The CO2e Footprint of Freight Transportation : Determining the current level of CO2e-emissions caused by freight transportation and investigating opportunities for future reduction of the emissions in the case company
Jokela, Riia-Maria Katariina (2021-04-30)
Jokela, Riia-Maria Katariina
30.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028276
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to study the environmental impacts of freight transportation. Aim is to investigate the current level of CO2e emissions caused by freight transportation of a global industrial company, to identify contributors that cause the emissions and to provide suggestions for future improvement. Sustainability and reducing emissions are very important issues for both companies and for the environment. Companies need to aim at more sustainable ways of working and freight transportation is one area with a lot of development potential in emission reductions. Reducing environmental footprint and emissions is extremely important topic globally as well. Climate change has become more and more actual and discussion around it demands actions from companies. Sustainability and green values are highly appreciated nowadays and focusing on these issues also gives companies opportunity to gain better reputation and competitive advantage by committing right kind of actions regarding these issues. This thesis includes a quantitative study which covers case company’s freight transportation from the beginning of year 2019 to the end of the second quarter of year 2020. This thesis studies the total amount of CO2e emissions but a more detailed analysis about used transport modes, business unit level results and differences between years 2019 and 2020. This thesis is a part of a wider project that focuses on calculating CO2e emissions, creating a visual presentation based on studied data, studying development possibilities and aiming towards continuous improvement. Even though main focus of this thesis is on the case study, a theoretical framework based on relevant articles discussing topics such as green logistic and transport mode choice is provided as well. Case study of this thesis is based on EN 16258 -standard which sets the limitations for the CO2e emission and energy consumption calculations as well as determines the required accuracy level of the calculations. It was found out that the absolute level of CO2e emissions has been lower in year 2020 than in year 2019 but CO2e emissions per weight have been slightly higher. The total number of shipments was lower in 2020 than in 2019 and especially the number of import shipments has been decreasing. Air freight shipments are responsible for the biggest share of caused CO2e emissions of export shipments whereas for import shipments major part of CO2e emissions are caused by sea freight. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia rahtikuljetusten ympäristövaikutuksia. Tavoitteena on selvittää globaalin teollisuusyrityksen rahtikuljetuksista aiheutuneiden CO2e-päästöjen tämänhetkinen taso, määrittää merkittävimmät päästöjen aiheuttajat sekä tutkia kehitysmahdollisuuksia ja -ehdotuksia tulevaisuutta varten. Kestävä kehitys ja päästöjen määrän vähentäminen ovat tärkeitä teemoja sekä yritysten että ympäristön kannalta. Yritysten tulee pyrkiä kestävämpiin toimintatapoihin ja rahtikuljetukset ovat suurena päästöjen aiheuttajana yksi potentiaalisimmista ja tärkeimmistä kehityskohteista. Ympäristövaikutusten ja päästöjen vähentäminen on myös globaalisti tärkeä ja kriittinen osa-alue. Ilmastonmuutos on aiheena koko ajan ajankohtaisempi ja keskustelu sen ympärillä vaatii toimenpiteitä yrityksiltä. Kestävä kehitys ja vihreät arvot ovat todella arvostettuja nykymaailmassa ja näihin asioihin keskittyminen ja oikeanlainen kehitys toimintatavoissa voi auttaa saavuttamaan parempaa mainetta ja kilpailuetua.
Tässä tutkielmassa toteutetaan määrällinen tutkimus, joka keskittyy toimeksiantajayrityksen rahtikuljetuksiin vuoden 2019 alusta vuoden 2020 toisen kvartaalin loppuun. Tässä tutkielmassa selvitetään CO2e-päästöjen kokonaismäärä ja analysoidaan tutkimuksen kohteena olevaa dataa myös tarkemmin rajattuna käytettyjen kuljetusmuotojen sekä liiketoimintayksiköiden ja ajanjaksojen osalta. Tämä tutkielma on osa laajempaa projektia, jossa keskitytään CO2e-päästöjen laskemiseen, datan pohjalta rakennettuun visuaaliseen esitykseen ja jatkuvaan parantamisen periaatteen mukaisten kehitysmahdollisuuksien tutkimiseen. CO2e-päästöjen laskenta suoritetaan EN 16258 -standardin mukaisesti. Tutkimuksen lisäksi tässä tutkielmassa käydään läpi relevantteja ja tuoreita tutkimuksia muun muassa vihreään logistiikkaan ja kuljetusmuodon valintaan liittyen.
Tutkimuksessa selvisi, että CO2e-päästöjen absoluuttinen määrä on laskenut vuodesta 2019 vuoteen 2020, mutta CO2e-päästöt suhteessa lähetysten kokonaispainoon ovat olleet hieman korkeammalla tasolla. Kuljetusten kokonaismäärä laski vuodesta 2019 vuoteen 2020 ja erityisesti tuonnin osalta määrän lasku oli varsin huomattava. Vientilähetysten aiheuttamista päästöistä suurin osa johtuu lentorahdista, mutta tuontirahdin osalta suurimpana päästöjen aiheuttajana ovat merilähetykset.
Tässä tutkielmassa toteutetaan määrällinen tutkimus, joka keskittyy toimeksiantajayrityksen rahtikuljetuksiin vuoden 2019 alusta vuoden 2020 toisen kvartaalin loppuun. Tässä tutkielmassa selvitetään CO2e-päästöjen kokonaismäärä ja analysoidaan tutkimuksen kohteena olevaa dataa myös tarkemmin rajattuna käytettyjen kuljetusmuotojen sekä liiketoimintayksiköiden ja ajanjaksojen osalta. Tämä tutkielma on osa laajempaa projektia, jossa keskitytään CO2e-päästöjen laskemiseen, datan pohjalta rakennettuun visuaaliseen esitykseen ja jatkuvaan parantamisen periaatteen mukaisten kehitysmahdollisuuksien tutkimiseen. CO2e-päästöjen laskenta suoritetaan EN 16258 -standardin mukaisesti. Tutkimuksen lisäksi tässä tutkielmassa käydään läpi relevantteja ja tuoreita tutkimuksia muun muassa vihreään logistiikkaan ja kuljetusmuodon valintaan liittyen.
Tutkimuksessa selvisi, että CO2e-päästöjen absoluuttinen määrä on laskenut vuodesta 2019 vuoteen 2020, mutta CO2e-päästöt suhteessa lähetysten kokonaispainoon ovat olleet hieman korkeammalla tasolla. Kuljetusten kokonaismäärä laski vuodesta 2019 vuoteen 2020 ja erityisesti tuonnin osalta määrän lasku oli varsin huomattava. Vientilähetysten aiheuttamista päästöistä suurin osa johtuu lentorahdista, mutta tuontirahdin osalta suurimpana päästöjen aiheuttajana ovat merilähetykset.