Monenlaiset oppijat musiikin ryhmäopetuksessa : moninaisuuden huomioiminen koulun musiikinopetuksessa ja sen vaikutukset osallisuuteen ja musiikilliseen toimijuuteen
Punkari, Roosa (2021)
Punkari, Roosa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531459
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531459
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitin, miten musiikinopettaja voi huomioida oppijoiden moninaisuuden koulun musiikinopetuksessa. Moninaisuus käsittää kaikki ihmisen ominaisuudet, ja kasvatuksessa sen huomioiminen tarkoittaa kaikille tasavertaisen opetuksen mahdollistamista.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1) Millaiset pedagogiset lähestymistavat edistävät moninaisten oppijoiden huomioimista koulun musiikinopetuksessa?
2) Miten moninaisuuden huomioimisella voidaan edistää oppijoiden osallisuutta sekä musiikillista toimijuutta?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentui seuraavista käsitteistä: moninaisuus, yhteisöllisyys, oppijakeskeinen oppiminen, osallisuus sekä musiikillinen toimijuus. Tässä tutkimuksessa oppimista lähestyttiin sosiokulttuurisen oppimiskäsityksen näkökulmasta.
Toteutin tutkimukseni systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Perehdyin moninaisuutta ja yksilön huomioimista sekä osallisuutta ja musiikillista toimijuutta käsitteleviin tutkimuksiin. Tarkastelin aineistoa tutkimustehtäväni ja -kysymysteni näkökulmista, ja muodostin keskeisimpien havaintojeni pohjalta tutkimukseni tulokset ja johtopäätökset.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että musiikinopettaja voi huomioida moninaisuutta ryhmissään käyttämällä monipuolisesti erilaisia työtapoja opetuksessa. Monipuolisten toimintatapojen hyödyntäminen opetuksessa aktivoi myös oppijoiden osallisuutta sekä musiikillista toimijuutta. Moninaisuuden huomioiminen opetuksessa edisti myös yhteisöllisyyden tunnetta ryhmässä sekä oppijoiden suvaitsevaisuutta. Moninaisuutta kaikki yksilön ominaisuudet kattavana ilmiönä on kuitenkin tutkittu melko vähän musiikkikasvatuksen kentällä, ja tämä tutkimus toikin esiin jatkotutkimuksen tarpeen.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1) Millaiset pedagogiset lähestymistavat edistävät moninaisten oppijoiden huomioimista koulun musiikinopetuksessa?
2) Miten moninaisuuden huomioimisella voidaan edistää oppijoiden osallisuutta sekä musiikillista toimijuutta?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentui seuraavista käsitteistä: moninaisuus, yhteisöllisyys, oppijakeskeinen oppiminen, osallisuus sekä musiikillinen toimijuus. Tässä tutkimuksessa oppimista lähestyttiin sosiokulttuurisen oppimiskäsityksen näkökulmasta.
Toteutin tutkimukseni systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Perehdyin moninaisuutta ja yksilön huomioimista sekä osallisuutta ja musiikillista toimijuutta käsitteleviin tutkimuksiin. Tarkastelin aineistoa tutkimustehtäväni ja -kysymysteni näkökulmista, ja muodostin keskeisimpien havaintojeni pohjalta tutkimukseni tulokset ja johtopäätökset.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että musiikinopettaja voi huomioida moninaisuutta ryhmissään käyttämällä monipuolisesti erilaisia työtapoja opetuksessa. Monipuolisten toimintatapojen hyödyntäminen opetuksessa aktivoi myös oppijoiden osallisuutta sekä musiikillista toimijuutta. Moninaisuuden huomioiminen opetuksessa edisti myös yhteisöllisyyden tunnetta ryhmässä sekä oppijoiden suvaitsevaisuutta. Moninaisuutta kaikki yksilön ominaisuudet kattavana ilmiönä on kuitenkin tutkittu melko vähän musiikkikasvatuksen kentällä, ja tämä tutkimus toikin esiin jatkotutkimuksen tarpeen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1402]