Prosessien suunnittelu ja kuvaaminen pienpalveluyrityksissä : Case Carki Oy
Kärki, Monna (2021)
Kandidaatintyö
Kärki, Monna
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111267
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111267
Tiivistelmä
Prosessien suunnittelulla ja kuvaamisella on monia hyötyjä liiketoiminnalle. Tämän kandidaatintyön tavoitteena on kirjallisuuden ja case-yrityksen avulla tutustua prosessien suunnitteluun ja kuvaamiseen pk-yrityksien ja palveluyrityksien kannalta. Työssä käydään läpi, miten prosessien suunnittelua tulisi toteuttaa aloittavassa yrityksessä ja mitä kuvaamisessa tulisi ottaa huomioon. Case-yrityksenä toimii rakennuskorjaustoimintaa aloittava yritys, jonka toimintaa on tarkoitus kuvata.
Prosessien suunnittelu aloitetaan yrityksessä määrittelemällä arvoa tuottavat toistuvat toiminnot, jotka alkavat asiakkaan tarpeesta ja päättyvät asiakkaan tarpeen tyydyttämiseen. Nämä toiminnot ovat yrityksen prosesseja, jotka yritys voi jakaa ydin- ja tukiprosesseihin. Kun prosessit on suunniteltu ja määritelty, ne tulee kuvata. Kuvaukset ovat viestinnänväline sekä prosessien kehittämisen pohja.
Muuttuvassa maailmassa yritysten tulee pystyä kehittymään jatkuvasti ja vastamaan kasvaviin asiakkaiden vaatimuksiin. Prosessiajattelun keskeisimmät piirteet ovat asiakaslähtöisyys sekä jatkuva kehittäminen ja parantaminen. Pienetkin palveluyritykset voivat hyötyä prosessiajattelusta muun muassa saavuttamalla parempaa toimintavarmuutta, laadunhallintaa sekä asiakastyytyväisyyttä.
Prosessien suunnittelu aloitetaan yrityksessä määrittelemällä arvoa tuottavat toistuvat toiminnot, jotka alkavat asiakkaan tarpeesta ja päättyvät asiakkaan tarpeen tyydyttämiseen. Nämä toiminnot ovat yrityksen prosesseja, jotka yritys voi jakaa ydin- ja tukiprosesseihin. Kun prosessit on suunniteltu ja määritelty, ne tulee kuvata. Kuvaukset ovat viestinnänväline sekä prosessien kehittämisen pohja.
Muuttuvassa maailmassa yritysten tulee pystyä kehittymään jatkuvasti ja vastamaan kasvaviin asiakkaiden vaatimuksiin. Prosessiajattelun keskeisimmät piirteet ovat asiakaslähtöisyys sekä jatkuva kehittäminen ja parantaminen. Pienetkin palveluyritykset voivat hyötyä prosessiajattelusta muun muassa saavuttamalla parempaa toimintavarmuutta, laadunhallintaa sekä asiakastyytyväisyyttä.