Mörkt immateriellt kulturarv i Finland : Nyanser av mörk turism i Åboland och Västnyland
Jylli, Jenina (2021)
Jylli, Jenina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041310324
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041310324
Tiivistelmä
De flesta har antagligen aldrig hört talas om mörk turism men har troligtvis besökt en som kan kategoriseras som detta. Krigsmuseer, gamla mentalsjukhus, skräckvandringar, fängelser, slagfält och minnesmärken är bara en handfull exempel som faller inom kategorin mörk turism. Syftet med pro gradu-avhandlingen är att undersöka hurdan mörk turism finns i Finland. Som empiriska exempel har jag valt Åboland och Västnyland. Jag har intervjuat två turismansvariga från Åboland och två från Västnyland, vilka ha ordnat evenemang, guidningar och projekt som kan förknippas med mörk turism.
Timothy J. Dallens sex olika kategorier av mörk turism används för att hitta mörka turistattraktioner i de valda turistmålen. För att förstå syftet med guidningarna och besökarnas mål med upplevelsen används Philip R. Stones mörkturismspektrum som analytiskt verktyg för att kategorisera attraktionernas mörkhetsgrad. Utgående från intervjuerna kan det konstateras att det idag finns olika attityder bland turismansvariga att använda själva begreppet mörk turism. Istället presenteras turismgenren på andra sätt inom marknadsföringen t.ex. med bilder och ordval. Den andra forskningsfrågorna är att undersöka hur mörk turism förs fram i marknadsföringen. För att nå detta syfte analyseras hur Visit Turku marknadsför mörka attraktioner med hjälp av ordval och bilder på sina webbsidor. Forskningsresultatet av avhandlingen för fram att det i Finland har skapats en sjunde underkategori av mörk turism medan en motsvarande kategorisering inte kommer fram i Dallens studie. I Finland finns det intresse bland turister och speciellt lokalbefolkning, att höra fakta och fiktivbaserade berättelser om den egna hemstaden samt besöka ställen som annars oftast är stängda för allmänheten. I guidningar och rundvandringar presenteras städernas mörkare immateriella kulturarv fram och allt tyder på att detta tema inom turismen är här för att stanna.
Timothy J. Dallens sex olika kategorier av mörk turism används för att hitta mörka turistattraktioner i de valda turistmålen. För att förstå syftet med guidningarna och besökarnas mål med upplevelsen används Philip R. Stones mörkturismspektrum som analytiskt verktyg för att kategorisera attraktionernas mörkhetsgrad. Utgående från intervjuerna kan det konstateras att det idag finns olika attityder bland turismansvariga att använda själva begreppet mörk turism. Istället presenteras turismgenren på andra sätt inom marknadsföringen t.ex. med bilder och ordval. Den andra forskningsfrågorna är att undersöka hur mörk turism förs fram i marknadsföringen. För att nå detta syfte analyseras hur Visit Turku marknadsför mörka attraktioner med hjälp av ordval och bilder på sina webbsidor. Forskningsresultatet av avhandlingen för fram att det i Finland har skapats en sjunde underkategori av mörk turism medan en motsvarande kategorisering inte kommer fram i Dallens studie. I Finland finns det intresse bland turister och speciellt lokalbefolkning, att höra fakta och fiktivbaserade berättelser om den egna hemstaden samt besöka ställen som annars oftast är stängda för allmänheten. I guidningar och rundvandringar presenteras städernas mörkare immateriella kulturarv fram och allt tyder på att detta tema inom turismen är här för att stanna.