Monimuoto-opetus täydennyskoulutuksessa : panssarintorjuntaupseerikurssin kokemukset
Kalliomaa, Mika (1998)
Kalliomaa, Mika
Maanpuolustuskorkeakoulu
Koulutustaidon laitos
Muu opinnäyte
1998
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021719609
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021719609
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, miten monimuoto-opetus toimii upseerien täydennyskoulutuksessa. Se on rajattu koskemaan ainoastaan panssarintorjuntaupseerikurssin 6 toteutuksesta saatuja kokemuksia. Tutkija tutkii omaa työtään toimintatutkimuksen keinoin.
Tutkimuksessa luodaan yleisestä teoriasta puolustusvoimien koulutuskulttuurin erityispiirteet huomioiden puolustusvoimissa vallitseva oppimiskäsitys. Tähän ammattiteoriaan pohjautuen tutkimuksessa analysoidaan ja perustellaan empiirisessä osassa saadut kokemukset monimuoto-opetuksen onnistumisesta panssarintorjuntaupseerikurssilla 6.
Tutkimuksen pääongelma on: miten monimuoto-opetus tulisi toteuttaa panssarintorjuntaupseerikurssilla ?
Osaongelmat ovat:
1. Miten oppimisprosessin ohjauksessa onnistuttiin oppilaiden ja opettajien mielestä?
2. Miten työn ja opiskelun integroinnissa onnistuttiin opettajien, oppilaiden ja tutorien rnieiestä?
3. Miten oppilaiden henkilökohtainen oppimissuunnitelma toteutui kurssilla?
4. Mikä oli opetuksen vaikutus oppilaiden mielestä?
Tutkimusaineistoa kerättiin kolmelta kohderyhmältä: opettajat, oppilaat sekä joukko-osaston tutorit. Tutkimusaineisto koostui kohderyhmille tehdyistä kyselyistä, oppilaiden oppimispäiväkirjoista ja aineistoa täydentävistä haastatteluista. Kyselyt sisälsivät suljetun kysymyssaruan ja muutamia avoimia kysymyksiä vastausten taustojen selvittämiseksi. Suljettujen kysymysten antama tutkimusaineisto analysoitiin Jotos -ohjelmalla.
Kohderyhmät valittiin siten, että monimuoto-opetuksen soveltuvuudesta kurssin opetukseen saataisiin näkökulma kaikilta oppimisprosessiin vaikuttavilta tekijöiltä. Merkittävän osan tutkimusaineistosta muodostavat tutkijan omat suunnittelemansa ja johtamansa kurssin muistiinpanot ja muistiot suunnittelun ja toteutuksen ajalta.
Tutkimuksen tulosten mukaan monimuoto-opetus soveltuu hyvin upseerien täydennyskoulutukseen. Tässä opetusmuodossa voidaan opetussuunnitelmaa rakennettaessa ottaa huomioon oppilaan lähtötaso, henkilökohtaiset tavoitteet ja työtehtävät. Henkilökohtaisen opiskeluaikataulun Juomiselle rajoituksen tuo opettajan mahdollisuus hallita useampaa eri rytmissä etenevää opiskelijaa. Onnistuneeksi koettiin myös opetuksen jaksottelu sopiviin asiakokonaisuuksiin.
Tutkimuksessa luodaan yleisestä teoriasta puolustusvoimien koulutuskulttuurin erityispiirteet huomioiden puolustusvoimissa vallitseva oppimiskäsitys. Tähän ammattiteoriaan pohjautuen tutkimuksessa analysoidaan ja perustellaan empiirisessä osassa saadut kokemukset monimuoto-opetuksen onnistumisesta panssarintorjuntaupseerikurssilla 6.
Tutkimuksen pääongelma on: miten monimuoto-opetus tulisi toteuttaa panssarintorjuntaupseerikurssilla ?
Osaongelmat ovat:
1. Miten oppimisprosessin ohjauksessa onnistuttiin oppilaiden ja opettajien mielestä?
2. Miten työn ja opiskelun integroinnissa onnistuttiin opettajien, oppilaiden ja tutorien rnieiestä?
3. Miten oppilaiden henkilökohtainen oppimissuunnitelma toteutui kurssilla?
4. Mikä oli opetuksen vaikutus oppilaiden mielestä?
Tutkimusaineistoa kerättiin kolmelta kohderyhmältä: opettajat, oppilaat sekä joukko-osaston tutorit. Tutkimusaineisto koostui kohderyhmille tehdyistä kyselyistä, oppilaiden oppimispäiväkirjoista ja aineistoa täydentävistä haastatteluista. Kyselyt sisälsivät suljetun kysymyssaruan ja muutamia avoimia kysymyksiä vastausten taustojen selvittämiseksi. Suljettujen kysymysten antama tutkimusaineisto analysoitiin Jotos -ohjelmalla.
Kohderyhmät valittiin siten, että monimuoto-opetuksen soveltuvuudesta kurssin opetukseen saataisiin näkökulma kaikilta oppimisprosessiin vaikuttavilta tekijöiltä. Merkittävän osan tutkimusaineistosta muodostavat tutkijan omat suunnittelemansa ja johtamansa kurssin muistiinpanot ja muistiot suunnittelun ja toteutuksen ajalta.
Tutkimuksen tulosten mukaan monimuoto-opetus soveltuu hyvin upseerien täydennyskoulutukseen. Tässä opetusmuodossa voidaan opetussuunnitelmaa rakennettaessa ottaa huomioon oppilaan lähtötaso, henkilökohtaiset tavoitteet ja työtehtävät. Henkilökohtaisen opiskeluaikataulun Juomiselle rajoituksen tuo opettajan mahdollisuus hallita useampaa eri rytmissä etenevää opiskelijaa. Onnistuneeksi koettiin myös opetuksen jaksottelu sopiviin asiakokonaisuuksiin.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]