Älykodin asiakasarvo
Juopperi, Liisa (2021)
Kandidaatintyö
Juopperi, Liisa
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080241884
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080241884
Tiivistelmä
Älykodissa arjen tehokkuutta ja elämisen mukavuutta on lisätty monipuolisesti erilaisten älykotituotteiden avulla. Älykotituotteet ovat kodin sisäiseen verkkoon liitettyjä automatisoituja, etähallittavia ja dataa kerääviä arjen käyttöesineitä ja järjestelmiä.
Työn tavoitteena on analysoida älykodin asiakasarvon muodostumista asiakasnäkökulmasta keskittyen hyötyjen ja kustannusten analysointiin. Analyysi perustuu kirjallisuustutkimukseen älykotikonseptista ja asiakasarvosta. Asiakasarvolla tarkoitetaan asiakkaan kokonaiskäsitystä tuotteen hyödyistä ja kustannuksista.
Kirjallisuustutkimuksen perusteella luodaan asiakasarvon muodostumisen malli. Mallia sovelletaan älykotiympäristöön. Tämän pohjalta syntyy älykodin asiakasarvon muodostamista havainnollistava taulukko. Taulukon perusteella älykodin asiakasarvo pohjautuu älykotituotteiden ominaisuuksien aiheuttamiin seurauksiin. Seuraukset jakautuvat positiivisesti asiakasarvoon vaikuttaviin taloudellisiin, käytännöllisiin, tunteellisiin ja symbolisiin hyötyihin sekä negatiivisesti vaikuttaviin rahallisiin ja ei-rahallisiin kustannuksiin. Älykodin asiakasarvo muodostuu lopulta kaikkien älykotituotteiden hyötyjen ja kustannusten vaikutuksesta.
Työn tavoitteena on analysoida älykodin asiakasarvon muodostumista asiakasnäkökulmasta keskittyen hyötyjen ja kustannusten analysointiin. Analyysi perustuu kirjallisuustutkimukseen älykotikonseptista ja asiakasarvosta. Asiakasarvolla tarkoitetaan asiakkaan kokonaiskäsitystä tuotteen hyödyistä ja kustannuksista.
Kirjallisuustutkimuksen perusteella luodaan asiakasarvon muodostumisen malli. Mallia sovelletaan älykotiympäristöön. Tämän pohjalta syntyy älykodin asiakasarvon muodostamista havainnollistava taulukko. Taulukon perusteella älykodin asiakasarvo pohjautuu älykotituotteiden ominaisuuksien aiheuttamiin seurauksiin. Seuraukset jakautuvat positiivisesti asiakasarvoon vaikuttaviin taloudellisiin, käytännöllisiin, tunteellisiin ja symbolisiin hyötyihin sekä negatiivisesti vaikuttaviin rahallisiin ja ei-rahallisiin kustannuksiin. Älykodin asiakasarvo muodostuu lopulta kaikkien älykotituotteiden hyötyjen ja kustannusten vaikutuksesta.