Tappava peli: Ydinaseiden uhka elokuvissa Sotaleikit (1983) ja Vaarallinen projekti (1986)
Rekola, Juuso (2020-12-14)
Tappava peli: Ydinaseiden uhka elokuvissa Sotaleikit (1983) ja Vaarallinen projekti (1986)
Rekola, Juuso
(14.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102053894
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102053894
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen, kuinka yhdysvaltalaiselokuvissa Sotaleikit (WarGames, 1983) ja Vaarallinen projekti (The Manhattan Project, 1986) kuvataan ydinaseiden uhkaa. Keskeisiä tutkimuskysymyksiäni ovat, mitä negatiivisia mielleyhtymiä ydinaseisiin liitetään ja miten ydinaseet esitetään uhkana yhteiskunnalle, miten elokuvat esittävät ihmisten toimivan ja ajattelevan ydinuhan edessä ja millaisia ratkaisuja elokuvat esittävät tälle uhalle.
Tutkielmani on aineistolähtöinen. Analyysin tukena hyödynnän elokuvien tuotannosta ja vastaanotosta kertovaa aineistoa. Metodina käytän laadullista sisällönanalyysia. Hyödynnän myös mentaliteetin käsitettä, jolla tarkoitetaan kollektiivisia, usein tiedostamattomia ajattelun ja kokemisen tapoja. Menetelmän ja näkökulman tarkoitus on auttaa ymmärtämään, miksi ydinaseita pelättiin 1980-luvun Yhdysvalloissa ja miten nämä pelot ovat voineet vaikuttaa tutkimiini elokuviin.
1980-luvun Yhdysvaltain sotamyönteinen retoriikka ja päätöksenteko sekä ajankohtaiset ydinonnettomuudet nostivat ydinaseet näkyväksi keskustelunaiheeksi. Ydinaseiden aiheuttamia pelkoja ja huolia käsiteltiin esimerkiksi ydinasevastaisissa elokuvissa, jotka olivat 1980-luvulla suosittuja. Tulkitsen Sotaleikkien ja Vaarallisen projektin heijastavan tekijöidensä ydinasevastaisia mielipiteitä, vaikka elokuvien tarkoitus on myös viihdyttää yleisöä.
Molemmat elokuvat esittävät ydinaseet selkeänä uhkana ihmisille ja ympäristölle. Syy uhkaan on tiedemiehissä, puolustusvoimissa ja Yhdysvaltain hallinnossa. He yrittävät varustautua mahdolliseen ydinsotaan Neuvostoliiton kanssa, mutta he ovat luoneet tilanteen, jossa ydinonnettomuus on lähes väistämätön. Ydinonnettomuus johtaisi elokuvien mukaan pahimmillaan koko maailman ja sivilisaation romahdukseen.
Kukaan ei kuitenkaan halua ydintuhoa, vaan niin nuoret päähenkilöt kuin aikuiset auktoriteetit yrittävät pelastaa tilanteen parhaaksi katsomallaan tavalla. Nuoret päähenkilöt opettavat teoillaan aikuisille, kuinka ydinaseiden aiheuttamat uhat voidaan ratkaista. Tiedemiesten, puolustusvoimien ja hallinnon on ymmärrettävä ydinaseiden vaarallisuus ja otettava vastuu omista teoistaan, jotta elokuvien kuvaamat uhkakuvat eivät enää ikinä toistuisi.
Tutkielmani on aineistolähtöinen. Analyysin tukena hyödynnän elokuvien tuotannosta ja vastaanotosta kertovaa aineistoa. Metodina käytän laadullista sisällönanalyysia. Hyödynnän myös mentaliteetin käsitettä, jolla tarkoitetaan kollektiivisia, usein tiedostamattomia ajattelun ja kokemisen tapoja. Menetelmän ja näkökulman tarkoitus on auttaa ymmärtämään, miksi ydinaseita pelättiin 1980-luvun Yhdysvalloissa ja miten nämä pelot ovat voineet vaikuttaa tutkimiini elokuviin.
1980-luvun Yhdysvaltain sotamyönteinen retoriikka ja päätöksenteko sekä ajankohtaiset ydinonnettomuudet nostivat ydinaseet näkyväksi keskustelunaiheeksi. Ydinaseiden aiheuttamia pelkoja ja huolia käsiteltiin esimerkiksi ydinasevastaisissa elokuvissa, jotka olivat 1980-luvulla suosittuja. Tulkitsen Sotaleikkien ja Vaarallisen projektin heijastavan tekijöidensä ydinasevastaisia mielipiteitä, vaikka elokuvien tarkoitus on myös viihdyttää yleisöä.
Molemmat elokuvat esittävät ydinaseet selkeänä uhkana ihmisille ja ympäristölle. Syy uhkaan on tiedemiehissä, puolustusvoimissa ja Yhdysvaltain hallinnossa. He yrittävät varustautua mahdolliseen ydinsotaan Neuvostoliiton kanssa, mutta he ovat luoneet tilanteen, jossa ydinonnettomuus on lähes väistämätön. Ydinonnettomuus johtaisi elokuvien mukaan pahimmillaan koko maailman ja sivilisaation romahdukseen.
Kukaan ei kuitenkaan halua ydintuhoa, vaan niin nuoret päähenkilöt kuin aikuiset auktoriteetit yrittävät pelastaa tilanteen parhaaksi katsomallaan tavalla. Nuoret päähenkilöt opettavat teoillaan aikuisille, kuinka ydinaseiden aiheuttamat uhat voidaan ratkaista. Tiedemiesten, puolustusvoimien ja hallinnon on ymmärrettävä ydinaseiden vaarallisuus ja otettava vastuu omista teoistaan, jotta elokuvien kuvaamat uhkakuvat eivät enää ikinä toistuisi.