Specialpedagogisk handledning som stöd för inkludering av elever med en synnedsättning – en fallstudie
Metsä, Annika (2021)
Metsä, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631829
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631829
Tiivistelmä
I och med inkludering har alla elever med synnedsättning rätten till allmän undervisning. Det här kan ställa höga krav på lärare, eftersom det oftast inte finns specialkunnande inom synnedsättning i skolor. Handledning behövs för att elever med synnedsättning ska få det stöd de behöver för att möjliggöra inkludering. Inom synnedsättning finns utomstående resurscenter som kan ge extern handledning till skolor som har elever med synnedsättning.
Syftet med denna studie är att undersöka hur den handledning ett specialpedagogisk resurscenter erbjuder lärare med elever med synnedsättningar i klassen genomförs och vilken betydelse handledningen har för inkluderingen av elever med synnedsättning.
Följande forskningsfrågor ställs:
1. Vilka olika handledningsstrategier använder handledaren?
2. Vilket är innehållet och fokuset i handledningen?
3. Hur upplever aktörerna handledningens betydelse för inkludering av elever
med synnedsättning?
För att besvara forskningsfrågorna har en kvalitativ fallstudie gjorts. Datainsamlingen skedde inom projektet specialpedagogisk handledning vid Åbo Akademi. I avhandlingen användes data från observationer av två handledningsbesök och intervjuer med tre deltagare, en handledare och två lärare. Alla data har transkriberats och vid analysen har en kvalitativ innehållsanalys använts. En hermeneutisk ansats har använts vid tolkning av resultaten.
Resultaten visar att den centrala handledningsstrategin är kunskapsförmedling. Handledaren använder sig även av en tydlig struktur för handledningsprocessen. I handledningen är det fokus på eleven och elevens behov. I resultaten framkommer att det centrala i handledningen är att kartlägga elevens syn och behov. Därtill fokuseras på anpassning i lärmiljön och på behov av implementering av synhjälpmedel. Handledningen ger möjligheter för inkludering, i och med att eleven får stöd för att kunna fungera på samma villkor som alla andra i klassen. Handledningen ökar även lärarens medvetenhet och främjar därmed elevens delaktighet och jämlikhet eftersom lärarens kunskaper om synnedsättning ökar.
Syftet med denna studie är att undersöka hur den handledning ett specialpedagogisk resurscenter erbjuder lärare med elever med synnedsättningar i klassen genomförs och vilken betydelse handledningen har för inkluderingen av elever med synnedsättning.
Följande forskningsfrågor ställs:
1. Vilka olika handledningsstrategier använder handledaren?
2. Vilket är innehållet och fokuset i handledningen?
3. Hur upplever aktörerna handledningens betydelse för inkludering av elever
med synnedsättning?
För att besvara forskningsfrågorna har en kvalitativ fallstudie gjorts. Datainsamlingen skedde inom projektet specialpedagogisk handledning vid Åbo Akademi. I avhandlingen användes data från observationer av två handledningsbesök och intervjuer med tre deltagare, en handledare och två lärare. Alla data har transkriberats och vid analysen har en kvalitativ innehållsanalys använts. En hermeneutisk ansats har använts vid tolkning av resultaten.
Resultaten visar att den centrala handledningsstrategin är kunskapsförmedling. Handledaren använder sig även av en tydlig struktur för handledningsprocessen. I handledningen är det fokus på eleven och elevens behov. I resultaten framkommer att det centrala i handledningen är att kartlägga elevens syn och behov. Därtill fokuseras på anpassning i lärmiljön och på behov av implementering av synhjälpmedel. Handledningen ger möjligheter för inkludering, i och med att eleven får stöd för att kunna fungera på samma villkor som alla andra i klassen. Handledningen ökar även lärarens medvetenhet och främjar därmed elevens delaktighet och jämlikhet eftersom lärarens kunskaper om synnedsättning ökar.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]