Activities per year
Abstract
Studien föreslår att etiska sammanflätningar förstås som icke-hierarkiska intra-aktioner mellan agentiska människor, kommunikationsformer, känslor och virtuella lärmiljöer. Dylika intra-aktioner är önskvärda för etiska relationer men inte självklara. Kursdeltagare har olika förutsättningar för att intra-agera i en virtuell lärmiljö. Etiska relationer (om)skapades genom respektfull och dynamisk kommunikation i olika riktningar mellan de mänskliga, känslomässiga och materiella agenterna. Etiska relationer skapades intressant nog också mellan inläggen, alltså medan deltagarna tålmodigt väntade in varandras inlägg. Genom studien öppnas nya frågor upp om den data som deltagarna potentiellt skapar genom kommunikation (chattar) i andra virtuella miljöer (sociala medier) som kan användas, kontrolleras och säljas av företag. Andra frågor rör deltagares frånvaro vid samarbete och möjligheter att plagiera inlägg i öppna diskussionsforum och hur detta behöver beaktas i kursdesigner framöver. Studien föreslår att virtuellt samarbete kan (om)skapa etiska sammanflätningar och utvidga och utmana posthumanistiska bildningsprocesser när etiska, kommunikativa, känslomässiga och materiella relationer beaktas.
Original language | Swedish |
---|---|
Pages (from-to) | 7-33 |
Journal | Finsk Tidskrift |
Issue number | 5 |
Publication status | Published - 1 Oct 2021 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Activities
- 1 Conference presentation
-
Student collaboration as spatial entanglements of Bildung in Virtual Learning Environments.
Charlotta Hilli (Speaker)
7 Oct 2020Activity: Talk or presentation › Conference presentation