Improving the competitiveness of a value network : Communicating understandable purchase contract information to related third parties
Höök, Noora (2021)
Kandidaatintutkielma
Höök, Noora
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101141831
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101141831
Tiivistelmä
The objective of this bachelor’s thesis is to investigate how organisations can communicate understandable information about purchase contracts to third parties that relate to the contracts. An operating model, in which the contracting organisations have agreed that their sub-contractors can purchase goods using the same contract prices or terms as the contracting parties, is examined.
The empirical study is conducted as a qualitative single case study and it evaluates the topic from the perspective of a large Finnish technology company. The study differentiates private purchase contract information from confidential as only private can be shared with third parties. To make the communication of private purchase contract information more understandable, utilisation of visualisation, typography, modularity, and a certain type of language are suggested. Written form is the most effective when communicating complex information. Therefore, this study suggests that the best channels to share purchase contract information are information technology systems and email, or training sessions that combine both written and verbal communication. The outcomes of understandably and effectively communicated information are more competitive value networks and stronger business relationships. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka organisaatiot voivat kommunikoida ymmärrettävää ostosopimustietoa sopimuksiin liittyville kolmansille osapuolille. Työ keskittyy liiketoimintamalliin, jossa sopimuksen tehneet organisaatiot ovat yhdessä sopineet, että heidän alihankkijansa voivat hyödyntää heidän sopimiaan sopimushintoja ja -ehtoja ostoissaan.
Empiirinen tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, joka tarkastelee aihetta suuren suomalaisen teknologiayrityksen näkökulmasta. Tutkimuksessa erotellaan yksityinen ostosopimustieto luottamuksellisesta, sillä vain yksityistä tietoa saa jakaa kolmansille osapuolille. Yksityisen ostosopimustiedon kommunikoinnista voidaan tehdä ymmärrettävämpää hyödyntämällä visualisointia, typografiaa, modulaarisuutta ja tietynlaista kieltä. Tehokkaimmin vaikeasti hahmotettavaa tietoa voidaan kommunikoida kirjallisessa muodossa. Tämän tutkimuksen perusteella parhaat kanavat ostosopimustiedon kommunikointiin ovat täten tietojärjestelmät ja sähköposti, tai koulutustilaisuudet, joissa yhdistyvät kirjallinen ja suullinen viestintä. Ymmärrettävästi ja tehokkaasti kommunikoidun tiedon avulla organisaatiot voivat saavuttaa kilpailukykyisempiä arvoverkostoja ja vahvempia liiketoimintasuhteita.
The empirical study is conducted as a qualitative single case study and it evaluates the topic from the perspective of a large Finnish technology company. The study differentiates private purchase contract information from confidential as only private can be shared with third parties. To make the communication of private purchase contract information more understandable, utilisation of visualisation, typography, modularity, and a certain type of language are suggested. Written form is the most effective when communicating complex information. Therefore, this study suggests that the best channels to share purchase contract information are information technology systems and email, or training sessions that combine both written and verbal communication. The outcomes of understandably and effectively communicated information are more competitive value networks and stronger business relationships.
Empiirinen tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, joka tarkastelee aihetta suuren suomalaisen teknologiayrityksen näkökulmasta. Tutkimuksessa erotellaan yksityinen ostosopimustieto luottamuksellisesta, sillä vain yksityistä tietoa saa jakaa kolmansille osapuolille. Yksityisen ostosopimustiedon kommunikoinnista voidaan tehdä ymmärrettävämpää hyödyntämällä visualisointia, typografiaa, modulaarisuutta ja tietynlaista kieltä. Tehokkaimmin vaikeasti hahmotettavaa tietoa voidaan kommunikoida kirjallisessa muodossa. Tämän tutkimuksen perusteella parhaat kanavat ostosopimustiedon kommunikointiin ovat täten tietojärjestelmät ja sähköposti, tai koulutustilaisuudet, joissa yhdistyvät kirjallinen ja suullinen viestintä. Ymmärrettävästi ja tehokkaasti kommunikoidun tiedon avulla organisaatiot voivat saavuttaa kilpailukykyisempiä arvoverkostoja ja vahvempia liiketoimintasuhteita.