämä tekijät ovat: globalisaatio, erikoistuminen, teknologian kehittyminen ja tuotannon modularisoituminen. Pelkkä arvoverkostoon kuuluminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita kilpailuedun saavuttamista. Arvoverkoston yrityksilleen tuottaman kilpailuedun edellytyksenä on verkoston jatkuva kehittäminen. Arvoverkoston on mahdollista hyödyntää verkoston kehittämisessä useita erilaisia kustannuslaskentamenetelmiä. Tutkimuksessa havaittiin etenkin tavoitekustannuslaskennan ja toimintolaskennan yhdistelmän tarjoavan arvoverkostolle erinomaisen työkalun kustannuslaskennan kehittämiseen. Lisäksi myös avointen kirjojen menetelmä soveltuu erinomaisesti käytettäväksi yhdessä toimintolaskennan kanssa. Optimaalinen kustannuslaskentamenetelmä tai eri menetelmien yhdistelmä riippuu siitä, minkä tyyppinen arvoverkosto on ja mitä arvoverkosto valitulta kustannuslaskentamenetelmältä tavoittelee.