TY - JOUR
T1 - Kielellisesti vastuullista pedagogiikkaa ja oppilaan tukemista
T2 - Suomalaisten opettajien käsityksiä kielen merkityksestä opetuksessa
AU - Alisaari, Jenni
AU - Heikkola, Leena Maria
N1 - Mejlat om parallellpublicerat final draft med embargo på 12 månader
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Tässä tutkimuksessa tarkastelemme sisällönanalyysin avulla perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opettajien (n = 627) käsityksiä kielen vaikutuksesta oppimiseen ja heidän kykyään toimia kielellisesti vastuullisesti sitä vaativissa tilanteissa. Lisäksi aineistosta nostetaan esiin erilaisia opettajaprofiileita. Aineistoa tarkasteltiin Lucasin ja Villegasin (2011; 2013) kielellisesti vastuullisen opetuksen viitekehyksessä keskittyen maahanmuuttajataustaisiin suomenoppijoihin. Aineistosta nousivat esiin seuraavat, osin limittäiset opettajaprofiilit: kielen oppimisesta tietoiset opettajat (67 %), oppilaan oppimisen tukemisesta vastuun ottavat opettajat (71 %) ja toisiin kollegoihin tukeutuvat opettajat (29 %). Tarkasteltaessa, ilmeneekö opettajien vastauksissa kielellisesti vastuullisen opetuksen piirteitä, opettajista 33 % voitiin luokitella kielellisesti vastuullisiksi opettajiksi, kun taas 23 % etsi syitä oppilaan kielellisiin haasteisiin kielen ulkopuolelta. Opettajat, jotka ymmärsivät, miten kielenoppiminen vaikuttaa oppimiseen, ilmensivät vastauksissaan kielellisesti vastuullisen pedagogiikan piirteitä. Nämä kielellisesti vastuulliset opettajat osasivat myös parhaiten perustella pedagogista toimintaansa. Tulokset osoittavat, että tieto kielenoppimisesta edesauttaa kielellisesti vastuullisen pedagogiikan soveltamista ja kykyä perustella omia pedagogisia ratkaisuja. Tämä on hyvä huomioida myös opettajien koulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa.
AB - Tässä tutkimuksessa tarkastelemme sisällönanalyysin avulla perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opettajien (n = 627) käsityksiä kielen vaikutuksesta oppimiseen ja heidän kykyään toimia kielellisesti vastuullisesti sitä vaativissa tilanteissa. Lisäksi aineistosta nostetaan esiin erilaisia opettajaprofiileita. Aineistoa tarkasteltiin Lucasin ja Villegasin (2011; 2013) kielellisesti vastuullisen opetuksen viitekehyksessä keskittyen maahanmuuttajataustaisiin suomenoppijoihin. Aineistosta nousivat esiin seuraavat, osin limittäiset opettajaprofiilit: kielen oppimisesta tietoiset opettajat (67 %), oppilaan oppimisen tukemisesta vastuun ottavat opettajat (71 %) ja toisiin kollegoihin tukeutuvat opettajat (29 %). Tarkasteltaessa, ilmeneekö opettajien vastauksissa kielellisesti vastuullisen opetuksen piirteitä, opettajista 33 % voitiin luokitella kielellisesti vastuullisiksi opettajiksi, kun taas 23 % etsi syitä oppilaan kielellisiin haasteisiin kielen ulkopuolelta. Opettajat, jotka ymmärsivät, miten kielenoppiminen vaikuttaa oppimiseen, ilmensivät vastauksissaan kielellisesti vastuullisen pedagogiikan piirteitä. Nämä kielellisesti vastuulliset opettajat osasivat myös parhaiten perustella pedagogista toimintaansa. Tulokset osoittavat, että tieto kielenoppimisesta edesauttaa kielellisesti vastuullisen pedagogiikan soveltamista ja kykyä perustella omia pedagogisia ratkaisuja. Tämä on hyvä huomioida myös opettajien koulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa.
KW - Lärare
KW - språklig medvetenhet
KW - språklig ansvarlig pedagogik
KW - språkinlärning
UR - https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/arkisto/kasvatus-2020
M3 - Artikkeli
SN - 0022-927X
VL - 51
SP - 395
EP - 408
JO - Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
JF - Kasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
IS - 4
ER -