Collaborative ecosystems in the decarbonization of cities : main drivers, barriers and requirements
Saari, Vilma (2021)
Diplomityö
Saari, Vilma
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832037
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832037
Tiivistelmä
International climate policies are aiming for an equilibrium of carbon emissions and sinks. Most of the emission reductions need to be done rapidly by the year 2030. Cities have declared ambitious carbon-neutrality targets and need others from the private and third sectors to collaborate in order to reach the targets. The ecosystem approach is studied as a dynamic structure, which is both collaborative and competitive, to solve complex issues such as the decarbonization of cities.
The purpose of the thesis is to study the various drivers, barriers, and requirements for ecosystems that are aiming to decarbonize cities. The study is conducted by reviewing the topic from the perspective of ecosystems literature, decarbonization literature, and interviews within selected Finnish cities. In addition, the study aims to provide guidelines for successful ecosystems in city decarbonization. The main research method used is semi-structured interviews in eight Finnish cities. The goal was to include a diverse mix of respondents from cities of different sizes and locations. Furthermore, city representatives in the study have different roles in the city organizations, such as development manager, environmental planner, director and mayor.
Identified drivers for decarbonization ecosystems are business value, innovations or, for example, knowledge creation, and sharing. These all can bring economic benefits for cities, such as new jobs, cost-efficiency and new business opportunities. However, scarcity of resources in both available time and money is the most considerable barrier that cities face in their ecosystems for decarbonization. Other barriers arise from communication, which affiliates with building of trust and the alignment of interests between ecosystem participants. The ecosystem participants should be diverse, complement each other’s capabilities and should have something concrete to contribute to the ecosystem. In addition, in the transformation to carbon-neutral cities, the city-specific strengths should be considered and the collaboration to support those should be facilitated. Kansainvälinen ilmastopolitiikka pyrkii hiilipäästöjen ja hiilinielujen tasapainoon, eli hiilineutraaliuteen. Suurin työ päästöjen vähentämisessä täytyy tehdä nopeasti, vuoteen 2030 mennessä. Kaupungit ovat julistaneet kunnianhimoisia hiilineutraaliustavoitteita, mutta tarvitsevat yhteistyötä yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta niihin päästäkseen. Kaupunkien hiilineutralisointi on monimutkainen ja laaja ongelma, ja ekosysteemit ovat yksi mahdollinen ratkaisu vastaavien ongelmien lähestymisessä. Ekosysteemi on dynaaminen yhteistyön muoto, joka sisältää sekä yhteistyön että kilpailun ominaisuuksia.
Työn tarkoituksena on tutkia ajureita, haasteita ja vaatimuksia kaupungin hiilineutraaliuteen tähtääville ekosysteemeille. Aihetta tutkitaan kirjallisuuskatsauksena ekosysteemiteorioista ja hiilineutraaleista kaupungeista, sekä suomalaisiin kaupunkeihin kohdistuneiden haastattelujen pohjalta. Lisäksi tutkimus muodostaa ohjenuoria kaupungin hiilineutraaliuteen tähtääville ekosysteemeille. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kahdeksassa suomalaisessa kaupungissa. Tavoitteena oli saada monipuolinen otos vastaajia erikokoisista ja eri puolella Suomea sijaitsevista kaupungeista. Lisäksi haastatellut edustivat erilaisia rooleja kaupungeissa, tehtävänimikkeinään mm. kehitysjohtaja, ympäristösuunnittelija, johtaja ja pormestari.
Pääajurit kaupungin hiilineutraaliuteen tähtäävissä ekosysteemeissä ovat liiketoimintahyödyt, innovaatiot, ja esimerkiksi tiedon keruu ja jakaminen. Nämä kaikki voivat tuoda elinkeinollista hyötyä kaupungeille, esimerkiksi uusien työpaikkojen, kustannustehokkuuden ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien muodossa. Resurssien vähyys ajan ja kustannuksien osalta on kuitenkin suurin este, joka kaupungeilla on ekosysteemeihin osallistumisessa. Muita haasteita nousee esimerkiksi viestinnässä, joka on tärkeää luottamuksen rakentamisessa ja yhteisten intressien sovittamisessa. Ekosysteemin jäsenien pitäisi olla monimuotoisia, toisiaan tukevia osapuolia, ja jokaisella pitäisi olla jotakin konkreettista annettavaa ekosysteemille. Lisäksi alueellisten vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen hiilineutraaliuteen tähtäävissä ekosysteemeissä on oleellista.
The purpose of the thesis is to study the various drivers, barriers, and requirements for ecosystems that are aiming to decarbonize cities. The study is conducted by reviewing the topic from the perspective of ecosystems literature, decarbonization literature, and interviews within selected Finnish cities. In addition, the study aims to provide guidelines for successful ecosystems in city decarbonization. The main research method used is semi-structured interviews in eight Finnish cities. The goal was to include a diverse mix of respondents from cities of different sizes and locations. Furthermore, city representatives in the study have different roles in the city organizations, such as development manager, environmental planner, director and mayor.
Identified drivers for decarbonization ecosystems are business value, innovations or, for example, knowledge creation, and sharing. These all can bring economic benefits for cities, such as new jobs, cost-efficiency and new business opportunities. However, scarcity of resources in both available time and money is the most considerable barrier that cities face in their ecosystems for decarbonization. Other barriers arise from communication, which affiliates with building of trust and the alignment of interests between ecosystem participants. The ecosystem participants should be diverse, complement each other’s capabilities and should have something concrete to contribute to the ecosystem. In addition, in the transformation to carbon-neutral cities, the city-specific strengths should be considered and the collaboration to support those should be facilitated.
Työn tarkoituksena on tutkia ajureita, haasteita ja vaatimuksia kaupungin hiilineutraaliuteen tähtääville ekosysteemeille. Aihetta tutkitaan kirjallisuuskatsauksena ekosysteemiteorioista ja hiilineutraaleista kaupungeista, sekä suomalaisiin kaupunkeihin kohdistuneiden haastattelujen pohjalta. Lisäksi tutkimus muodostaa ohjenuoria kaupungin hiilineutraaliuteen tähtääville ekosysteemeille. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kahdeksassa suomalaisessa kaupungissa. Tavoitteena oli saada monipuolinen otos vastaajia erikokoisista ja eri puolella Suomea sijaitsevista kaupungeista. Lisäksi haastatellut edustivat erilaisia rooleja kaupungeissa, tehtävänimikkeinään mm. kehitysjohtaja, ympäristösuunnittelija, johtaja ja pormestari.
Pääajurit kaupungin hiilineutraaliuteen tähtäävissä ekosysteemeissä ovat liiketoimintahyödyt, innovaatiot, ja esimerkiksi tiedon keruu ja jakaminen. Nämä kaikki voivat tuoda elinkeinollista hyötyä kaupungeille, esimerkiksi uusien työpaikkojen, kustannustehokkuuden ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien muodossa. Resurssien vähyys ajan ja kustannuksien osalta on kuitenkin suurin este, joka kaupungeilla on ekosysteemeihin osallistumisessa. Muita haasteita nousee esimerkiksi viestinnässä, joka on tärkeää luottamuksen rakentamisessa ja yhteisten intressien sovittamisessa. Ekosysteemin jäsenien pitäisi olla monimuotoisia, toisiaan tukevia osapuolia, ja jokaisella pitäisi olla jotakin konkreettista annettavaa ekosysteemille. Lisäksi alueellisten vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen hiilineutraaliuteen tähtäävissä ekosysteemeissä on oleellista.