Biologian kenttäopetus yliopistoissa: yhteistyöllä uuteen nousuun
Tapio Eeva; Matti Koivula; Teemu Tahvanainen; Esa Koskela; Niko Nappu; Heikki Hirvonen; Ilari E. Sääksjärvi; Tommi Nyman; Mikael von Numers; Marie C. Nordström; Lauralotta Muurinen; Katja Mäkinen; Sanna Huttunen; Janne Sundell; Atte Komonen; Annamari Markkola; Jari Hänninen
Biologian kenttäopetus yliopistoissa: yhteistyöllä uuteen nousuun
Tapio Eeva
Matti Koivula
Teemu Tahvanainen
Esa Koskela
Niko Nappu
Heikki Hirvonen
Ilari E. Sääksjärvi
Tommi Nyman
Mikael von Numers
Marie C. Nordström
Lauralotta Muurinen
Katja Mäkinen
Sanna Huttunen
Janne Sundell
Atte Komonen
Annamari Markkola
Jari Hänninen
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717547
Tiivistelmä
Kenttäkurssit ovat keskeinen osa biologian ja lähitieteiden opetusta yliopistoissa. Luonnossa tapahtuva opetus kehittää sekä ymmärrystä tieteenalan teoreettisista perusteista että ammatillisia käytännön taitoja. Kenttäkursseilla omat havainnot muodostuvat oppimisen perustaksi muiden oppimistapojen rinnalla. Vaikka kenttäopetuksen tarpeellisuudesta ollaan yksimielisiä, kenttäkursseja uhkaavat yliopistojen rahoituksen väheneminen ja tutkimusasemaverkoston karsiminen. Tässä kirjoituksessa pohdimme, kuinka uhkista huolimatta kenttäopetuksen määrää, laatua ja kustannustehokkuutta voidaan lisätä yliopistojen ja niiden tutkimusasemien välisellä yhteistyöllä.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]