Henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa suomalaisten kuntosali- ja liikunta-alan yrittäjien keskuudessa
Rautio, Monika (2022)
Kandidaatintutkielma
Rautio, Monika
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022420693
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022420693
Tiivistelmä
Tämä kauppatieteiden kandidaatintutkielma tutkii suomalaisten kuntosali- ja liikunta-alan yrittäjien luomia henkilöbrändejä sosiaalisessa mediassa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten henkilöbrändi luodaan sosiaalisessa mediassa, ja millaisia vaikutuksia sosiaalisen median eri osa-alueilla on aiheeseen. Lisäksi pyritään kartoittamaan, mitä alan yrittäjät ajattelevat itse pääsystään nykyiseen pisteeseen urallaan. Tarkoituksena on luoda tutkielma, joka tarjoaa lukijalleen vinkkejä, ohjeita ja uusia ideoita vahvan henkilöbrändin saavuttamiseen. Lopulta pyritään selvittämään, miten sosiaalisen median näkyvyys ja seuraajat ovat vaikuttaneet yrittäjiin, heidän palveluihinsa ja niiden markkinointiin.
Tutkielman teoriaosa koostuu aiheen kirjallisuudesta ja tieteellisistä julkaisuista. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua hyödyntäen. Haastateltavat olivat täysipäiväisiä yrittäjiä, joiden päätoimialaa on erinäisten liikunta- ja kuntosaliharrastukseen liittyvien palveluiden tarjoaminen. Empiirinen aineisto ja analyysi koostuvat haastateltavien omista kokemuksista ja näkemyksistä aihealueeseen liittyen. Uusia havaintoja verrattaan myös aiempaan kirjallisuuteen ja teorioihin.
Tutkimus osoitti, että henkilöbrändäystä voi tehdä useita eri periaatteita ja toimintatapoja noudattaen. Mielikuvia ja yleisiä mielipiteitä brändistä pidetään erityisen tärkeinä niin aiempien teorioiden, kuin haastateltavien näkökulmasta. Omana itsenään esiintyminen, arvojen ja persoonallisuuden esilletuonti, sekä aktiivinen ja sinnikäs sisällöntuotanto koettiin menestyksen avaintekijöiksi. Visuaalisesti hienoa, selkeää, laadukasta ja vaihtelevaa sisältöä pidettiin myös hyvänä lisänä henkilöbrändin rakentamisessa. Tutkimuksesta selvisi, että tulosten saavuttaminen kovalla ja ahkeralla työllä on todennäköisintä, mutta ei siltikään varmaa. This Business Administration Bachelor's thesis studies the personal brands created by Finnish gym and sports entrepreneurs on social media. The aim of the thesis is to find out how to create a personal brand in social media, and what impacts different aspects of social media have on the subject. Furthermore, the study seeks to survey what entrepreneurs in the field think about having reached the current point in their careers. The purpose is to create a thesis that offers its reader some tips, instructions and ideas for achieving a strong personal brand. Finally, there are efforts to find out how the visibility and followers in social media have affected entrepreneurs, their services, and their marketing.
The theory part of the thesis consists of literature and scientific publications on the subject. The research has been implemented as a qualitative study. The data was collected by using a focused interview, or in other words a semi-structured interview. The interviewees were full-time entrepreneurs whose main focus is in providing various sports and gym-related services. Empirical data and analysis consist of the interviewees’ own experiences and views regarding the subject area. The new findings are also compared with previous literature and theories.
The study showed that there are a number of different principles and policies that can be performed in personal branding. Impressions and public opinions of the brand are considered particularly important from the perspective of past theories as well as the interviewees. Being yourself, bringing out own values and personality, and active and persistent content production were perceived as the key elements of success. Visually fine, clear, high-quality and varied content was also considered as a good addition to building a personal brand. The study found that achieving results through hard work is most likely, but still not certain.
Tutkielman teoriaosa koostuu aiheen kirjallisuudesta ja tieteellisistä julkaisuista. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua hyödyntäen. Haastateltavat olivat täysipäiväisiä yrittäjiä, joiden päätoimialaa on erinäisten liikunta- ja kuntosaliharrastukseen liittyvien palveluiden tarjoaminen. Empiirinen aineisto ja analyysi koostuvat haastateltavien omista kokemuksista ja näkemyksistä aihealueeseen liittyen. Uusia havaintoja verrattaan myös aiempaan kirjallisuuteen ja teorioihin.
Tutkimus osoitti, että henkilöbrändäystä voi tehdä useita eri periaatteita ja toimintatapoja noudattaen. Mielikuvia ja yleisiä mielipiteitä brändistä pidetään erityisen tärkeinä niin aiempien teorioiden, kuin haastateltavien näkökulmasta. Omana itsenään esiintyminen, arvojen ja persoonallisuuden esilletuonti, sekä aktiivinen ja sinnikäs sisällöntuotanto koettiin menestyksen avaintekijöiksi. Visuaalisesti hienoa, selkeää, laadukasta ja vaihtelevaa sisältöä pidettiin myös hyvänä lisänä henkilöbrändin rakentamisessa. Tutkimuksesta selvisi, että tulosten saavuttaminen kovalla ja ahkeralla työllä on todennäköisintä, mutta ei siltikään varmaa.
The theory part of the thesis consists of literature and scientific publications on the subject. The research has been implemented as a qualitative study. The data was collected by using a focused interview, or in other words a semi-structured interview. The interviewees were full-time entrepreneurs whose main focus is in providing various sports and gym-related services. Empirical data and analysis consist of the interviewees’ own experiences and views regarding the subject area. The new findings are also compared with previous literature and theories.
The study showed that there are a number of different principles and policies that can be performed in personal branding. Impressions and public opinions of the brand are considered particularly important from the perspective of past theories as well as the interviewees. Being yourself, bringing out own values and personality, and active and persistent content production were perceived as the key elements of success. Visually fine, clear, high-quality and varied content was also considered as a good addition to building a personal brand. The study found that achieving results through hard work is most likely, but still not certain.