Litteracitet? Några teoretiska nedslag i litteracitetsbegreppet

Translated title of the contribution: Literacy? Some theoretical considerations about the literacy concept

Sofia Jusslin*, Heidi Höglund

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

101 Downloads (Pure)

Abstract

Litteracitet är ett centralt begrepp för lärare och forskare inom skola och utbildning. Det finns många olika varianter av litteracitet och denna komplexitet skapar ofta mer förvirring än klarhet och gör att begreppet kan bli svårt att greppa. Detta beror på att begreppet litteracitet har olika innebörder beroende på dess teoretiska förankring och därför behöver vi förstå teorierna bakom begreppet. Själva begreppet litteracitet är förhållandevis nytt, även om dess innebörd inte är det, och idag innefattar begreppet litteracitet mycket mer än att läsa och skriva. I denna artikel gör vi några teoretiska nedslag för att belysa begreppets teoretiska förankringar.
Translated title of the contributionLiteracy? Some theoretical considerations about the literacy concept
Original languageSwedish
Pages (from-to)24–25
Number of pages2
JournalArena : medlemsblad för Svenska modersmålslärarföreningen i Finland r.f
Volume2020
Issue number2
Publication statusPublished - Dec 2020
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Cite this