Modersmålslärares föreställningar om skrivande i andra gymnasieämnen – exemplet essäsvar i studentexamen i Finland

Research output: Chapter in Book/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

21 Downloads (Pure)

Abstract

Utgående från tre fokusgruppsintervjuer analyserar studien föreställningar som gymnasiemodersmålslärare i Finland har om skolgenren essäsvar, vilken används i andra gymnasieämnen. Enligt lärarna kännetecknas genren av en objektiv stil där en kunskapsreproducerande och kunskapsdokumenterande praktik dominerar. Om det är modersmålets eller de andra ämnenas ansvar att lära studerande skriva essäsvar förefaller oklart. Lärarna uppfattar även att studerande lär sig skriva essäsvar på egen hand.
Original languageSwedish
Title of host publicationMorsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden
EditorsLennart Jølle, Ann Sylvi Larsen, Hildegunn Otnes, Leiv Inge Aa
Place of PublicationOslo
PublisherUniversitetsforlaget
Chapter12
Pages267-288
ISBN (Electronic) 978-82-15-05099-7
ISBN (Print)978-82-15-05098-0
DOIs
Publication statusPublished - 2021
MoE publication typeA3 Part of a book or another research book

Cite this