Lumo, häly ja julmat optimismit : historiallisen nykyhetken tuntu elokuvassa Hiomattomat timantit
Ruotsalainen, Erik (2021-12-17)
Lumo, häly ja julmat optimismit : historiallisen nykyhetken tuntu elokuvassa Hiomattomat timantit
Ruotsalainen, Erik
(17.12.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020217272
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020217272
Tiivistelmä
Tutkielmassa perehdytään historiallisesti määräytyneen nykyhetken välittömään tuntuun sellaisena kuin se ilmenee elokuvassa Hiomattomat timantit (Uncut Gems, USA 2019). Lehdistökirjoittelussa piinalliseksi ja ahdistavaksi kuvailtua elokuvaa lähiluetaan suhteessa erilaisiin myöhäiskapitalistisen talouden yhteiskunnallisiin muotoihin. Muodot saavat ilmauksensa aineiston lumoavuudessa ja hälyisyydessä sekä siinä ilmenevissä julmissa optimismeissa, joiksi tutkija Lauren Berlant nimittää affektiivisia muodostelmia, joissa subjekti kiinnittyy lupauksiin, jotka eivät syystä tai toisesta pysty täyttymään.
Nykyhetki tuntuu Berlantin mukaan historialliselta silloin, kun sitä kannattelevat rakenteet lakkaavat toimimasta. Aineistossa tuntuva nykyhetken historiallisuus ilmeneekin yhteiskunnallisten muotojen ja niiden varassa toimivan välittömän nykyhetken välisissä ristiriidoissa. Ristiriitaisuuksia herättäviä muotoja ovat tavaran vaihdanta, tuotanto ja pääoman kiertokulku, jotka hankaavat vastaavasti elokuvan henkilöhahmoja, kuvakerrontaa ja kerronnallista muotoa vastaan.
Affektitutkimuksen lisäksi oleellinen osa tutkielman teoreettista perustaa on marxilainen yhteiskuntateoria, joka tarjoaa aineiston historialliselle tilanteelle puitteet. Tutkielman historiallisena kehyksenä toimivat vuoden 2008 talouskriisin jälkeiset yhdysvaltalaiset myöhäiskapitalistiset tuotantosuhteet, joissa finanssimarkkinat esittävät alati keskeisempää roolia. Tässä historiallisessa kehyksessä ilmeneviä yhteiskunnallisia muotoja suhteutetaan aineiston lisäksi teoreettisiin keskusteluihin esimerkiksi ideologisesta subjektiudesta ja strukturalistisesta elokuvateoriasta.
Hiomattomien timanttien historiallisen nykyhetken tuntu kiteytyy lopulta julmien optimismien paljouteen. Nykyhetken aistimellinen sisältö on ristiriidassa sen muotoina toimivien historiallisesti kehittyneiden sovinnaisuuksien kanssa, joita toimijat joutuvat historiallisessa nykyhetkessä kuitenkin noudattamaan.
Nykyhetki tuntuu Berlantin mukaan historialliselta silloin, kun sitä kannattelevat rakenteet lakkaavat toimimasta. Aineistossa tuntuva nykyhetken historiallisuus ilmeneekin yhteiskunnallisten muotojen ja niiden varassa toimivan välittömän nykyhetken välisissä ristiriidoissa. Ristiriitaisuuksia herättäviä muotoja ovat tavaran vaihdanta, tuotanto ja pääoman kiertokulku, jotka hankaavat vastaavasti elokuvan henkilöhahmoja, kuvakerrontaa ja kerronnallista muotoa vastaan.
Affektitutkimuksen lisäksi oleellinen osa tutkielman teoreettista perustaa on marxilainen yhteiskuntateoria, joka tarjoaa aineiston historialliselle tilanteelle puitteet. Tutkielman historiallisena kehyksenä toimivat vuoden 2008 talouskriisin jälkeiset yhdysvaltalaiset myöhäiskapitalistiset tuotantosuhteet, joissa finanssimarkkinat esittävät alati keskeisempää roolia. Tässä historiallisessa kehyksessä ilmeneviä yhteiskunnallisia muotoja suhteutetaan aineiston lisäksi teoreettisiin keskusteluihin esimerkiksi ideologisesta subjektiudesta ja strukturalistisesta elokuvateoriasta.
Hiomattomien timanttien historiallisen nykyhetken tuntu kiteytyy lopulta julmien optimismien paljouteen. Nykyhetken aistimellinen sisältö on ristiriidassa sen muotoina toimivien historiallisesti kehittyneiden sovinnaisuuksien kanssa, joita toimijat joutuvat historiallisessa nykyhetkessä kuitenkin noudattamaan.