Sales & Operations Planning -prosessin kehittäminen : case panimoteollisuus
Mäkirinne, Juho (2021)
Kandidaatintyö
Mäkirinne, Juho
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428733
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428733
Tiivistelmä
Tehokas toimitusketju ja asiakastyytyväisyys ovat yksiä yritysten liiketoiminnan tärkeimmistä tavoitteista. Molempien toteutumista yhdistää kysynnän ja tarjonnan hallinta ja ymmärtäminen, jonka tueksi on luotu strateginen työkalu nimeltä Sales & Operations Planning -prosessi. S&OP-prosessi mahdollistaa yritykselle useita vahvuuksia, kuten nopeamman reagointikyvyn, vakaamman tuotannon ja kirkkaammat tulevaisuuden näkymät.
Työn tavoitteena on tutustua S&OP-prosessiin kysynnän ja tarjonnan tasapainottamisen, informaation jakamisen ja panimoteollisuuden näkökulmista kirjallisuuskatsauksen avulla, sekä tutustua case-yrityksen S&OP-prosessiin case-tutkimuksen avulla. Työssä painotetaan erityisesti S&OP-prosessin kehittämistä teorian ja case-yrityksen näkökulmista.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan kysynnän ja tarjonnan tasapainottaminen sekä informaation jakaminen ovat erittäin olennaisia S&OP-prosessille. Tyypillisiä kehityskohtia niiden näkökulmasta ovat kysynnän ja tarjonnan suunnittelun, uusien tuotteiden lanseerauksen sekä fokusoinnin kehittäminen. S&OP-prosessi on erittäin hyödyllinen työkalu vastaamaan panimoteollisuuden vaihteleviin markkinoihin, joihin vaikuttavat muun muassa sään vaihtelu ja tuotteiden suuri lukumäärä. Case-yrityksen S&OP-prosessin kehityskohteiksi tunnistettiin ennusteiden väliset ristiriidat, analyyttiset kyvyt ja äkillinen muutostenteko, joille myös esiteltiin mahdollisia ratkaisuja. Lisäksi prosessista tunnistettiin kolme vahvuutta, jotka toimivat vastakkain asetteluna kehityskohteille.
Työn tavoitteena on tutustua S&OP-prosessiin kysynnän ja tarjonnan tasapainottamisen, informaation jakamisen ja panimoteollisuuden näkökulmista kirjallisuuskatsauksen avulla, sekä tutustua case-yrityksen S&OP-prosessiin case-tutkimuksen avulla. Työssä painotetaan erityisesti S&OP-prosessin kehittämistä teorian ja case-yrityksen näkökulmista.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan kysynnän ja tarjonnan tasapainottaminen sekä informaation jakaminen ovat erittäin olennaisia S&OP-prosessille. Tyypillisiä kehityskohtia niiden näkökulmasta ovat kysynnän ja tarjonnan suunnittelun, uusien tuotteiden lanseerauksen sekä fokusoinnin kehittäminen. S&OP-prosessi on erittäin hyödyllinen työkalu vastaamaan panimoteollisuuden vaihteleviin markkinoihin, joihin vaikuttavat muun muassa sään vaihtelu ja tuotteiden suuri lukumäärä. Case-yrityksen S&OP-prosessin kehityskohteiksi tunnistettiin ennusteiden väliset ristiriidat, analyyttiset kyvyt ja äkillinen muutostenteko, joille myös esiteltiin mahdollisia ratkaisuja. Lisäksi prosessista tunnistettiin kolme vahvuutta, jotka toimivat vastakkain asetteluna kehityskohteille.