”Språket ska finnas med i allt man gör.” : Språköpedagogik – en fallstudie om undervisningspersonalens pedagogiska tänkande i Svenska skolan i Lahtis
Mäkelä, Artturi (2021-03-17)
Mäkelä, Artturi
17.03.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103177735
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103177735
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaista pedagogiikkaa Lahden ruotsinkielisessä koulussa harjoitetaan. Lahti lasketaan kuuluvaksi Suomen uusiin ruotsinkielisiin kielisaarekkeisiin. Kielisaarekkeella tarkoitetaan aluetta, jossa ympäristön vahvan kielen keskuudessa on merkittävä muun kielinen vähemmistöyhteisö, jonka kielellistä identiteettiä ylläpitää elinvoimaisena muun muassa koulu.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena ovat Lahden ruotsinkielisen koulun opetushenkilökunnan jäsenet, joita pyydettiin syksyllä 2018 kirjoittamaan erilaisiin teemoihin perustuvat kuvailevat kertomukset omasta työstään sekä siitä, minkälaista pedagogiikkaa he harjoittavat. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin Lahden ruotsinkielisen koulun rehtoria keväällä 2017. Tutkimuksen teoria perustuu opettajan asiantuntijuuteen sekä opettajan pedagogiseen ajatteluun. Tutkimusmateriaali eli kertomukset sekä haastattelu analysoitiin temaattisen analyysin menetelmin. Aineistosta pyrittiin etsimään toistuvia teemoja, jotka jäsenneltiin lopulta viideksi yläteemaksi. Syntyneitä teemoja verrattiin samojen teema-alueiden osalta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ja näin muodostettiin muodostaen käsitys siitä, minkälaista pedagogiikkaa opetushenkilöstö harjoittaa.
Tutkimus osoittaa, että ruotsin kielellä on suuri merkitys opetuksen suunnittelussa ja järjestämisessä Lahden ruotsinkielisessä koulussa. Koulun opetuskieli on ruotsi, mutta oppilaiden vahvempi kieli on suomi. Kieli on opetushenkilöstön mukaan tietoisesti osa kaikkea koulun toimintaa. Opetushenkilökunta pitää oppilaiden hyvinvointia merkittävänä asiana – oppilaskeskeisyys on opetushenkilökuntaa ohjaava tekijä. Tärkeää on myös kommunikaatio oppilaiden kanssa. Opetusmenetelmät ovat vaihtelevia ja tähtäävät sisällönoppimisen lisäksi kielenhallintaan. Oppilaat tekevät paljon ryhmä- ja paritöitä. Kielitaito ei ole varsinaisesti opetuksen tavoite vaan sisällön omaksumisen väline. Koulu tukee vahvasti oppilaiden monikielisyyden ja -kulttuurisuuden kehittymistä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena ovat Lahden ruotsinkielisen koulun opetushenkilökunnan jäsenet, joita pyydettiin syksyllä 2018 kirjoittamaan erilaisiin teemoihin perustuvat kuvailevat kertomukset omasta työstään sekä siitä, minkälaista pedagogiikkaa he harjoittavat. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin Lahden ruotsinkielisen koulun rehtoria keväällä 2017. Tutkimuksen teoria perustuu opettajan asiantuntijuuteen sekä opettajan pedagogiseen ajatteluun. Tutkimusmateriaali eli kertomukset sekä haastattelu analysoitiin temaattisen analyysin menetelmin. Aineistosta pyrittiin etsimään toistuvia teemoja, jotka jäsenneltiin lopulta viideksi yläteemaksi. Syntyneitä teemoja verrattiin samojen teema-alueiden osalta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ja näin muodostettiin muodostaen käsitys siitä, minkälaista pedagogiikkaa opetushenkilöstö harjoittaa.
Tutkimus osoittaa, että ruotsin kielellä on suuri merkitys opetuksen suunnittelussa ja järjestämisessä Lahden ruotsinkielisessä koulussa. Koulun opetuskieli on ruotsi, mutta oppilaiden vahvempi kieli on suomi. Kieli on opetushenkilöstön mukaan tietoisesti osa kaikkea koulun toimintaa. Opetushenkilökunta pitää oppilaiden hyvinvointia merkittävänä asiana – oppilaskeskeisyys on opetushenkilökuntaa ohjaava tekijä. Tärkeää on myös kommunikaatio oppilaiden kanssa. Opetusmenetelmät ovat vaihtelevia ja tähtäävät sisällönoppimisen lisäksi kielenhallintaan. Oppilaat tekevät paljon ryhmä- ja paritöitä. Kielitaito ei ole varsinaisesti opetuksen tavoite vaan sisällön omaksumisen väline. Koulu tukee vahvasti oppilaiden monikielisyyden ja -kulttuurisuuden kehittymistä.