"Oppilaat nauttii, koira nauttii, opet nauttii" : Kouluhenkilöstön kokemuksia koulukoirista ja niiden käytöstä
Koskinen, Emmi (2022-01-17)
"Oppilaat nauttii, koira nauttii, opet nauttii" : Kouluhenkilöstön kokemuksia koulukoirista ja niiden käytöstä
Koskinen, Emmi
(17.01.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020918306
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020918306
Tiivistelmä
Yhä useammassa koulussa on aloitettu koira-avusteisuuden hyödyntäminen. Koulukoirien positiivista vaikutuksista on tehty lukuisia tutkimuksia, mutta siltikään kaikki eivät ota koulukoiria avosylin vastaan. Mitä ajatuksia koulukoirat ja niiden käyttö herättää kouluhenkilöstössä? Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda kuuluviin kouluhenkilöstön kokemuksia ja ajatuksia koulukoirista ja niiden käytöstä. Kokemuksia avaamalla lisätään tietoisuutta koira-avusteisuudesta ja löydetään toimivia toimintatapoja sujuvaan arkeen koulukoiran kanssa. Lisäksi selvitettiin, onko vastaajien kokemat koulukoirien vaikutukset linjassa tutkimustuloksiin koulukoirien hyödyistä.
Kokemuksia koulukoirien käytöstä on tutkittu ennenkin, mutta nyt haluttiin saada kaikkien koulussa työskentelevien ääni kuuluviin. Erityisesti niiden, ketkä eivät itse toteuta koira-avusteisuutta. Tutkimus toteutettiin anonyymin nettikyselyn avulla, jota jaettiin niin koira-avusteisuutta toteuttavien koulujen rehtoreille uudelleenjaettavaksi, kuin erinäisten Facebook-ryhmien kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 14 henkilöä, joista neljä työskenteli koulussa, missä oli koulukoira ja loput 10 omistivat itse koulukoiran. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, sisällönanalyysin avulla.
Niin koira-avusteisuutta toteuttavien kuin koira-avusteisessa koulussa työskentelevien kokemukset eivät juurikaan eronneet toisistaan. Kokemukset koirista ja niihin liittyvistä käytänteistä oli positiivisia ja myös koira-avusteisuutta kauempaa katselevat olivat huomanneet oppilaissa myönteisiä vaikutuksia. Vaikutukset olivat linjassa aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa. Koiran vaikutus psyykkiseen hyvinvointiin erottui selkeästi. Koulukoiralla oli rauhoittava vaikutus ja se sai oppilaat avautumaan, mikä paransi opettajan ja oppilaan välistä suhdetta. Erityisesti koira-avusteisuuden sanottiin sopivan erityislapsille. Koira-avusteisuutta toteuttavat kokivat koiran luovan lisätyötä, mutta samaan aikaan ohjaajien itsetunto kasvoi ja he tunsivat työnsä olevan merkityksellisempää ja he jaksoivat työssä paremmin.
Vastaajat kokivat tärkeäksi koira-avusteisuuden tavoitteellisuuden ja tarkkojen sääntöjen luomisen yhdessä. Osa vastaajista ei ollut tietoinen koulussa olevista käytänteistä, vaan luotti toiminnan jatkavan omalla painollaan. Tutkimuksen tulokset lisäsivät ymmärrystä siitä, miten koira-avusteisuus toimii arjessa ja miten se koetaan. Aineistosta tuli ilmi asioita, mitä vastaajat pitävät tärkeänä ja mitkä ovat avaimia toimivaan arkeen koulukoiran kanssa. Koira-avusteisuuden aloittamisesta haaveileva voi katsoa, mitä pidetään tärkeänä ja toimia sen mukaan.
Kokemuksia koulukoirien käytöstä on tutkittu ennenkin, mutta nyt haluttiin saada kaikkien koulussa työskentelevien ääni kuuluviin. Erityisesti niiden, ketkä eivät itse toteuta koira-avusteisuutta. Tutkimus toteutettiin anonyymin nettikyselyn avulla, jota jaettiin niin koira-avusteisuutta toteuttavien koulujen rehtoreille uudelleenjaettavaksi, kuin erinäisten Facebook-ryhmien kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 14 henkilöä, joista neljä työskenteli koulussa, missä oli koulukoira ja loput 10 omistivat itse koulukoiran. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, sisällönanalyysin avulla.
Niin koira-avusteisuutta toteuttavien kuin koira-avusteisessa koulussa työskentelevien kokemukset eivät juurikaan eronneet toisistaan. Kokemukset koirista ja niihin liittyvistä käytänteistä oli positiivisia ja myös koira-avusteisuutta kauempaa katselevat olivat huomanneet oppilaissa myönteisiä vaikutuksia. Vaikutukset olivat linjassa aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa. Koiran vaikutus psyykkiseen hyvinvointiin erottui selkeästi. Koulukoiralla oli rauhoittava vaikutus ja se sai oppilaat avautumaan, mikä paransi opettajan ja oppilaan välistä suhdetta. Erityisesti koira-avusteisuuden sanottiin sopivan erityislapsille. Koira-avusteisuutta toteuttavat kokivat koiran luovan lisätyötä, mutta samaan aikaan ohjaajien itsetunto kasvoi ja he tunsivat työnsä olevan merkityksellisempää ja he jaksoivat työssä paremmin.
Vastaajat kokivat tärkeäksi koira-avusteisuuden tavoitteellisuuden ja tarkkojen sääntöjen luomisen yhdessä. Osa vastaajista ei ollut tietoinen koulussa olevista käytänteistä, vaan luotti toiminnan jatkavan omalla painollaan. Tutkimuksen tulokset lisäsivät ymmärrystä siitä, miten koira-avusteisuus toimii arjessa ja miten se koetaan. Aineistosta tuli ilmi asioita, mitä vastaajat pitävät tärkeänä ja mitkä ovat avaimia toimivaan arkeen koulukoiran kanssa. Koira-avusteisuuden aloittamisesta haaveileva voi katsoa, mitä pidetään tärkeänä ja toimia sen mukaan.