Polkuja kirjastoon : Toimintakokonaisuuksia nuorten ja aikuisten lukutaitotyöhön
Mäkinen-Laitila, Sari; Salmela, Satu (2021)
Mäkinen-Laitila, Sari
Salmela, Satu
Editoija
Mäkinen-Laitila, Sari
Salmela, Satu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021123163497
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021123163497
Tiivistelmä
Tämä menetelmäopas liittyy Inarin kunnan kirjastotoimen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan tutkinto-ohjelman 1.3.2021 – 31.12.2021 toteuttamaan Lukukuntoa! -hankkeeseen. Hankkeessa kehitettiin toimintoja, joiden avulla nuoret sekä aikuiset voivat parantaa lukutaitoaan tai -kuntoaan. Hankkeen yhteistyötahoina toimivat Inarin kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden mielenterveyspalvelut ja sosiaalityö, Inarin kunnan sivistyspalveluiden vapaa-aikatoimi, Inarin luterilainen seurakunta sekä Saamelaisalueen koulutuskeskus (jäljempänä SAKK). Hankkeen rahoitti Opetushallituksen Lukuliike.
Moniammatillisen, sektorirajat ylittävän yhteistyön tuloksena hankkeessa tavoiteltiin työvälineitä ja rakenteita, joita hyödyntämällä kohderyhmien parissa toimivat ammattilaiset voivat tukea asiakkaan tai opiskelijan lukutaidon ja -kunnon kehittymistä. Toimiva lukutaito ja tottumus lukemiseen mahdollistavat itsenäisen pärjäämisen sekä lukutaidon kehittymisen yhä monipuolisemmaksi muuttuvan tekstiympäristön mukana. Lisäksi hyvä lukutaito ja -kunto ovat avaimia monenlaiseen osallistumiseen ja harrastamiseen osana hyvää elämää. Hankkeessa tavoiteltiin myös syrjäytymistä ehkäisevää lukutaitotyötä ja kasvuyhteisöjen aktivointia lukemista tukeviksi. Kehittämistyön pääkysymys kuuluikin, miten hanke/kirjasto voi auttaa kutakin yhteistyötahoa onnistumaan niiden omassa ydintehtävässä, asiakkaan tai opiskelijan osallisuuden tukemisessa ja mahdollisuuksien avaajana?
Oppaassa esitellään hankkeessa kehitettyjä ja testattuja toimintoja. Näihin kuuluvat eri toimijoille räätälöidyt kirjastopolut, lukutaitoa ja lukemisharrastusta tukevat lukukuntoryhmät sekä lähtökohdat lukemiseen liittyvän radio-ohjelman tekemiseen. Lukutaitoa ja -intoa on hankkeessa herätelty mielenkiintolähtöisillä, luovilla ja osallistujaa motivoivilla menetelmillä. Menetelmäoppaan lisäksi hankkeen tulosten arviointi on koottu erilliseen arviointijulkaisuun.
Moniammatillisen, sektorirajat ylittävän yhteistyön tuloksena hankkeessa tavoiteltiin työvälineitä ja rakenteita, joita hyödyntämällä kohderyhmien parissa toimivat ammattilaiset voivat tukea asiakkaan tai opiskelijan lukutaidon ja -kunnon kehittymistä. Toimiva lukutaito ja tottumus lukemiseen mahdollistavat itsenäisen pärjäämisen sekä lukutaidon kehittymisen yhä monipuolisemmaksi muuttuvan tekstiympäristön mukana. Lisäksi hyvä lukutaito ja -kunto ovat avaimia monenlaiseen osallistumiseen ja harrastamiseen osana hyvää elämää. Hankkeessa tavoiteltiin myös syrjäytymistä ehkäisevää lukutaitotyötä ja kasvuyhteisöjen aktivointia lukemista tukeviksi. Kehittämistyön pääkysymys kuuluikin, miten hanke/kirjasto voi auttaa kutakin yhteistyötahoa onnistumaan niiden omassa ydintehtävässä, asiakkaan tai opiskelijan osallisuuden tukemisessa ja mahdollisuuksien avaajana?
Oppaassa esitellään hankkeessa kehitettyjä ja testattuja toimintoja. Näihin kuuluvat eri toimijoille räätälöidyt kirjastopolut, lukutaitoa ja lukemisharrastusta tukevat lukukuntoryhmät sekä lähtökohdat lukemiseen liittyvän radio-ohjelman tekemiseen. Lukutaitoa ja -intoa on hankkeessa herätelty mielenkiintolähtöisillä, luovilla ja osallistujaa motivoivilla menetelmillä. Menetelmäoppaan lisäksi hankkeen tulosten arviointi on koottu erilliseen arviointijulkaisuun.