Corporate social responsibility (CSR) on supply management : the case of healthcare
Jäppinen, Riku (2020)
Kandidaatintutkielma
Jäppinen, Riku
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102266107
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102266107
Tiivistelmä
Corporate social responsibility can be divided into three parts, economical, ecological and social using the triple bottom line model. In the past years reporting more than just financial figures has been emerging, leading to popularization of sustainability and responsibility in companies aided by pressure created by the media and shareholders. Corporate social responsibility in supply management has been a less-researched topic and this study brings the perspective of a western-world country.
This study aims to investigate the corporate social responsibility and the concrete actions in a private healthcare company and how it has been developing in the past 5-10 years. The study is conducted using interviews and further material is gathered from the company’s yearly reports and websites. The efforts made by the company are compared to those found in previous studies, and the conclusion is that the supply management of a healthcare company is a very detrimental operator and has a lot of possibilities to tackle responsibility issues throughout all the parts of triple bottom line. Yritysvastuu voidaan jaoitella kolmeen osaan, taloudelliseen, ympäristölliseen ja sosiaaliseen käyttäen triple bottom line- mallia. Viimeisimpien vuosien aikana muidenkin kuin taloudellisten tunnuslukujen raportointi on lisääntynyt, johtaen vastuullisuuden ja kestävyyden popularisointiin yrityksissä median ja osakkeenomistajien luoman paineen avustamana. Yritysvastuu hankintatoimessa on ollut vähemmän tutkittu aihe ja tämä tutkimus tuo siihen näkemyksen länsimaisesta kulmasta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia yritysvastuuta ja siihen liittyviä konkreettisia tekoja yksityisessä terveydenhuoltoyrityksessä, ja kuinka nämä ovat kehittyneet viimeisen 5-10 vuoden aikana. Tutkimus on toteutettu haastattelujen avulla ja lisämateriaalia on kerätty yrityksen vuosiraporteista ja verkkosivuilta. Yrityksen tekemiä panostuksia verrataan aikaisemmissa tutkimuksissa havaittuihin, ja lopputulos on, että hankintatoimi on erittäin tärkeä toimija vastuullisuuden osalta ja sillä on paljon mahdollisuuksia puuttua vastuullisuuden ja kestävyyden ongelmiin kaikilla triple bottom line- teorian osa-alueilla.
This study aims to investigate the corporate social responsibility and the concrete actions in a private healthcare company and how it has been developing in the past 5-10 years. The study is conducted using interviews and further material is gathered from the company’s yearly reports and websites. The efforts made by the company are compared to those found in previous studies, and the conclusion is that the supply management of a healthcare company is a very detrimental operator and has a lot of possibilities to tackle responsibility issues throughout all the parts of triple bottom line.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia yritysvastuuta ja siihen liittyviä konkreettisia tekoja yksityisessä terveydenhuoltoyrityksessä, ja kuinka nämä ovat kehittyneet viimeisen 5-10 vuoden aikana. Tutkimus on toteutettu haastattelujen avulla ja lisämateriaalia on kerätty yrityksen vuosiraporteista ja verkkosivuilta. Yrityksen tekemiä panostuksia verrataan aikaisemmissa tutkimuksissa havaittuihin, ja lopputulos on, että hankintatoimi on erittäin tärkeä toimija vastuullisuuden osalta ja sillä on paljon mahdollisuuksia puuttua vastuullisuuden ja kestävyyden ongelmiin kaikilla triple bottom line- teorian osa-alueilla.