Mediakauppiaat aluekehittäjinä : Tapaustutkimus Veljekset Keskisestä ja Jounin Kaupasta
Petäjä, Aki (2021)
Petäjä, Aki
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111303
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111303
Tiivistelmä
Kaupunkien keskustoissa sijaitsevat tyypilliset kauppakeskukset ja kaupunkien ulkopuolisilla periferia-alueilla sijaitsevat kauppakeskittymät eroavat toisistaan monin tavoin. Kaupunkien ulkopuolisten alueiden kauppakeskittymät ovat huomattavan menestyneitä kokonaisuuksia poikkeuksellisesta sijainnistaan huolimatta. Näistä kohteista on muodostunut koko perheelle osoitettuja palvelukeskittymiä, jotka koetaan ainutlaatuisina ja houkuttelevina vierailukohteina. Niistä on muodostunut jopa eräänlaisia uusia suomalaisia matkailukohteita, jotka nauttivat suuresta suosiosta ja joihin asiakkaat matkustavat pitkienkin välimatkojen päästä.
Tämän pro gradun tarkoituksena on selvittää, miten maaseudun mediakauppiaat ovat toiminnallaan vaikuttaneet alueensa tunnettavuuteen ja millaisia keinoja käyttäen houkuttelevuutta on lisätty. Tutkimusstrategiana käytän case-tutkimusta eli tapaustutkimusta, jossa tarkastelen Alavudella sijaitsevaa Veljekset Keskistä ja Kolarissa sijaitsevaa Jounin Kauppaa. Molemmat kohteet ovat omalla toiminnallaan ja yleisöön vetoavilla sankaritarinoillaan lisänneet omaa näkyvyyttään sekä ympäröivien alueiden elinvoimaisuutta ja alueimagoa. Myös molempia kohteita luotsaavat kauppiaat ovat olleet suuressa roolissa kauppakeskittymiensä menestymisessä. Huomattavaa on ollut erityisesti heidän toimestaan tapahtuva median ja julkisuuden enemmän tai vähemmän tarkoituksellinen hyödyntäminen. Veljekset Keskisen ja Jounin Kaupan hyödyntämät toimintatavat, yleinen medianäkyvyys ja itsensä brändäys ovat olleet hyvin poikkeuksellista.
Tutkimukseni aineistona toimivat muun muassa vanhat uutisartikkelit, verkkolehdet ja monenlaiset muut internet-lähteet. Käytän lähdemateriaalina myös esimerkiksi sosiaalisen median palveluista löytyvää materiaalia. Tämän aineiston tarkoituksena on osoittaa erilaisia konkreettisia keinoja, strategioita ja muita näyttäviä tempauksia siitä, kuinka mediakauppiaat ovat tehneet omasta yrityksestään sekä sijaintikunnastaan asiakkaiden silmissä aikaisempaa houkuttelevampia kohteita. Suoritan myös case-kohteiden mediakäyttäytymisestä, oman itsensä markkinointiin liittyvistä keinoista ja brändäyksestä eräänlaista mediasisällönanalyysia.
Mediakauppiaiden esiintyminen julkisuudessa, kuten televisiossa ja sosiaalisessa mediassa, vaikuttaa todennäköisesti suoraan aluetalouteen ja alueiden kehittymiseen. Alueimagollisesta vaikutuksesta eivät hyödy pelkästään Veljekset Keskisen ja Jounin Kaupan palvelukeskittymät, vaan koko heidän sijaintialueensa. Alueen imago ja hyvämaineisuus kehittyvät, yleinen houkuttelevuus voimistuu, työllisyys ja asiakasvirrat lisääntyvät ja näin koko kunta elinvoimaistuu. Kaikki tämä toiminta vaikuttaa positiivisesti aluetalouteen, joten tutkimuksessa käsiteltäviä mediakauppiaita voidaan luonnehtia eräänlaisiksi aluekehittämisen uusiksi nykyaikaisiksi toimijoiksi.
Tämän pro gradun tarkoituksena on selvittää, miten maaseudun mediakauppiaat ovat toiminnallaan vaikuttaneet alueensa tunnettavuuteen ja millaisia keinoja käyttäen houkuttelevuutta on lisätty. Tutkimusstrategiana käytän case-tutkimusta eli tapaustutkimusta, jossa tarkastelen Alavudella sijaitsevaa Veljekset Keskistä ja Kolarissa sijaitsevaa Jounin Kauppaa. Molemmat kohteet ovat omalla toiminnallaan ja yleisöön vetoavilla sankaritarinoillaan lisänneet omaa näkyvyyttään sekä ympäröivien alueiden elinvoimaisuutta ja alueimagoa. Myös molempia kohteita luotsaavat kauppiaat ovat olleet suuressa roolissa kauppakeskittymiensä menestymisessä. Huomattavaa on ollut erityisesti heidän toimestaan tapahtuva median ja julkisuuden enemmän tai vähemmän tarkoituksellinen hyödyntäminen. Veljekset Keskisen ja Jounin Kaupan hyödyntämät toimintatavat, yleinen medianäkyvyys ja itsensä brändäys ovat olleet hyvin poikkeuksellista.
Tutkimukseni aineistona toimivat muun muassa vanhat uutisartikkelit, verkkolehdet ja monenlaiset muut internet-lähteet. Käytän lähdemateriaalina myös esimerkiksi sosiaalisen median palveluista löytyvää materiaalia. Tämän aineiston tarkoituksena on osoittaa erilaisia konkreettisia keinoja, strategioita ja muita näyttäviä tempauksia siitä, kuinka mediakauppiaat ovat tehneet omasta yrityksestään sekä sijaintikunnastaan asiakkaiden silmissä aikaisempaa houkuttelevampia kohteita. Suoritan myös case-kohteiden mediakäyttäytymisestä, oman itsensä markkinointiin liittyvistä keinoista ja brändäyksestä eräänlaista mediasisällönanalyysia.
Mediakauppiaiden esiintyminen julkisuudessa, kuten televisiossa ja sosiaalisessa mediassa, vaikuttaa todennäköisesti suoraan aluetalouteen ja alueiden kehittymiseen. Alueimagollisesta vaikutuksesta eivät hyödy pelkästään Veljekset Keskisen ja Jounin Kaupan palvelukeskittymät, vaan koko heidän sijaintialueensa. Alueen imago ja hyvämaineisuus kehittyvät, yleinen houkuttelevuus voimistuu, työllisyys ja asiakasvirrat lisääntyvät ja näin koko kunta elinvoimaistuu. Kaikki tämä toiminta vaikuttaa positiivisesti aluetalouteen, joten tutkimuksessa käsiteltäviä mediakauppiaita voidaan luonnehtia eräänlaisiksi aluekehittämisen uusiksi nykyaikaisiksi toimijoiksi.