The impact of website design features on the consumer’s purchase decision
Kivistö, Maria Sofia (2021)
Kandidaatintutkielma
Kivistö, Maria Sofia
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102154820
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102154820
Tiivistelmä
This bachelor’s thesis examines the impact of website design features on the consumer’s purchase decision. The aim of the study is to find out which website design features build trust and thereby influence purchase decision. By examining the purchase process and how the purchase decision is made, we construct a theoretical background for this study.
The study is conducted by a qualitative research and the method of collecting data is a semi-structured interview. Nine participants between the age of 20 and 38 were interviewed. The interviewees were asked to examine and evaluate seven different online stores, that sell houseplants.
The results of this study show that the website design features have a significant importance on the consumer’s perception of the website's trustworthiness and thereby the willingness to purchase. However, the importance of the website design is less significant if the online vendor is already familiar to the consumer. According to this study, trustworthy websites are visually pleasing, have good product pictures, are easy to use and have essential information easily accessible. Visual appeal or ease of use alone do not increase trust remarkably. Lack of ease in finding the essential information decreased trust significantly. Tämä kandidaatintutkielma tutkii verkkosivujen ominaisuuksien vaikutusta ostopäätökseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä verkkosivujen ominaisuudet vaikuttavat luottamukseen ja sitä kautta ostopäätökseen. Tutkielman teoreettinen viitekehys on muodostettu tutkimalla ostoprosessia ja ostopäätöksen muodostumista.
Tutkielma on tehty laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla. Yhdeksän 20–38 -vuotiasta osallistui haastatteluun. Haastateltavia pyydettiin tarkastelemaan ja vertailemaan seitsemää erilaista verkkokauppaa, jotka myyvät huonekasveja.
Tutkielmasta käy ilmi, että verkkosivujen ominaisuuksilla on merkittävä vaikutus kuluttajan ostopäätökseen ja luottamukseen kyseistä verkkokauppaa kohtaan. Toisaalta verkkosivujen ominaisuuksien merkitys on pienempi, jos verkkokauppa on ennestään tuttu. Tämän tutkimuksen mukaan luotettavat verkkokaupat ovat visuaalisesti miellyttäviä, helppoja käyttää ja tarvittava tieto on helposti saatavilla. Verkkokaupan ulkonäkö tai helppokäyttöisyys ei yksinään vaikuta luottamukseen merkittävästi. Tarvittavan tiedon löydettävyyden vaikeus vähentää luottamusta merkittävästi.
The study is conducted by a qualitative research and the method of collecting data is a semi-structured interview. Nine participants between the age of 20 and 38 were interviewed. The interviewees were asked to examine and evaluate seven different online stores, that sell houseplants.
The results of this study show that the website design features have a significant importance on the consumer’s perception of the website's trustworthiness and thereby the willingness to purchase. However, the importance of the website design is less significant if the online vendor is already familiar to the consumer. According to this study, trustworthy websites are visually pleasing, have good product pictures, are easy to use and have essential information easily accessible. Visual appeal or ease of use alone do not increase trust remarkably. Lack of ease in finding the essential information decreased trust significantly.
Tutkielma on tehty laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla. Yhdeksän 20–38 -vuotiasta osallistui haastatteluun. Haastateltavia pyydettiin tarkastelemaan ja vertailemaan seitsemää erilaista verkkokauppaa, jotka myyvät huonekasveja.
Tutkielmasta käy ilmi, että verkkosivujen ominaisuuksilla on merkittävä vaikutus kuluttajan ostopäätökseen ja luottamukseen kyseistä verkkokauppaa kohtaan. Toisaalta verkkosivujen ominaisuuksien merkitys on pienempi, jos verkkokauppa on ennestään tuttu. Tämän tutkimuksen mukaan luotettavat verkkokaupat ovat visuaalisesti miellyttäviä, helppoja käyttää ja tarvittava tieto on helposti saatavilla. Verkkokaupan ulkonäkö tai helppokäyttöisyys ei yksinään vaikuta luottamukseen merkittävästi. Tarvittavan tiedon löydettävyyden vaikeus vähentää luottamusta merkittävästi.