Miten strategia näkyy yrittäjien ajattelussa? : suomalaisen yrittäjän silmin havainnoituna
Mäenpää, Taru (2021)
Diplomityö
Mäenpää, Taru
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120759408
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120759408
Tiivistelmä
Strategia auttaa organisaatiota eteenpäin ja se määrittää toiminnalle suunnan. Toisaalta strategian tarkoitus on tehdä yrityksestä erilainen, jolloin strategiaksi olisi hyvä valita laji, jossa se voi kilpailla vahvuuksillaan. Nämä kaksi esitettyä kuvausta strategiasta kertovat jo sen, kuinka strategiaa voi lähestyä eri näkökulmista. Lisäksi digitalisaatio synnyttää uusia kasvumahdollisuuksia sekä toiminnan kehittämisen paikkoja, joiden kautta voi asemoida yritystä suhteessa kilpailijoihin ja löytää sellaisia työtapoja, joilla erottua kilpailussa.
Yrittäjän ajattelussa strategia voi tarkoittaa monia asioita ja se elää arjessa mukana. Yrittäjämäiseen toimintaan on liitetty nopeat kokeilut, jotka edistävät oppimista sekä ketterä toimintatapa, joka tarjoilee joustavuutta. Asioiden jako pienempiin osakokonaisuuksiin voi tehdä kokonaisuuksista hallittavia. Liiketoiminnan rakentaminen epävarmuudessa, kun ei tiedä sitä, mitä ei tiedä ja asioita tulee oppia matkalla, edellyttää hyvää suunnitelmaa, jonka tulee elää tilanteiden mukaan. Mahdolliset epäonnistumiset tarjoavat arvokkaita oppeja matkalla eteenpäin.
Tämän diplomityön tutkimusongelman ytimessä on suomalaiset yrittäjät ja tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitystä strategian näkymisestä yrittäjän ajattelussa. Tähän liittyy niin yrittäjän polku tähän päivään kuin se, miten yrittäjä sanoittaa asioita liittyen omaan yrittäjyyteensä. Strategiaan liittyvä kirjallisuus loi puitteet tutkimukselle, joka perustui teema- haastatteluihin. Haastattelussa käsiteltyjä aiheita peilattiin kirjallisuudessa esiin nousseeseen viiteen strategian näkökulmaan. Lisäksi haastatteluaineistoa havainnoitiin suhteessa kolmeen strategiseen ajattelumalliin.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirinen aineisto sisältää kymmenen suomalaisen yrittäjän haastattelua. Taustateoriana käytettään Mintzbergin strategian muodostamisen 5P-mallia, johon sisältyy niin suunnitelma, juoni ts. tekniikat, käytänteet, asemointi ja perspektiivi. Loppuyhteenvedossa tarkastellaan myös kolmea ajattelumallia, eli lineaarista, sopeutuvaa ja tulkitsevaa strategiamallia. The strategy helps the organization move forward and sets the direction for action. On the other hand, the purpose of the strategy is to make the company different and choose strategy in which one can compete with its strengths. These two descriptions already tell us how the strategy can be approached from different perspectives. In addition, digitalization creates new growth opportunities as well as development possibilities, through which the company can be positioned in relation to competitors and find ways to differentiate itself.
Strategy can mean many things in entrepreneur’s thinking, and it is stretched in everyday life. Entrepreneurial activities are accompanied by quick experiments that promote learning and an agile approach that offers flexibility. Dividing things into smaller sub-entities can make the entities manageable. Building a business in uncertainty, when there are more un- knowns than known facts and things to learn along the way, requires a good plan that can be stretched. Potential failures provide valuable lessons on the way forward.
The research problem of this thesis concentrates on Finnish entrepreneurs and is to form an idea of the appearance of strategy in their thinking. This involves both the path of the entrepreneur and how his/she articulates topics related to his/her own entrepreneurship. The literature related to the strategy provided a framework for this research, which is based on thematic interviews. The topics covered were reflected in the Mintzberg's 5 Ps of Strategy. In addition, the interview material was observed in relation to three strategy models.
The study is a qualitative study consisting of a review of the literature and empirical material consisting of ten interviews with Finnish entrepreneurs. Mintzberg’s 5P model is used as a background theory for different aspects of strategy, including plan, ploy, pattern, position, and perspective. The final summary also considers the three strategy models, i.e., linear, adaptive, and interpretive strategy.
Yrittäjän ajattelussa strategia voi tarkoittaa monia asioita ja se elää arjessa mukana. Yrittäjämäiseen toimintaan on liitetty nopeat kokeilut, jotka edistävät oppimista sekä ketterä toimintatapa, joka tarjoilee joustavuutta. Asioiden jako pienempiin osakokonaisuuksiin voi tehdä kokonaisuuksista hallittavia. Liiketoiminnan rakentaminen epävarmuudessa, kun ei tiedä sitä, mitä ei tiedä ja asioita tulee oppia matkalla, edellyttää hyvää suunnitelmaa, jonka tulee elää tilanteiden mukaan. Mahdolliset epäonnistumiset tarjoavat arvokkaita oppeja matkalla eteenpäin.
Tämän diplomityön tutkimusongelman ytimessä on suomalaiset yrittäjät ja tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitystä strategian näkymisestä yrittäjän ajattelussa. Tähän liittyy niin yrittäjän polku tähän päivään kuin se, miten yrittäjä sanoittaa asioita liittyen omaan yrittäjyyteensä. Strategiaan liittyvä kirjallisuus loi puitteet tutkimukselle, joka perustui teema- haastatteluihin. Haastattelussa käsiteltyjä aiheita peilattiin kirjallisuudessa esiin nousseeseen viiteen strategian näkökulmaan. Lisäksi haastatteluaineistoa havainnoitiin suhteessa kolmeen strategiseen ajattelumalliin.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirinen aineisto sisältää kymmenen suomalaisen yrittäjän haastattelua. Taustateoriana käytettään Mintzbergin strategian muodostamisen 5P-mallia, johon sisältyy niin suunnitelma, juoni ts. tekniikat, käytänteet, asemointi ja perspektiivi. Loppuyhteenvedossa tarkastellaan myös kolmea ajattelumallia, eli lineaarista, sopeutuvaa ja tulkitsevaa strategiamallia.
Strategy can mean many things in entrepreneur’s thinking, and it is stretched in everyday life. Entrepreneurial activities are accompanied by quick experiments that promote learning and an agile approach that offers flexibility. Dividing things into smaller sub-entities can make the entities manageable. Building a business in uncertainty, when there are more un- knowns than known facts and things to learn along the way, requires a good plan that can be stretched. Potential failures provide valuable lessons on the way forward.
The research problem of this thesis concentrates on Finnish entrepreneurs and is to form an idea of the appearance of strategy in their thinking. This involves both the path of the entrepreneur and how his/she articulates topics related to his/her own entrepreneurship. The literature related to the strategy provided a framework for this research, which is based on thematic interviews. The topics covered were reflected in the Mintzberg's 5 Ps of Strategy. In addition, the interview material was observed in relation to three strategy models.
The study is a qualitative study consisting of a review of the literature and empirical material consisting of ten interviews with Finnish entrepreneurs. Mintzberg’s 5P model is used as a background theory for different aspects of strategy, including plan, ploy, pattern, position, and perspective. The final summary also considers the three strategy models, i.e., linear, adaptive, and interpretive strategy.