How can opinon leaders influence organizational change : a case of a professional services company
Vigren, Ilona (2021)
Pro gradu -tutkielma
Vigren, Ilona
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110253272
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110253272
Tiivistelmä
This thesis presents the results of a study that aims at identifying and analyzing opinion leadership characteristics in professional services companies and to understand how opinion leaders can influence change management projects. The study is based on a mixed-methods research in a leading Nordic consultancy company.
Change management projects in organizations often fail, which has large negative consequences for the organizations and the society at large. These failures are often due to the fact that individuals don’t change their behaviour, thereby preventing change. Previous research has recognized that opinion leaders can be important change agents in change management. Still, opinion leadership literature is mainly focused on consumer markets and lacks evidence from the context of organizational change and professional services companies.
The thesis finds that opinion leaders can be characterized as charismatic, knowledgeable, central persons in the opinion leader network, and they are likely to have a formal leadership position and high career level, and they are likely to be in an organizational function that supports opinion leadership. Also, on a network level, opinion leadership is characterized as high network centrality, efficient communication, and high cross-border and cross-functional influence.
The findings have several implications for management. It was recognized that opinion leaders can be important actors for managing organizational change and as a strong opinion leadership network can be an advantage for the overall success of a firm. As knowledgeable actors, opinion leaders themselves are an important resource for the success of the firm, and they can mitigate the risks related to change management projects. Also, a strong opinion leadership network facilitates communication and change in an organization. On the other hand, an organization that has a weak opinion leadership network is vulnerable, for example to risks related to key personnel. Therefore, it is important to identify opinion leaders and opinion leadership networks in organizations and devote time and resources for development of individual and group level opinion leadership.
Successful change management can have major positive implications for organizations, and society at large. Therefore, improvements in change management practices can create a lot of value. For this, Social Network Analysis provides a practical tool for analyzing and measuring opinion leadership in organizations. Tässä opinnäytetyössä esitellään tulokset tutkimuksesta, jonka tavoitteena oli tunnistaa ja analysoida mielipidejohtajuutta asiantuntijapalveluyrityksissä, sekä ymmärtää miten mielipidejohtajuus vaikuttaa muutosprojekteihin organisaatioissa. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa kontekstina oli pohjoismainen konsulttiyritys.
Muutoksenhallintaprojektit organisaatioissa usein epäonnistuvat, millä on suuria negatiivisia seurauksia organisaatioille ja koko yhteiskunnalle. Nämä epäonnistumiset johtuvat usein siitä, että yksilöt eivät muuta omia käyttäytymismallejaan, mikä lopulta estää muutoksen toteutumisen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että mielipidejohtajat voivat olla tärkeitä muutosagentteja muutoksenhallinnassa. Silti mielipidejohtajuuden kirjallisuus keskittyy pääasiassa kuluttajamarkkinoiden näkökulmaan, ja siitä puuttuu näyttöä organisaatiomuutoksen ja asiantuntijapalveluyritysten kontekstista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mielipidejohtajia voidaan luonnehtia karismaattisiksi, asiantunteviksi, keskeisiksi henkilöiksi ja heillä ovat todennäköisesti johtavassa asemassa yrityksessä. He myös todennäköisesti ovat osa yrityksen verkostoa, joka tukee heidän asemaansa mielipidejohtajina. Verkostotasolla, joka muodostuu mielipidejohtajien välisistä kytköksistä, mielipidejohtajuudelle on ominaista verkoston tiheys, tehokas viestintä sekä rajat ylittävä ja toiminnallinen vaikuttavuus.
Löydöksillä on useita seurauksia yrityksen johdolle. Tutkimuksessa todetaan, että mielipidejohtajat voivat olla tärkeitä toimijoita organisaatiomuutoksen hallinnassa ja vahva mielipidejohtajien verkosto voi olla etu yrityksen menestyksen kannalta. Asiantuntevina toimijoina mielipidejohtajat ovat tärkeä voimavara yrityksen menestykselle ja he voivat pienentää muutosprojekteihin liittyviä riskejä. Lisäksi, vahva mielipidejohtajuuden verkosto helpottaa viestintää ja muutosta organisaatiossa. Toisaalta organisaatio, jolla on heikko mielipidejohtajuuden verkosto, on haavoittuvainen esimerkiksi avainhenkilöihin liittyville riskeille. Siksi on tärkeää tunnistaa mielipidejohtajat ja mielipidejohtajuuden verkostot organisaatioissa ja käyttää aikaa sekä resursseja yksilö- ja ryhmätason mielipidejohtajuuden kehittämiseen.
