Hankintatoimen tason määrittäminen ja suorituskyvyn mittaaminen : perusta nopean arvioinnin työkalulle
Grönroos, Atte (2021)
Kandidaatintutkielma
Grönroos, Atte
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021083144682
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021083144682
Tiivistelmä
Hankintatoimen vakiinnuttaessa asemansa yrityksen strategisten toimintojen keskiössä, on sen arvioiminen ja jatkuva kehittäminen muodostunut äärimmäisen tärkeäksi. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on luoda tukeva perusta hankintatoimen nopeaan arviointiin keskittyvälle työkalulle. Tavoitteen saavuttamiseksi kerätään kattava teoriapohja hankintojen strategisesta merkityksestä, mittaamisen ja arvioinnin käytänteistä sekä siitä mitä digitalisaatio kentällä nykypäivänä mahdollistaa ja tarjoaa.
Tutkielman empiirinen osuus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistona käytetään viidelle hankinta-ammattilaiselle sekä yhdelle toimeksiantajayrityksen edustajalle tehtyjä teemahaastatteluja. Tiedonhankinnan metodina tutkielmassa on kriittinen toimintatutkimus ja analysoinnissa hyödynnetään sisällönanalyysiä.
Tutkielman tuloksissa havaittiin, että hankintojen strategisuuteen kiinnitetään nykyään yrityksissä enemmän huomiota. Tuloksellisuuden kannalta tärkeäksi havaittiin hankinnan strategian kytkeminen yrityksen strategiaan, sen muodostaminen yrityskohtaisesti ja käsiparien vapauttaminen manuaalisesta strategiseen työhön. Strategian tavoitteiden toteutumiseksi tunnistettiin mittaamisen olevan avainasemassa, mutta yritysten implementoivan sisäisen toiminnan mittaamisen keinoja vain vähän. Viimeisimpänä tutkielmassa havaittiin digitalisaation valtavat mahdollisuudet aiempien teemojen tukemisessa sekä yritysten alhainen digitalisaation taso kautta kentän. As procurement strengthens its position at in the core of companies’ strategic operations, its evaluation and continuous development has become extremely important. The aim of this thesis is to create a solid foundation for a tool focused on rapid assessment of the procurement function. To achieve this goal, a comprehensive theoretical basis will be gathered on the strategic importance of procurement, its measurement and evaluation practices, and what digitalization in the field today enables and offers.
The empirical part of the thesis is carried out as a qualitative study, in which thematic interviews with five procurement professionals and one representative of the client company are used as the data for the study. The method of information acquisition in the study is critical action research and content analysis is utilized in the data analysis.
The results of the study indicate that companies now pay more attention to procurement strategy. From the point of view of profitability, it was found important to link the procurement strategy with the company's strategy, to form it individually for each company and to free people from manual to strategic work. In order to achieve the goals of the strategy, adequate measurement was identified as key, but it was noticed that companies focus too little on measuring their internal operations. Finally, the study identified the enormous potential of digitalization in supporting previous themes as well as the low level of digitalization in companies across the field.
Tutkielman empiirinen osuus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistona käytetään viidelle hankinta-ammattilaiselle sekä yhdelle toimeksiantajayrityksen edustajalle tehtyjä teemahaastatteluja. Tiedonhankinnan metodina tutkielmassa on kriittinen toimintatutkimus ja analysoinnissa hyödynnetään sisällönanalyysiä.
Tutkielman tuloksissa havaittiin, että hankintojen strategisuuteen kiinnitetään nykyään yrityksissä enemmän huomiota. Tuloksellisuuden kannalta tärkeäksi havaittiin hankinnan strategian kytkeminen yrityksen strategiaan, sen muodostaminen yrityskohtaisesti ja käsiparien vapauttaminen manuaalisesta strategiseen työhön. Strategian tavoitteiden toteutumiseksi tunnistettiin mittaamisen olevan avainasemassa, mutta yritysten implementoivan sisäisen toiminnan mittaamisen keinoja vain vähän. Viimeisimpänä tutkielmassa havaittiin digitalisaation valtavat mahdollisuudet aiempien teemojen tukemisessa sekä yritysten alhainen digitalisaation taso kautta kentän.
The empirical part of the thesis is carried out as a qualitative study, in which thematic interviews with five procurement professionals and one representative of the client company are used as the data for the study. The method of information acquisition in the study is critical action research and content analysis is utilized in the data analysis.
The results of the study indicate that companies now pay more attention to procurement strategy. From the point of view of profitability, it was found important to link the procurement strategy with the company's strategy, to form it individually for each company and to free people from manual to strategic work. In order to achieve the goals of the strategy, adequate measurement was identified as key, but it was noticed that companies focus too little on measuring their internal operations. Finally, the study identified the enormous potential of digitalization in supporting previous themes as well as the low level of digitalization in companies across the field.