The role of effective supplier relationship management in value creation
Ruuskanen, Maria (2021)
Pro gradu -tutkielma
Ruuskanen, Maria
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103117187
Tiivistelmä
The purpose of this research is to study value creation through effective SRM, its definition, benefits, challenges, barriers, and practices. The aim is to gain a better understanding of value creation in buyer-supplier relationships and identify the ways it occurs in different levels of the organization.
In the empirical part of this study, ten professionals were interviewed from nine different industries. The key findings of this study show that value creation occurs at all levels of the organization and therefore SRM should be emphasized throughout the organization accordingly. Value creation occurs in different interaction points between the buyer and the supplier and people in the project teams have a significant effect on the relationship due to their human nature.
Key supplier relationships are based on trust, transparency, information sharing, and continuity. In creating value through SRM, effective governance, a clear SRM framework, responsibilities, and ownership of the supplier relationships have to be in place. The focus should be on effective communication, information sharing, supplier development, and innovation to create maximum value. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia toimittajasuhteiden hallinnan roolia arvon luonnissa. Tutkimuksessa määritellään toimittajasuhteiden hallinnan edut, haasteet, esteet ja käytännöt sekä tehokkaat toimintatavat arvon luonnin mahdollistamiseksi ja edistämiseksi. Tutkielman tavoitteena on saada parempi käsitys arvonluonnista avaintoimittajasuhteissa ja tunnistaa tapoja, joilla se tapahtuu organisaation eri tasoilla.
Tämän tutkimuksen empiirisessä osassa haastateltiin kymmentä toimittajasuhteiden hallinnan ammattilaista yhdeksältä eri toimialalta. Tämän tutkimuksen keskeiset havainnot osoittavat, että arvonluonti tapahtuu organisaation kaikilla tasoilla, ja siksi toimittajasuhteiden hallintaa on korostettava koko organisaatiossa. Arvon luominen tapahtuu eri vuorovaikutuskohteissa ostajan ja toimittajan välillä, ja projektiryhmien ihmisillä on merkittävä vaikutus suhteen laatuun niiden inhimillisen luonteen vuoksi.
Avaintoimittajasuhteet perustuvat luottamukseen, läpinäkyvyyteen, tiedon jakamiseen ja jatkuvuuteen. Jotta arvonluonti toimittajasuhteiden hallinnan avulla olisi mahdollista, on oltava käytössä tehokas hallinto, selkeä SRM-viitekehys, selkeät vastuut ja selkeä toimittajasuhteiden omistajuus. Yritysten tulisi keskittyä tehokkaaseen kommunikaatioon, tiedon jakamiseen, toimittajien kehittämiseen ja innovointiin maksimaalisen arvon luonnin mahdollistamiseksi.
In the empirical part of this study, ten professionals were interviewed from nine different industries. The key findings of this study show that value creation occurs at all levels of the organization and therefore SRM should be emphasized throughout the organization accordingly. Value creation occurs in different interaction points between the buyer and the supplier and people in the project teams have a significant effect on the relationship due to their human nature.
Key supplier relationships are based on trust, transparency, information sharing, and continuity. In creating value through SRM, effective governance, a clear SRM framework, responsibilities, and ownership of the supplier relationships have to be in place. The focus should be on effective communication, information sharing, supplier development, and innovation to create maximum value.
Tämän tutkimuksen empiirisessä osassa haastateltiin kymmentä toimittajasuhteiden hallinnan ammattilaista yhdeksältä eri toimialalta. Tämän tutkimuksen keskeiset havainnot osoittavat, että arvonluonti tapahtuu organisaation kaikilla tasoilla, ja siksi toimittajasuhteiden hallintaa on korostettava koko organisaatiossa. Arvon luominen tapahtuu eri vuorovaikutuskohteissa ostajan ja toimittajan välillä, ja projektiryhmien ihmisillä on merkittävä vaikutus suhteen laatuun niiden inhimillisen luonteen vuoksi.
Avaintoimittajasuhteet perustuvat luottamukseen, läpinäkyvyyteen, tiedon jakamiseen ja jatkuvuuteen. Jotta arvonluonti toimittajasuhteiden hallinnan avulla olisi mahdollista, on oltava käytössä tehokas hallinto, selkeä SRM-viitekehys, selkeät vastuut ja selkeä toimittajasuhteiden omistajuus. Yritysten tulisi keskittyä tehokkaaseen kommunikaatioon, tiedon jakamiseen, toimittajien kehittämiseen ja innovointiin maksimaalisen arvon luonnin mahdollistamiseksi.