Vankien koulukokemukset ja niihin vaikuttavat tekijät suhteessa elämänkulkuun : ”Laajemmin katsottuna koululla on ollut todella vammauttavia vaikutuksia elämääni”
Salonen, Silja; Pääsky, Ida (2021-08-02)
Vankien koulukokemukset ja niihin vaikuttavat tekijät suhteessa elämänkulkuun : ”Laajemmin katsottuna koululla on ollut todella vammauttavia vaikutuksia elämääni”
Salonen, Silja
Pääsky, Ida
(02.08.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081142950
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081142950
Tiivistelmä
Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia vangeilla on ja
miten opettajat ja vastaajan oma toiminta ovat vaikuttaneet koulukokemuksiin sekä miten
koulukokemukset ja opettajat ovat vaikuttaneet vastaajien elämänkulkuun. Tutkimuksessa selvitettiin
kouluviihtyvyyden, sosiaalisten suhteiden, opettajasuhteiden, akateemisen suoriutumisen, kiusaamisen
sekä oppimisessa ilmenevien haasteiden vaikutuksia koulukokemuksiin ja sitä kautta vastaajien
elämänkulkuun. Tutkimuksia vankien koulukokemuksista löytyy vähän. Aikaisempien tutkimuksen
pohjalta voidaan huomata, että erityisesti negatiivisilla koulukokemuksilla ja opettajasuhteilla on ollut
vaikutusta elämänkulkuun ja tulevaisuuteen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 70 vastaajaa, joista 53 oli kyselylomakkeen vastaamisen hetkellä
vankilassa ja 17 oli vapautunut vankilasta. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin mixed methods,
jonka myötä pystyimme keräämään kattavamman ja monipuolisemman aineiston tutkittavasta
ilmiöstä. Tutkimuksen aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella, jossa oli suljettuja likert asteikollisia väittämiä, suljettuja- sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin kuvailevilla
tilastollisilla menetelmillä (summamuuttujat, ristiintaulukointi ja khiin neliö-testi) sekä
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän tutkimuksen päätulosten mukaan koulukokemuksilla ja opettajilla on ollut vaikutuksia vankien
elämänkulkuun. Suurella osalla vastaajista oli enemmän negatiivisia koulu- ja opettajakokemuksia
kuin positiivisia. Tuloksissa korostui muun muassa kiusaamisen, tuen tarpeen, oppimisen haasteiden,
koulusuoriutumisen, kouluviihtyvyyden sekä opettajasuhteen vaikutukset koulukokemuksiin ja
elämänkulkuun. Erityisen merkittäviä havaintoja olivat sosiaalisten suhteiden vaikeuksien, opettajan
toimesta tapahtuvan väkivallan ja turvallisen aikuisen puuttumisen vaikutukset vastaajien kokemuksiin
ja elämänkulkuun. Vastaajista suurin osa oli myös saanut ensimmäisen tuomionsa alle 20- vuotiaana,
jolloin he lukeutuivat nuorisorikollisiksi.
Tutkimuksesta havaittiin, että koulukokemuksiin vaikuttaa moni tekijä, joihin koulussa olisi tärkeää
kiinnittää huomiota. Esimerkiksi hyvän opettaja-oppilassuhteen vaikutukset koulukokemuksiin olivat
merkittävät. Tämän lisäksi riittävä tuen saanti ja kiusaamiseen puuttuminen nousivat esiin tuloksissa
tekijöinä, jotka ovat vaikuttaneet koulukokemuksiin.
miten opettajat ja vastaajan oma toiminta ovat vaikuttaneet koulukokemuksiin sekä miten
koulukokemukset ja opettajat ovat vaikuttaneet vastaajien elämänkulkuun. Tutkimuksessa selvitettiin
kouluviihtyvyyden, sosiaalisten suhteiden, opettajasuhteiden, akateemisen suoriutumisen, kiusaamisen
sekä oppimisessa ilmenevien haasteiden vaikutuksia koulukokemuksiin ja sitä kautta vastaajien
elämänkulkuun. Tutkimuksia vankien koulukokemuksista löytyy vähän. Aikaisempien tutkimuksen
pohjalta voidaan huomata, että erityisesti negatiivisilla koulukokemuksilla ja opettajasuhteilla on ollut
vaikutusta elämänkulkuun ja tulevaisuuteen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 70 vastaajaa, joista 53 oli kyselylomakkeen vastaamisen hetkellä
vankilassa ja 17 oli vapautunut vankilasta. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin mixed methods,
jonka myötä pystyimme keräämään kattavamman ja monipuolisemman aineiston tutkittavasta
ilmiöstä. Tutkimuksen aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella, jossa oli suljettuja likert asteikollisia väittämiä, suljettuja- sekä avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin kuvailevilla
tilastollisilla menetelmillä (summamuuttujat, ristiintaulukointi ja khiin neliö-testi) sekä
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän tutkimuksen päätulosten mukaan koulukokemuksilla ja opettajilla on ollut vaikutuksia vankien
elämänkulkuun. Suurella osalla vastaajista oli enemmän negatiivisia koulu- ja opettajakokemuksia
kuin positiivisia. Tuloksissa korostui muun muassa kiusaamisen, tuen tarpeen, oppimisen haasteiden,
koulusuoriutumisen, kouluviihtyvyyden sekä opettajasuhteen vaikutukset koulukokemuksiin ja
elämänkulkuun. Erityisen merkittäviä havaintoja olivat sosiaalisten suhteiden vaikeuksien, opettajan
toimesta tapahtuvan väkivallan ja turvallisen aikuisen puuttumisen vaikutukset vastaajien kokemuksiin
ja elämänkulkuun. Vastaajista suurin osa oli myös saanut ensimmäisen tuomionsa alle 20- vuotiaana,
jolloin he lukeutuivat nuorisorikollisiksi.
Tutkimuksesta havaittiin, että koulukokemuksiin vaikuttaa moni tekijä, joihin koulussa olisi tärkeää
kiinnittää huomiota. Esimerkiksi hyvän opettaja-oppilassuhteen vaikutukset koulukokemuksiin olivat
merkittävät. Tämän lisäksi riittävä tuen saanti ja kiusaamiseen puuttuminen nousivat esiin tuloksissa
tekijöinä, jotka ovat vaikuttaneet koulukokemuksiin.