Klasslärares tankar kring lärarstuderandes populärvetenskapliga videor och didaktiska tilläggsmaterial
Schütten, Sofia (2021)
Schütten, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110854334
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110854334
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka klasslärares syn på lärarstuderandes
populärvetenskapliga material ur ett skolperspektiv. Syftet är mer specifikt att undersöka hur
klasslärare ser på betydelsen av lärarstuderandes videopitch med tillhörande material för
skolsamfundet, skolan och läraryrket.
Forskningsfrågorna är följande:
1. Vad anser klasslärare om lärarstuderandes populärvetenskapliga material?
2. Hur kan klasslärare använda lärarstuderandes populärvetenskapliga material?
3. Hur önskar klasslärare utveckla lärarstuderandes populärvetenskapliga material?
Studien utgår från en hermeneutisk forskningsansats och tre intervjuer har genomförts med
utbildade klasslärare som arbetar i grundskolan F-6. Narrativ analys användes till studien som
baserar sig på att analysera berättelser.
Resultaten visade att klasslärarna anser att både videorna
och de didaktiska tilläggsmaterialen är användbara och har relativt bra innehåll. Klasslärarna är
överlag positiva till de populärvetenskapliga presentationerna av videomaterialen, men anser att
det finns utvecklingsmöjligheter. Klasslärarna anser att materialen är användbara inom olika
områden och på olika sätt men att vissa material kräver kompletteringar. Klasslärarna ger förslag
till förbättringar främst vad gäller konkretisering och tydlighet i materialen.
Studien visar som
helhet att lärarstuderandes populärvetenskapliga videomaterial samt deras didaktiska
tilläggsmaterial utifrån deras magisteravhandlingar är betydelsefulla för skolsamfundet, skolan
och läraryrket.
populärvetenskapliga material ur ett skolperspektiv. Syftet är mer specifikt att undersöka hur
klasslärare ser på betydelsen av lärarstuderandes videopitch med tillhörande material för
skolsamfundet, skolan och läraryrket.
Forskningsfrågorna är följande:
1. Vad anser klasslärare om lärarstuderandes populärvetenskapliga material?
2. Hur kan klasslärare använda lärarstuderandes populärvetenskapliga material?
3. Hur önskar klasslärare utveckla lärarstuderandes populärvetenskapliga material?
Studien utgår från en hermeneutisk forskningsansats och tre intervjuer har genomförts med
utbildade klasslärare som arbetar i grundskolan F-6. Narrativ analys användes till studien som
baserar sig på att analysera berättelser.
Resultaten visade att klasslärarna anser att både videorna
och de didaktiska tilläggsmaterialen är användbara och har relativt bra innehåll. Klasslärarna är
överlag positiva till de populärvetenskapliga presentationerna av videomaterialen, men anser att
det finns utvecklingsmöjligheter. Klasslärarna anser att materialen är användbara inom olika
områden och på olika sätt men att vissa material kräver kompletteringar. Klasslärarna ger förslag
till förbättringar främst vad gäller konkretisering och tydlighet i materialen.
Studien visar som
helhet att lärarstuderandes populärvetenskapliga videomaterial samt deras didaktiska
tilläggsmaterial utifrån deras magisteravhandlingar är betydelsefulla för skolsamfundet, skolan
och läraryrket.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]