Afrikan kohtalot opetettavana : 1800-luvun lopulla tapahtuneen Afrikan jaon käsittely suomalaisessa lukio-opetuksessa 1960-1980-luvuilla
Voutilainen, Emilia (2021-09-03)
Afrikan kohtalot opetettavana : 1800-luvun lopulla tapahtuneen Afrikan jaon käsittely suomalaisessa lukio-opetuksessa 1960-1980-luvuilla
Voutilainen, Emilia
(03.09.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092847453
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092847453
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan 1800-luvun lopulla tapahtuneen Afrikan jaon kerrontaa
suomalaisessa lukio-opetuksessa 1960–1980-luvuilla. Aihetta tarkastellaan oppikirjojen
ja opetussuunnitelmien sisältöjen näkökulmista. Lähdeaineistona ovat yhteensä
seitsemän suomalaista lukion oppikirjasarjaa sekä kolme valtakunnallista lukion
historian ja yhteiskuntaopin oppiaineen opetussuunnitelmaa.
Tutkielma jakautuu opetussuunnitelmien mukaan kahden eri aikakauden tarkasteluun.
Ensimmäinen osa tutkielmaa keskittyy vuoden 1963 opetussuunnitelman voimassaolon
kauteen eli 1960- ja 1970-lukujen oppikirjojen Afrikan jaon kertomukseen. Toinen osa
käsittää puolestaan 1980-luvun opetussuunnitelmien mukaiset oppikirjat.
Tutkielman menetelmänä on aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi. Analyysissä
selvitetään oppikirjojen sekä opetussuunnitelmien Afrikan jaon käsittelyä koskevaa
asiasisältöä ja sen painotuksia. Huomiota kiinnitetään myös siihen, mitä aiheesta on
jätetty kertomatta opetusmateriaaleissa. Lisäksi vertailen saman aikakauden aineistoja
toisiinsa, sekä aikakausien välillä tapahtunutta muutosta kertoa Afrikan jaosta.
Tutkielmassa selvisi, että Afrikan jaosta kerrottiin 1960-luvulla ilmestyneissä
oppikirjoissa hyvin Eurooppa-keskeisesti. Puolestaan 1980-luvulla Afrikan jaon
kerronnan näkökulmat monipuolistuivat sekä aiheen käsittelyn määrä ja kriittisyys
lisääntyivät. Toisaalta kumpanakin aikakautena oppikirjoissa käsiteltiin ensisijaisesti
Euroopan näkökulmia historiassa, kun taas Afrikan maat, väestöt ja kulttuurit esitettiin
eriarvoisena. Oppikirjojen sisällöt olivat selkeästi yhteneväisiä opetussuunnitelmien
ohjeistuksen kanssa Euroopan ulkopuolisten alueiden historioiden ja Afrikan siirtomaa-ajan käsittelystä.
Afrikan jaon opetuksen muutoksen taustalla olivat muun muassa
lukiouudistus, Yhdistyneiden kansakuntien ja muun kansainvälisen yhteistyön vaikutus
opetuksen kehittämiseen, suomalaisen historian oppiaineen tavoitteiden muutokset sekä
historiantutkimuksen kehitys esimerkiksi dekolonisaation myötä.
suomalaisessa lukio-opetuksessa 1960–1980-luvuilla. Aihetta tarkastellaan oppikirjojen
ja opetussuunnitelmien sisältöjen näkökulmista. Lähdeaineistona ovat yhteensä
seitsemän suomalaista lukion oppikirjasarjaa sekä kolme valtakunnallista lukion
historian ja yhteiskuntaopin oppiaineen opetussuunnitelmaa.
Tutkielma jakautuu opetussuunnitelmien mukaan kahden eri aikakauden tarkasteluun.
Ensimmäinen osa tutkielmaa keskittyy vuoden 1963 opetussuunnitelman voimassaolon
kauteen eli 1960- ja 1970-lukujen oppikirjojen Afrikan jaon kertomukseen. Toinen osa
käsittää puolestaan 1980-luvun opetussuunnitelmien mukaiset oppikirjat.
Tutkielman menetelmänä on aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi. Analyysissä
selvitetään oppikirjojen sekä opetussuunnitelmien Afrikan jaon käsittelyä koskevaa
asiasisältöä ja sen painotuksia. Huomiota kiinnitetään myös siihen, mitä aiheesta on
jätetty kertomatta opetusmateriaaleissa. Lisäksi vertailen saman aikakauden aineistoja
toisiinsa, sekä aikakausien välillä tapahtunutta muutosta kertoa Afrikan jaosta.
Tutkielmassa selvisi, että Afrikan jaosta kerrottiin 1960-luvulla ilmestyneissä
oppikirjoissa hyvin Eurooppa-keskeisesti. Puolestaan 1980-luvulla Afrikan jaon
kerronnan näkökulmat monipuolistuivat sekä aiheen käsittelyn määrä ja kriittisyys
lisääntyivät. Toisaalta kumpanakin aikakautena oppikirjoissa käsiteltiin ensisijaisesti
Euroopan näkökulmia historiassa, kun taas Afrikan maat, väestöt ja kulttuurit esitettiin
eriarvoisena. Oppikirjojen sisällöt olivat selkeästi yhteneväisiä opetussuunnitelmien
ohjeistuksen kanssa Euroopan ulkopuolisten alueiden historioiden ja Afrikan siirtomaa-ajan käsittelystä.
Afrikan jaon opetuksen muutoksen taustalla olivat muun muassa
lukiouudistus, Yhdistyneiden kansakuntien ja muun kansainvälisen yhteistyön vaikutus
opetuksen kehittämiseen, suomalaisen historian oppiaineen tavoitteiden muutokset sekä
historiantutkimuksen kehitys esimerkiksi dekolonisaation myötä.