Sopimaton menettely kuluttajakaupassa ja alustatalous : Sähköisen markkinapaikan ylläpitäjän vastuu käyttäjien markkinointiviestinnästä
Töyrylä, Sonja (2021-05-14)
Sopimaton menettely kuluttajakaupassa ja alustatalous : Sähköisen markkinapaikan ylläpitäjän vastuu käyttäjien markkinointiviestinnästä
Töyrylä, Sonja
(14.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835172
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835172
Tiivistelmä
Alustatalous on nopeasti kehittyvä ja kasvava ilmiö, joka vaikuttaa myös sähköisen kaupankäynnin
yleistymiseen. Yhä useammin myös kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluja sähköisten
markkinapaikkojen kautta ja käyttävät päätöksenteon tukena erilaisia haku-, vertailu- ja
arvostelupalveluja. Samalla kun kaupankäyntialustojen yleistyminen voi tuoda kuluttajille monia
hyötyjä, se luo myös uudenlaisia kuluttajansuojaoikeudellisia haasteita. Tutkielmassani syvennyn
sähköisillä markkinapaikoilla tapahtuvaan markkinointiviestintään ja siihen liittyviin
vastuukysymyksiin.
Tutkimuskysymyksenäni tarkastelen, miltä osin sähköisen markkinapaikan ylläpitäjä vastaa alustalla
tapahtuvasta markkinointiviestinnästä, ja minkälaisia toimintavelvoitteita alustan ylläpitäjälle voidaan
asettaa laittoman markkinointisisällön osalta. Tutkielman tutkimusmenetelmä on lainoppi. Aineistonani
olen käyttänyt sekä kotimaista että eurooppalaista aineistoa. Merkittävimpiä lähteitäni ovat soveltuvat
säädökset ja niiden valmisteluaineisto, tuomioistuinten oikeuskäytäntö sekä oikeuskirjallisuus. Lisäksi
olen hyödyntänyt markkinointioikeudellisia ohjeita ja suosituksia sekä viranomaiskäytäntöä.
Sähköisen markkinapaikan ylläpitäjän vastuu perustuu toisaalta sen velvollisuuteen toimia
elinkeinotoiminnassa yleisesti hyväksyttävän asianmukaisen menettelytavan mukaisesti, eli huolehtia
siitä että alustalla toimivat myyjät pystyvät noudattamaan kuluttaja- ja markkinointilainsäädäntöä.
Toisaalta vastuu voi syntyä myös sillä perusteella, että sähköisen markkinan ylläpitäjä rinnastetaan
hyödykkeen tarjoajaan tai että KSL:n markkinointisäännöksiä sovelletaan hyödykkeen tarjoajan lisäksi
välittäjänä toimivaan kaupankäyntialustaan.
Sähköisen markkinapaikan ylläpitäjä voi kuitenkin saada eräiltä osin vastuuvapauden alustalle
tallennetusta sisällöstä. Vastuuvapaus edellyttää kaupankäyntialustan riittävää passiivisuutta ja sitä, että
se noudattaa kansallisen tuomioistuimen ja viranomaisten määräyksiä poistaa laiton markkinointisisältö.
Määräysten muotoilussa on kuitenkin huomioitava EU-sääntelyn asettamat tehokkuusvaatimukset sekä
yleisen valvontavelvollisuuden kielto.
yleistymiseen. Yhä useammin myös kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluja sähköisten
markkinapaikkojen kautta ja käyttävät päätöksenteon tukena erilaisia haku-, vertailu- ja
arvostelupalveluja. Samalla kun kaupankäyntialustojen yleistyminen voi tuoda kuluttajille monia
hyötyjä, se luo myös uudenlaisia kuluttajansuojaoikeudellisia haasteita. Tutkielmassani syvennyn
sähköisillä markkinapaikoilla tapahtuvaan markkinointiviestintään ja siihen liittyviin
vastuukysymyksiin.
Tutkimuskysymyksenäni tarkastelen, miltä osin sähköisen markkinapaikan ylläpitäjä vastaa alustalla
tapahtuvasta markkinointiviestinnästä, ja minkälaisia toimintavelvoitteita alustan ylläpitäjälle voidaan
asettaa laittoman markkinointisisällön osalta. Tutkielman tutkimusmenetelmä on lainoppi. Aineistonani
olen käyttänyt sekä kotimaista että eurooppalaista aineistoa. Merkittävimpiä lähteitäni ovat soveltuvat
säädökset ja niiden valmisteluaineisto, tuomioistuinten oikeuskäytäntö sekä oikeuskirjallisuus. Lisäksi
olen hyödyntänyt markkinointioikeudellisia ohjeita ja suosituksia sekä viranomaiskäytäntöä.
Sähköisen markkinapaikan ylläpitäjän vastuu perustuu toisaalta sen velvollisuuteen toimia
elinkeinotoiminnassa yleisesti hyväksyttävän asianmukaisen menettelytavan mukaisesti, eli huolehtia
siitä että alustalla toimivat myyjät pystyvät noudattamaan kuluttaja- ja markkinointilainsäädäntöä.
Toisaalta vastuu voi syntyä myös sillä perusteella, että sähköisen markkinan ylläpitäjä rinnastetaan
hyödykkeen tarjoajaan tai että KSL:n markkinointisäännöksiä sovelletaan hyödykkeen tarjoajan lisäksi
välittäjänä toimivaan kaupankäyntialustaan.
Sähköisen markkinapaikan ylläpitäjä voi kuitenkin saada eräiltä osin vastuuvapauden alustalle
tallennetusta sisällöstä. Vastuuvapaus edellyttää kaupankäyntialustan riittävää passiivisuutta ja sitä, että
se noudattaa kansallisen tuomioistuimen ja viranomaisten määräyksiä poistaa laiton markkinointisisältö.
Määräysten muotoilussa on kuitenkin huomioitava EU-sääntelyn asettamat tehokkuusvaatimukset sekä
yleisen valvontavelvollisuuden kielto.