Onnistuneella muutoksenhallinnalla voi olla merkittäviä myönteisiä vaikutuksia organisaatioille ja koko yhteiskunnalle. Siksi muutoksenhallinnan käytäntöjen parantaminen voi luoda paljon arvoa. Tätä varten sosiaalisen verkoston analyysi tarjoaa käytännöllisen työkalun mielipidejohtajuuden analysointiin ja mittaamiseen organisaatioissa.
Change management projects in organizations often fail, which has large negative consequences for the organizations and the society at large. These failures are often due to the fact that individuals don’t change their behaviour, thereby preventing change. Previous research has recognized that opinion leaders can be important change agents in change management. Still, opinion leadership literature is mainly focused on consumer markets and lacks evidence from the context of organizational change and professional services companies.
The thesis finds that opinion leaders can be characterized as charismatic, knowledgeable, central persons in the opinion leader network, and they are likely to have a formal leadership position and high career level, and they are likely to be in an organizational function that supports opinion leadership. Also, on a network level, opinion leadership is characterized as high network centrality, efficient communication, and high cross-border and cross-functional influence.
The findings have several implications for management. It was recognized that opinion leaders can be important actors for managing organizational change and as a strong opinion leadership network can be an advantage for the overall success of a firm. As knowledgeable actors, opinion leaders themselves are an important resource for the success of the firm, and they can mitigate the risks related to change management projects. Also, a strong opinion leadership network facilitates communication and change in an organization. On the other hand, an organization that has a weak opinion leadership network is vulnerable, for example to risks related to key personnel. Therefore, it is important to identify opinion leaders and opinion leadership networks in organizations and devote time and resources for development of individual and group level opinion leadership.
Successful change management can have major positive implications for organizations, and society at large. Therefore, improvements in change management practices can create a lot of value. For this, Social Network Analysis provides a practical tool for analyzing and measuring opinion leadership in organizations.
Muutoksenhallintaprojektit organisaatioissa usein epäonnistuvat, millä on suuria negatiivisia seurauksia organisaatioille ja koko yhteiskunnalle. Nämä epäonnistumiset johtuvat usein siitä, että yksilöt eivät muuta omia käyttäytymismallejaan, mikä lopulta estää muutoksen toteutumisen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että mielipidejohtajat voivat olla tärkeitä muutosagentteja muutoksenhallinnassa. Silti mielipidejohtajuuden kirjallisuus keskittyy pääasiassa kuluttajamarkkinoiden näkökulmaan, ja siitä puuttuu näyttöä organisaatiomuutoksen ja asiantuntijapalveluyritysten kontekstista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mielipidejohtajia voidaan luonnehtia karismaattisiksi, asiantunteviksi, keskeisiksi henkilöiksi ja heillä ovat todennäköisesti johtavassa asemassa yrityksessä. He myös todennäköisesti ovat osa yrityksen verkostoa, joka tukee heidän asemaansa mielipidejohtajina. Verkostotasolla, joka muodostuu mielipidejohtajien välisistä kytköksistä, mielipidejohtajuudelle on ominaista verkoston tiheys, tehokas viestintä sekä rajat ylittävä ja toiminnallinen vaikuttavuus.
Löydöksillä on useita seurauksia yrityksen johdolle. Tutkimuksessa todetaan, että mielipidejohtajat voivat olla tärkeitä toimijoita organisaatiomuutoksen hallinnassa ja vahva mielipidejohtajien verkosto voi olla etu yrityksen menestyksen kannalta. Asiantuntevina toimijoina mielipidejohtajat ovat tärkeä voimavara yrityksen menestykselle ja he voivat pienentää muutosprojekteihin liittyviä riskejä. Lisäksi, vahva mielipidejohtajuuden verkosto helpottaa viestintää ja muutosta organisaatiossa. Toisaalta organisaatio, jolla on heikko mielipidejohtajuuden verkosto, on haavoittuvainen esimerkiksi avainhenkilöihin liittyville riskeille. Siksi on tärkeää tunnistaa mielipidejohtajat ja mielipidejohtajuuden verkostot organisaatioissa ja käyttää aikaa sekä resursseja yksilö- ja ryhmätason mielipidejohtajuuden kehittämiseen.
Onnistuneella muutoksenhallinnalla voi olla merkittäviä myönteisiä vaikutuksia organisaatioille ja koko yhteiskunnalle. Siksi muutoksenhallinnan käytäntöjen parantaminen voi luoda paljon arvoa. Tätä varten sosiaalisen verkoston analyysi tarjoaa käytännöllisen työkalun mielipidejohtajuuden analysointiin ja mittaamiseen organisaatioissa.