Ship energy efficiency improvements with simulation-based design
Tammero, Lauri (2021)
Diplomityö
Tammero, Lauri
2021
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132644
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132644
Tiivistelmä
The objective of this thesis is to create the basis for simulation-based ship energy efficiency studies conducted at Elomatic Consulting & Engineering Oy (hereafter Elomatic). These types of studies have previously been mostly conducted with spreadsheet calculations and simulation-based analysis is expected to improve the quality of the results while making it less time-consuming.
The thesis begins with a literature review of shipping-induced emissions, current state of simulation-based evaluation of ship energy systems and introduction to systems theory. Literature review is followed by a review of the case study. The focus is on system level analysis which Elomatic sees as the key area for ship energy efficiency as component level improvement is a responsibility of the equipment manufacturer. According to the findings and analysis performed in this study, simulations can be considered to be in a key role in holistic evaluation of ship energy systems. Tämän työn tarkoitus on luoda perusta simulointipohjaiseen energiatehokkuusanalyysiin Elomatic Consulting & Engineering Oy:lle (tästä eteenpäin Elomatic). Vastaavat tutkielmat on aikaisemmin toteutettu taulukkolaskentaan perustuen, joten simulointipohjaisen analyysin odotetaan parantavan tulosten laatua ja samalla vähentäen työhön käytettyä aikaa.
Työ alkaa kirjallisuuskatsauksella merenkulun päästöjen arviointiin, simulointipohjaisen laivojen energiasysteemien tarkastelun nykytilaan ja johdatuksella systeemiteoriaan. Kirjallisuuskatsausta seuraa tämän tutkimuksen esittely. Työ keskittyy systeemitason analyysiin, jonka Elomatic näkee olevan avainasemassa laivan energiatehokkuuden suunnittelussa, sillä komponenttitason kehitys on laitetoimittajien vastuulla. Tämän työn tuloksiin pohjautuen simulointi on avainasemassa laivan energiatehokkuuden arvioinnissa.
The thesis begins with a literature review of shipping-induced emissions, current state of simulation-based evaluation of ship energy systems and introduction to systems theory. Literature review is followed by a review of the case study. The focus is on system level analysis which Elomatic sees as the key area for ship energy efficiency as component level improvement is a responsibility of the equipment manufacturer. According to the findings and analysis performed in this study, simulations can be considered to be in a key role in holistic evaluation of ship energy systems.
Työ alkaa kirjallisuuskatsauksella merenkulun päästöjen arviointiin, simulointipohjaisen laivojen energiasysteemien tarkastelun nykytilaan ja johdatuksella systeemiteoriaan. Kirjallisuuskatsausta seuraa tämän tutkimuksen esittely. Työ keskittyy systeemitason analyysiin, jonka Elomatic näkee olevan avainasemassa laivan energiatehokkuuden suunnittelussa, sillä komponenttitason kehitys on laitetoimittajien vastuulla. Tämän työn tuloksiin pohjautuen simulointi on avainasemassa laivan energiatehokkuuden arvioinnissa.