Yritysvastuu eläkevakuutusalalla : vertaileva tutkimus työeläkeyhtiöiden yritysvastuupyrkimyksistä
Heikkinen, Joonas (2021)
Pro gradu -tutkielma
Heikkinen, Joonas
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103026303
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103026303
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on ymmärtää, miten yritysvastuu ilmenee eläkevakuutusalalla tarkastelemalla suomalaisten työeläkeyhtiöiden yritysvastuupyrkimysten kohdistumista eri sidosryhmiin. Työeläkeyhtiöt käyttävät suurella sijoitusomaisuudellaan merkittävää yhteiskunnallista valtaa, mikä on tehnyt niiden vastuullisuudesta suositun puheenaiheen julkisessa keskustelussa. Tutkielman tavoitteena on myös selvittää, tarjoavatko työeläkeyhtiöt asiakkailleen toisistaan erottuvia vaihtoehtoja yritysvastuun alueella, koska eläkevakuutusalan kilpailuasetelma on kyseenalaistettu.
Kirjallisuuskatsauksessa esitellään yritysvastuun käsitteen määritelmiä ja keinoja tarkastella yritysvastuuta sidosryhmien, strategisen yritysvastuun ja kilpailuedun näkökulmista. Yritysvastuun asemasta on käyty myös paljon kriittistä keskustelua, joka on relevanttia eläkevakuutusalalla. Yritysvastuuta voidaan lähestyä havainnoimalla sen kohdistumista sidosryhmiin, jotka voidaan jakaa ensisijaisiin ja toissijaisiin sekä sosiaalisiin ja ei-sosiaalisiin sidosryhmiin. Strategisessa yritysvastuuajattelussa pyritään puolestaan yhdistämään yrityksen taloudellinen menestys yrityksen vastuullisuuteen ja kilpailuetua yritysvastuu voi tarjota esimerkiksi parempana riskien hallintana.
Tutkimusmenetelmänä käytetään teorialähtöistä teemoittelua, jonka avulla tutkimusaineistosta luokitellaan yritysvastuupyrkimyksiä eri sidosryhmiin. Tutkimuksen kohteena on neljä suomalaista työeläkeyhtiötä, joiden julkaisemia vuosi- ja yritysvastuuraportteja käytetään tutkimusaineistona.
Tutkielman tulokset osoittavat, että eläkevakuutusalalla yritysvastuupyrkimykset kohdistuvat erityisesti luontoon ja ympäristöön sekä työeläkeyhtiöiden asiakkaisiin. Työeläkeyhtiöt ovat omaksuneet strategisen yritysvastuun ideoita, joissa ne yhdistävät vastuullisuutensa perustehtäväänsä ja taloudelliseen menestykseensä. Tuloksissa havaitaan pieniä eroja yhtiöiden välillä, mutta tutkielma ei pysty osoittamaan, että työeläkeyhtiöt tarjoaisivat asiakkailleen selkeästi toisistaan erottuvia vaihtoehtoja yritysvastuun osalta. The aim of this study is to understand how corporate social responsibility (CSR) appears in the pension insurance industry by inspecting how CSR efforts are directed towards the stakeholders of the Pension Insurance Companies. The Pension Insurance Companies exercise a great power in the society which has led their CSR efforts to become a major topic in public debate. Another aim of this study is to find out if the Pension Insurance Companies offer distinguishable choices to their customers in terms of CSR since the competitive nature of the industry has been questioned.
The stakeholder dimension, strategic CSR, CSR as a competitive advantage and the various definitions of the CSR are introduced in the literature review. CSR can be analyzed by observing how it is being directed towards stakeholders which can be divided into Primary and Secondary and Social and Non-Social groups. There has been a major debate whether CSR should be implemented at all, which is also a relevant discussion in the pension insurance industry. In turn, the idea of strategic CSR is to integrate the CSR efforts with companies’ core functions. As a competitive advantage, CSR could for example help companies with their risk mitigation.
The method of this study is theory-based content analysis which allows connecting the CSR efforts of the Pension Insurance Companies with their stakeholder groups. This study focuses on four Pension Insurance Companies in Finland and their annual and CSR reports form the content of the analysis.
The results of the study indicate that the CSR efforts by the Pension Insurance Companies are mainly directed towards nature and environment and the customers of the companies. Companies have adopted ideas of strategic CSR which means that they integrate their CSR activities with their core functions and financial performance. Results show some differences between the companies, but the study cannot prove that the Pension Insurance Companies would offer distinguishable choices for their customers in terms of CSR.
Kirjallisuuskatsauksessa esitellään yritysvastuun käsitteen määritelmiä ja keinoja tarkastella yritysvastuuta sidosryhmien, strategisen yritysvastuun ja kilpailuedun näkökulmista. Yritysvastuun asemasta on käyty myös paljon kriittistä keskustelua, joka on relevanttia eläkevakuutusalalla. Yritysvastuuta voidaan lähestyä havainnoimalla sen kohdistumista sidosryhmiin, jotka voidaan jakaa ensisijaisiin ja toissijaisiin sekä sosiaalisiin ja ei-sosiaalisiin sidosryhmiin. Strategisessa yritysvastuuajattelussa pyritään puolestaan yhdistämään yrityksen taloudellinen menestys yrityksen vastuullisuuteen ja kilpailuetua yritysvastuu voi tarjota esimerkiksi parempana riskien hallintana.
Tutkimusmenetelmänä käytetään teorialähtöistä teemoittelua, jonka avulla tutkimusaineistosta luokitellaan yritysvastuupyrkimyksiä eri sidosryhmiin. Tutkimuksen kohteena on neljä suomalaista työeläkeyhtiötä, joiden julkaisemia vuosi- ja yritysvastuuraportteja käytetään tutkimusaineistona.
Tutkielman tulokset osoittavat, että eläkevakuutusalalla yritysvastuupyrkimykset kohdistuvat erityisesti luontoon ja ympäristöön sekä työeläkeyhtiöiden asiakkaisiin. Työeläkeyhtiöt ovat omaksuneet strategisen yritysvastuun ideoita, joissa ne yhdistävät vastuullisuutensa perustehtäväänsä ja taloudelliseen menestykseensä. Tuloksissa havaitaan pieniä eroja yhtiöiden välillä, mutta tutkielma ei pysty osoittamaan, että työeläkeyhtiöt tarjoaisivat asiakkailleen selkeästi toisistaan erottuvia vaihtoehtoja yritysvastuun osalta.
The stakeholder dimension, strategic CSR, CSR as a competitive advantage and the various definitions of the CSR are introduced in the literature review. CSR can be analyzed by observing how it is being directed towards stakeholders which can be divided into Primary and Secondary and Social and Non-Social groups. There has been a major debate whether CSR should be implemented at all, which is also a relevant discussion in the pension insurance industry. In turn, the idea of strategic CSR is to integrate the CSR efforts with companies’ core functions. As a competitive advantage, CSR could for example help companies with their risk mitigation.
The method of this study is theory-based content analysis which allows connecting the CSR efforts of the Pension Insurance Companies with their stakeholder groups. This study focuses on four Pension Insurance Companies in Finland and their annual and CSR reports form the content of the analysis.
The results of the study indicate that the CSR efforts by the Pension Insurance Companies are mainly directed towards nature and environment and the customers of the companies. Companies have adopted ideas of strategic CSR which means that they integrate their CSR activities with their core functions and financial performance. Results show some differences between the companies, but the study cannot prove that the Pension Insurance Companies would offer distinguishable choices for their customers in terms of CSR.