Carbon footprint of events : opening events of Lahti European green capital 2021
Tuominen, Matias (2021)
Diplomityö
Tuominen, Matias
2021
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060434216
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060434216
Tiivistelmä
The aim on this thesis was to calculate carbon footprints of different types of events, from which subsystems does a carbon footprint of an event compose of and generally find out the areas that most affect the carbon footprint of an event. The first calculation was done to find out possibilities to reduce the carbon footprint caused by the mobility of spectators of a ice-hockey match of the Finnish league team Pelicans. The second calculation was done about a Lahti European Green Capital – 2021 opening event “Park of Experiences”, which was an audiovisual artwork organized in Pikku-Vesijärvi park. The third calculation was a comparison of Lahti European Green Capital – 2021 opening seminar, which was organized online instead of originally planned live-event. The results and literature both suggest that the largest or at single contributor, or one of the largest in some cases, to events carbon footprint is the mobility of the attendees to the event. The promotion of sustainable mobility should be a priority in reducing the environmental effects of events, including the carbon footprint. The use of biogenic fuels and electric vehicles can also be useful in reducing the carbon footprint. The carbon intensity of electric grid is steadily decreasing, which will itself decrease the carbon footprint of events. In short term, the use of accredited renewable electricity by doing event specific electricity contracts would have significant impacts, especially in events where electricity consumption is large. Events organized entirely online have increased in recent years, especially during the COVID-19 pandemic. The emissions from online events are mostly coming from both ends of the data transfer network. This means that the emissions from data transfer are very dependent on the carbon intensity of grids, number of viewers, quality of video.
The term event is an umbrella term that includes variety of different kinds of implementations. This makes it difficult to find generalization that apply to all or most kinds of events. The nature of events is that large masses of people are participating, either online or live, which means that even quite small adverse effects in person level are quickly multiplied and can cause large effects in total. The focus should be on promotion and development of more sustainable modes of transport to events in cooperation between the organizers, public transport companies and public entities. The way the adverse effects of different subsystems included in events are communicated to the public should be paid attention to, because organizers have limited possibilities to influence the choices the attendee’s make.
Diplomityön tarkoituksena oli selvittää erilaisten tapahtumien hiiilijalanjälkiä, mistä osista ne koostuvat, sekä yleisemmin tapahtumien hiilijalanjälkeä. Työ sisältää kolme tapahtumaa, joiden hiilijalanjälkeä selvitetään. Ensimmäisessä laskennassa lasketaan mahdollisuutta vähentää jääkiekkojoukkue Pelicansin yleisön liikkumisesta johtuvia päästöjä. Toisessa laskennassa lasketaan Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuoden avajaistapahtuman Elämysten Puiston hiilijalanjälki. Kolmannessa laskennassa lasketaan Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuoden avajaistapahtuman hiilijalanjälki verkkotapahtumana sekä live-tapahtumana ja niitä vertaillaan keskenään. Tuloksien ja kirjallisuuden perusteella lähes kaikkien tapahtumien osalta, yleisön liikkumien on suurin tai ainakin yksi suurimpia päästöjen aiheuttajia. Tapahtumien kokonaishiilijalanjäljen pienentämiseksi julkisen liikenteen käytön edistäminen ja muut siihen kannustavat teot ovat tärkeässä roolissa. Myös biopolttoaineiden, sekä sähköajoneuvojen käytöllä voidaan saada päästöjä huomattavasti pienemmiksi. Sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt eri tapahtumista laskevat jatkuvasti, kun verkkosähkön päästöintensiteetti laskee. Lyhyemmällä aikavälillä, tekemällä tapahtumakohtaisia uusiutuvan sähkön sopimuksia, voitaisiin vähentää päästöjä merkittävästi. Verkossa tapahtuvat tapahtumat ovat viime vuosina ja erityisesti COVID-19 pandemian aikana yleistyneet nopeasti. Verkkotapahtumien päästöt ovat vahvasti riippuvaisia katsojien määrästä, sekä maantieteellisestä sijainnista, sillä suurimmat päästöt datan siirrosta syntyvät siirtoverkon ääripäissä.
Tapahtuma sanana käsittää laajan kirjon erilaisia toteutuksia, minkä vuoksi yleisiä ohjeita tapahtumien hiilijalanjäljen pienentämiseen on vaikea löytää. Kuitenkin tapahtumien luonteeseen kuuluu suuret määrät ihmisiä, joko livenä tai verkossa, joten pienet henkilökohtaiset päästövähennykset tai -lisäykset kertautuvat nopeasti. Eritysesti kestävän liikkumisen ratkaisuja tarvitaan enemmän, mikä käsittää yhteistyötä eri toimijoiden kuten tapahtumajärjestäjien, joukkoliikenneyrittäjien sekä julkisten instanssien välillä. Myös negatiivisten ympäristövaikutusten ja niiden pienentämismahdollisuuksien viestintään suurelle yleisölle tulee kiinnittää huomiota.
The term event is an umbrella term that includes variety of different kinds of implementations. This makes it difficult to find generalization that apply to all or most kinds of events. The nature of events is that large masses of people are participating, either online or live, which means that even quite small adverse effects in person level are quickly multiplied and can cause large effects in total. The focus should be on promotion and development of more sustainable modes of transport to events in cooperation between the organizers, public transport companies and public entities. The way the adverse effects of different subsystems included in events are communicated to the public should be paid attention to, because organizers have limited possibilities to influence the choices the attendee’s make.
Tapahtuma sanana käsittää laajan kirjon erilaisia toteutuksia, minkä vuoksi yleisiä ohjeita tapahtumien hiilijalanjäljen pienentämiseen on vaikea löytää. Kuitenkin tapahtumien luonteeseen kuuluu suuret määrät ihmisiä, joko livenä tai verkossa, joten pienet henkilökohtaiset päästövähennykset tai -lisäykset kertautuvat nopeasti. Eritysesti kestävän liikkumisen ratkaisuja tarvitaan enemmän, mikä käsittää yhteistyötä eri toimijoiden kuten tapahtumajärjestäjien, joukkoliikenneyrittäjien sekä julkisten instanssien välillä. Myös negatiivisten ympäristövaikutusten ja niiden pienentämismahdollisuuksien viestintään suurelle yleisölle tulee kiinnittää huomiota.