Englannin kieltä työkielenä käyttävien työntekijöiden kokemus yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta työpaikalla : Case Valmet Automotive Oy
Laakso, Amanda (2021-05-03)
Englannin kieltä työkielenä käyttävien työntekijöiden kokemus yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta työpaikalla : Case Valmet Automotive Oy
Laakso, Amanda
(03.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132614
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132614
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Valmet Automotive Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englantia työkielenään käyttävät työntekijät kokevat yhdenvertaisuutensa ja osallisuutensa toteutuvan työpaikalla. Tulosten avulla yritys voi tarkastella ja kehittää englannin kieltä työkielenään käyttävien työntekijöiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta. Aihetta lähestyttiin kolmen tutkimuskysymyksen kautta. Tutkimuskysymykset olivat, miten työntekijä kokee yhdenvertaisuuden toteutuvan kohdallaan, kun hänen käyttämänsä työkieli on englanti, millaiseksi englannin kieltä työkielenään käyttävä työntekijä kokee oman osallisuutensa työyhteisössä ja mitkä tekijät edistävät tai estävät yhdenvertaisuuden ja osallisuuden toteutumista heidän kohdallaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin alkusyksystä 2020 kymmentä englannin kieltä työkielenä käyttävää työntekijää, jotka työskentelivät yrityksen sisällä eri toiminnoissa ja tehtävissä. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Aineistosta nostettiin esiin kolme teemaa, jotka olivat yhdenvertaisuuden kokemus, osallisuuden kokemus ja yhdenvertaisuuden ja osallisuuden toteutuminen. Tutkimuskysymyksiin pureuduttiin teemojen kautta ja teemojen esiintymistä aineistossa tutkittiin. Tuloksista nousi esiin, että toimihenkilötehtävissä työskennelleiden haastateltavien yhdenvertaisuus ja osallisuus toteutui paremmin kuin tuotannon työtehtävissä työskennelleiden. Yhdenvertaisuuden kokemukseen vaikuttivat vahvasti työyhteisö ja esihenkilö sekä näiden englannin kielitaito, etenemismahdollisuudet ja monikulttuurinen työpaikka. Osallisuuden kokemuksen rakentumisessa tärkeitä tekijöitä olivat vuorovaikutus, työyhteisön englannin kielitaito, vaikuttamismahdollisuudet ja esihenkilön vaikutus. Kokonaisuutena yhdenvertaisuus ja osallisuus toteutui yrityksessä varsin hyvin.