Sustainable supply chain management : drivers, practices and strategies on ensuring sustainable supply chain
Saarela, Annamari (2021)
Pro gradu -tutkielma
Saarela, Annamari
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112657214
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112657214
Tiivistelmä
Sustainable supply chain management has become an important topic for companies. The companies are facing pressure to balance their economic performance with sustainable development. The aim of this master’s thesis is to find how sustainability is reflected in the supply chain. The study focuses on the key drivers for companies to do sustainable supply chain management and on the key SSCM practices and strategies. An in-depth article search was conducted in the study and based on it the elements for the study were chosen. The comprehensive literature review set the base for the empirical part of the study. The study was conducted as a qualitative multiple case study, and the data was collected with five semistructured interviews. In addition, the sustainability and annual reports of the case companies were utilized.
The results of this study indicate that sustainability and SSCM are vital for companies to succeed nowadays. The focus is on environmental and social sustainability. Sustainability is considered important throughout the supply chain and in all business operations. Companies are focusing on different sustainability aspects in the supplier selection, and demand that their suppliers are complying the same sustainability agendas as they are. The results indicate that laws and regulation are the basis for businesses to do SSCM, but many companies have their own will to do more. Stakeholders and especially customers are seen as one of the key drivers to do SSCM. The key SSCM practices include the use of Supplier Code of Conduct, auditing, reducing emissions, as well as work safety, non-discrimination and ethics. According to the findings of this study, companies rarely have a separate SSCM strategy, and sustainability is embedded into the corporate strategy. Sustainability is one of the main aspects in companies’ strategies and it is reported extensively. Vastuullisesta toimitusketjun johtamisesta on tullut yrityksille tärkeä aihe. Yrityksillä on paineita tasapainottaa taloudellista suorituskykyään kestävän kehityksen kanssa. Tämän pro gradun tavoitteena on selvittää miten kestävä kehitys näkyy toimitusketjussa. Tutkimus keskittyy keskeisiin motivaattoreihin, joita yrityksellä on tehdä vastuullista toimitusketjun hallintaa, sekä keskeisiin vastuullisen toimitusketjun johtamisen käytäntöihin ja strategioihin. Tutkimuksessa tehtiin syvällinen artikkelihaku ja sen perusteella valittiin tutkimuksen elementit. Kattava kirjallisuuskatsaus loi pohjan tutkimuksen empiiriselle osalle. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena monitapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin viidellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Lisäksi hyödynnettiin tapausyritysten vastuullisuus- ja vuosiraportteja.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että kestävä kehitys ja vastuullisen toimitusketjun johtaminen ovat elintärkeitä yrityksille menestyä nykyään. Painopiste on ympäristöllisessä ja sosiaalisessa vastuullisuudessa. Vastuullisuus nähdään tärkeäksi koko toimitusketjussa ja koko liiketoiminnassa. Yritykset keskittyvät toimittajavalinnassaan erilaisiin kestävän kehityksen näkökohtiin ja vaativat toimittajiltaan samoja vastuullisuustavoitteita kuin hekin. Tulokset osoittavat, että lait ja sääntely ovat yritysten perustana tehdä vastuullisen toimitusketjun johtamista, mutta monilla yrityksillä on oma tahto tehdä enemmän. Sidosryhmät ja erityisesti asiakkaat nähdään yhtenä tärkeimmistä motivaattoreista. Keskeisiä vastuullisen toimitusketjun johtamisen käytäntöjä ovat toimittajien eettinen ohjeisto, auditointi, päästöjen vähentäminen sekä työturvallisuus, syrjimättömyys ja etiikka. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan yrityksillä on harvoin erillistä SSCM-strategiaa, ja vastuullisuus on osa yrityksen strategiaa. Vastuullisuus on yksi yritysten strategioiden tärkeimmistä osa-alueista ja siitä raportoidaan laajasti.
The results of this study indicate that sustainability and SSCM are vital for companies to succeed nowadays. The focus is on environmental and social sustainability. Sustainability is considered important throughout the supply chain and in all business operations. Companies are focusing on different sustainability aspects in the supplier selection, and demand that their suppliers are complying the same sustainability agendas as they are. The results indicate that laws and regulation are the basis for businesses to do SSCM, but many companies have their own will to do more. Stakeholders and especially customers are seen as one of the key drivers to do SSCM. The key SSCM practices include the use of Supplier Code of Conduct, auditing, reducing emissions, as well as work safety, non-discrimination and ethics. According to the findings of this study, companies rarely have a separate SSCM strategy, and sustainability is embedded into the corporate strategy. Sustainability is one of the main aspects in companies’ strategies and it is reported extensively.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että kestävä kehitys ja vastuullisen toimitusketjun johtaminen ovat elintärkeitä yrityksille menestyä nykyään. Painopiste on ympäristöllisessä ja sosiaalisessa vastuullisuudessa. Vastuullisuus nähdään tärkeäksi koko toimitusketjussa ja koko liiketoiminnassa. Yritykset keskittyvät toimittajavalinnassaan erilaisiin kestävän kehityksen näkökohtiin ja vaativat toimittajiltaan samoja vastuullisuustavoitteita kuin hekin. Tulokset osoittavat, että lait ja sääntely ovat yritysten perustana tehdä vastuullisen toimitusketjun johtamista, mutta monilla yrityksillä on oma tahto tehdä enemmän. Sidosryhmät ja erityisesti asiakkaat nähdään yhtenä tärkeimmistä motivaattoreista. Keskeisiä vastuullisen toimitusketjun johtamisen käytäntöjä ovat toimittajien eettinen ohjeisto, auditointi, päästöjen vähentäminen sekä työturvallisuus, syrjimättömyys ja etiikka. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan yrityksillä on harvoin erillistä SSCM-strategiaa, ja vastuullisuus on osa yrityksen strategiaa. Vastuullisuus on yksi yritysten strategioiden tärkeimmistä osa-alueista ja siitä raportoidaan laajasti.