Vastuullisuusviestintä lihanjalostajien tuotepakkauksissa
Sirkiä, Ville (2022-01-03)
Vastuullisuusviestintä lihanjalostajien tuotepakkauksissa
Sirkiä, Ville
(03.01.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201178866
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201178866
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten lihanjalostajien tuotepakkauksissa esiintyvää
vastuullisuusviestintää. Tutkielman tavoitteena on muodostaa kuva siitä, miten lihanjalostajat ilmaisevat
vastuullisuuttaan pakkausviestinnän aihealueiden perusteella, ja millä keinoin tuotepakkauksissa
viestitään vastuullisuudesta kuluttajille.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään yksityiskohtaisesti sekä vastuullisuutta että pakkausviestintää.
Vastuullisuutta tarkastellaan aluksi käsitteenä, jonka jälkeen tutustutaan siihen, mitä vastuullisuus on
erityisesti lihanjalostuksen näkökulmasta. Pakkausviestintään liittyen tarkastellaan erityisesti erilaisia
tuotepakkauksen viestintäelementtejä, joita voidaan hyödyntää viestin välittämisessä.
Lopulta teorialukujen perusteella muodostetaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys, joka koostuu
vastuullisuusviestinnän aihepiireistä ja tuotepakkauksen viestintäelementeistä. Vastuullisuusviestinnän
aihepiirit jaetaan vastuullisuuden kolmijaon mukaisesti ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen ja
taloudelliseen vastuuseen. Tuotepakkauksen viestintäelementtejä tunnistetaan yhteensä kuusi: värit,
grafiikka, sertifikaatit, teksti, muotoilu ja materiaali.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerätään valokuvaamalla suomalaisia lihanjalosteiden
tuotepakkauksia. Tuotepakkausten viestintäsisältöä analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Analyysia tehtäessä hyödynnytetään luotua viitekehystä, joka määrittää sen, mitä ominaisuuksia
aineistosta etsitään ja analysoidaan.
Tutkielman tulokset kertovat, että lihanjalostajien tuotepakkausten vastuullisuusviestintä keskittyy
vastuullisuuden aihepiireistä erityisesti ympäristövastuuseen ja sosiaaliseen vastuuseen. Taloudelliseen
vastuuseen liittyvää viestintää löytyy tuotepakkauksista selkeästi vähemmän. Ympäristövastuuseen
liittyviä viestittäviä teemoja ovat esimerkiksi pakkausmateriaalin vähentämiseen, ympäristöystävällisyyteen, hiilineutraaliuteen ja eläinten hyvinvointiin liittyvät asiat. Sosiaalisen vastuun viestintä
keskittyy erityisesti suomalaisuuteen, lihantuottajien elinkeinon tukemiseen ja terveellisen ruuan
tuotantoon. Taloudellisen vastuun viestinnässä kerrotaan voitonjaosta alkutuottajille ja lihanjalostajan
alueellisesta taloudellisesta vastuusta.
Tuotepakkauksen viestintäkeinoista vastuullisuusviestinnässä hyödynnetään erityisesti värejä,
grafiikkaa, sertifikaatteja ja tekstiä. Värien ja grafiikan avulla tehdään erilaisia viittauksia luontoon ja
luonnollisuuteen. Sertifikaateilla kerrotaan tuotteen kotimaisuudesta ja tuotantoeläinten hyvinvoinnista.
Tekstimuotoista vastuullisuusviestintää on tuotepakkauksissa runsaasti. Sen aihepiirit käsittävät laajan
alueen kierrätysohjeista tuotteiden kotimaisuuteen. Muotoilun ja materiaalin hyödyntäminen
vastuullisuusviestinnässä rajoittuu lähinnä vähemmän muovia sisältävien pakkausten suunnitteluun.
vastuullisuusviestintää. Tutkielman tavoitteena on muodostaa kuva siitä, miten lihanjalostajat ilmaisevat
vastuullisuuttaan pakkausviestinnän aihealueiden perusteella, ja millä keinoin tuotepakkauksissa
viestitään vastuullisuudesta kuluttajille.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään yksityiskohtaisesti sekä vastuullisuutta että pakkausviestintää.
Vastuullisuutta tarkastellaan aluksi käsitteenä, jonka jälkeen tutustutaan siihen, mitä vastuullisuus on
erityisesti lihanjalostuksen näkökulmasta. Pakkausviestintään liittyen tarkastellaan erityisesti erilaisia
tuotepakkauksen viestintäelementtejä, joita voidaan hyödyntää viestin välittämisessä.
Lopulta teorialukujen perusteella muodostetaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys, joka koostuu
vastuullisuusviestinnän aihepiireistä ja tuotepakkauksen viestintäelementeistä. Vastuullisuusviestinnän
aihepiirit jaetaan vastuullisuuden kolmijaon mukaisesti ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen ja
taloudelliseen vastuuseen. Tuotepakkauksen viestintäelementtejä tunnistetaan yhteensä kuusi: värit,
grafiikka, sertifikaatit, teksti, muotoilu ja materiaali.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerätään valokuvaamalla suomalaisia lihanjalosteiden
tuotepakkauksia. Tuotepakkausten viestintäsisältöä analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Analyysia tehtäessä hyödynnytetään luotua viitekehystä, joka määrittää sen, mitä ominaisuuksia
aineistosta etsitään ja analysoidaan.
Tutkielman tulokset kertovat, että lihanjalostajien tuotepakkausten vastuullisuusviestintä keskittyy
vastuullisuuden aihepiireistä erityisesti ympäristövastuuseen ja sosiaaliseen vastuuseen. Taloudelliseen
vastuuseen liittyvää viestintää löytyy tuotepakkauksista selkeästi vähemmän. Ympäristövastuuseen
liittyviä viestittäviä teemoja ovat esimerkiksi pakkausmateriaalin vähentämiseen, ympäristöystävällisyyteen, hiilineutraaliuteen ja eläinten hyvinvointiin liittyvät asiat. Sosiaalisen vastuun viestintä
keskittyy erityisesti suomalaisuuteen, lihantuottajien elinkeinon tukemiseen ja terveellisen ruuan
tuotantoon. Taloudellisen vastuun viestinnässä kerrotaan voitonjaosta alkutuottajille ja lihanjalostajan
alueellisesta taloudellisesta vastuusta.
Tuotepakkauksen viestintäkeinoista vastuullisuusviestinnässä hyödynnetään erityisesti värejä,
grafiikkaa, sertifikaatteja ja tekstiä. Värien ja grafiikan avulla tehdään erilaisia viittauksia luontoon ja
luonnollisuuteen. Sertifikaateilla kerrotaan tuotteen kotimaisuudesta ja tuotantoeläinten hyvinvoinnista.
Tekstimuotoista vastuullisuusviestintää on tuotepakkauksissa runsaasti. Sen aihepiirit käsittävät laajan
alueen kierrätysohjeista tuotteiden kotimaisuuteen. Muotoilun ja materiaalin hyödyntäminen
vastuullisuusviestinnässä rajoittuu lähinnä vähemmän muovia sisältävien pakkausten suunnitteluun.