HYVÄ OPETTAJA, HYVÄ OPETUS LÄHIHOITAJAOPIKELIJAN SILMIN
Vahtivaara, Julia-Maarie (2021-11-12)
HYVÄ OPETTAJA, HYVÄ OPETUS LÄHIHOITAJAOPIKELIJAN SILMIN
Vahtivaara, Julia-Maarie
(12.11.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022013111362
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022013111362
Tiivistelmä
Opettajan rooli on muuttunut tietoa ylhäältäpäin opiskelijoille jakavasta, kaikki tietävästä, ehkä hieman pelottavastakin ihmisestä, opiskelijan vierellä kulkevaksi, henkilökohtaista kasvua tukevaksi ihmiseksi, joka opettaa opiskelijoita ja oppii myös itse yhdessä heidän kanssaan. Opettajasta on tullut oppimisen mahdollistaja.
Opettajan rooli oppimisprosessissa on tutkimustenkin mukaan hyvin merkittävä. Sillä on opiskelijalle merkitystä, mitä opetetaan, miksi opetetaan ja kuka opettaa. Onko opettaja ”hyvä tyyppi”, osaako hän opettaa hyvin ja kiinnostavasti opiskeltavat asiat, on merkitystä opiskelijan ja hänen oppimisensa kannalta. Konkreettisesti tämän voi esimerkiksi todeta opettaessaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoita. Tästä opettajakokemuksesta virisi halu lähteä selvittämään pro gradu-tutkielmassa, millainen on hyvä opettaja ja millaista on hyvä opetus aikuisen lähihoitajaopiskelijan silmin.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin seitsemää lähihoitajaopiskelijaa eri kolmesta oppilaitoksesta, jotka sijaitsivat Vantaalla, Tuusulassa ja Uudessakaupungissa. Haastatteluaineisto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelua (liite 1) ja aineistoanalyysi tehtiin haastattelusta nouseviin teemoihin tukeutuen. Tulokset osoittivat, että aikuisopiskelijoiden mielestä hyvä opettaja osaa ennen kaikkea opettaa. Hän hallitsee substanssin eli opetettavan asian, mutta hän on myös pedagogisesti taitava eli osaa opettaa kiinnostavasti käyttäen opetustilanteissa eri menetelmiä monipuolisesti hyväkseen. Hyvällä opettajalla on hyvät vuorovaikutustaidot ja persoonaltaan hän on avoin ja huumorintajuinen. Opiskelijoiden ja opettajan lämminhenkinen ja välittävä kanssakäyminen tuo opiskelijalle tunteen siitä, että opettajaa on helppo lähestyä ja hän auttaa ja tukee tarvittaessa. Asiat, jotka haastateltavien mielestä kaipaisivat eniten muutosta, olivat se, että opettajan opettamiselle, opiskelijan oppimiselle, ja asioiden käsittelylle tulisi hyvässä ja laadukkaassa opetuksessa olla nykyistä enemmän aikaa ja opettajien tulisi myös olla tasa-arvoisia opiskelijoiden suhteen. Tasa-arvo tässä tarkoittaa opettajien taholta samaa vaatimustasoa ja opetussisältöä opiskelijoille opettajasta riippumatta.
Opettajan rooli oppimisprosessissa on tutkimustenkin mukaan hyvin merkittävä. Sillä on opiskelijalle merkitystä, mitä opetetaan, miksi opetetaan ja kuka opettaa. Onko opettaja ”hyvä tyyppi”, osaako hän opettaa hyvin ja kiinnostavasti opiskeltavat asiat, on merkitystä opiskelijan ja hänen oppimisensa kannalta. Konkreettisesti tämän voi esimerkiksi todeta opettaessaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoita. Tästä opettajakokemuksesta virisi halu lähteä selvittämään pro gradu-tutkielmassa, millainen on hyvä opettaja ja millaista on hyvä opetus aikuisen lähihoitajaopiskelijan silmin.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin seitsemää lähihoitajaopiskelijaa eri kolmesta oppilaitoksesta, jotka sijaitsivat Vantaalla, Tuusulassa ja Uudessakaupungissa. Haastatteluaineisto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelua (liite 1) ja aineistoanalyysi tehtiin haastattelusta nouseviin teemoihin tukeutuen. Tulokset osoittivat, että aikuisopiskelijoiden mielestä hyvä opettaja osaa ennen kaikkea opettaa. Hän hallitsee substanssin eli opetettavan asian, mutta hän on myös pedagogisesti taitava eli osaa opettaa kiinnostavasti käyttäen opetustilanteissa eri menetelmiä monipuolisesti hyväkseen. Hyvällä opettajalla on hyvät vuorovaikutustaidot ja persoonaltaan hän on avoin ja huumorintajuinen. Opiskelijoiden ja opettajan lämminhenkinen ja välittävä kanssakäyminen tuo opiskelijalle tunteen siitä, että opettajaa on helppo lähestyä ja hän auttaa ja tukee tarvittaessa. Asiat, jotka haastateltavien mielestä kaipaisivat eniten muutosta, olivat se, että opettajan opettamiselle, opiskelijan oppimiselle, ja asioiden käsittelylle tulisi hyvässä ja laadukkaassa opetuksessa olla nykyistä enemmän aikaa ja opettajien tulisi myös olla tasa-arvoisia opiskelijoiden suhteen. Tasa-arvo tässä tarkoittaa opettajien taholta samaa vaatimustasoa ja opetussisältöä opiskelijoille opettajasta riippumatta.