"Tee ekoteko ja vaihda e-laskuun!" : Energiayhtiöiden ympäristöviestintä verkkosivuilla
Heinistö, Inka Maaria (2020-12-31)
Heinistö, Inka Maaria
31.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201231103082
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201231103082
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ilmastonmuutos näkyy kotimaassa toimivien energiayhtiöiden verkkosivujen tekstissä. Ilmastonmuutos on suuri ja globaali haaste kaikille yrityksille, mutta etenkin energiasektorilla toimiville yrityksille toimialan vakavan ympäristökuormituksen vuoksi. Tärkeänä aiheena ilmastonmuutoksella on oma roolinsa energia-alan yritysten viestinnässä aina ympäristöraporteista markkinointiin. Vaikka ympäristöasioita ja ilmastomuutosta on tutkittu osana yritysten viestintää, sitä ei ole juurikaan tarkasteltu yritysviestinnän näkökulmasta yleisellä tasolla, vaan useimmiten linkitettynä yhteiskuntavastuuseen ja vastuullisuusraportointiin.
Tämä tutkimus pyrkii osaltaan täyttämään kyseistä tutkimusaukkoa. Tutkimus on laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmä, joka toteutetaan aineistolähtöisenä temaattisena analyysina. Tutkimuksessa edetään Braunin ja Clarken kuusivaiheisen teemoitteluprosessin mukaan. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan sähköyhtiön kuluttajille suunnatuista verkkosivuista, joilta kerättiin yhteensä 170 ilmastonmuutokseen liittyvää virkettä. Näiden virkkeiden pohjalta muodostettiin kuusi teemaa: ympäristöystävällisyys, päästöttömyys, puhdas tulevaisuus, fossiilivapaus, ilmastouhkat ja luonto. Teemojen sisällöt koostuivat kuluttajille suunnatusta, yrityksestä kertovasta, energiantuotannosta ja energialähteistä kertovasta sekä yleisemmin ilmastonmuutoksen vaikutuksista kertovasta tekstisisällöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että saman toimialan yritysten teemat ja virkkeiden aiheet seurasivat suhteellisen samanlaista linjaa. Eroavaisuuksia löytyi toimialojen välillä teemojen näkyvyydessä ja teemoihin liittyvien virkkeiden määrissä sekä sisällöissä. Kaikista aktiivisimmin verkkosivuillaan ilmastonmuutoksesta viestivät sähkönmyynnin toimialalla toimivat, julkisessa omistuksessa olevat yritykset. Ilmastonmuutos näkyi yritysten verkkosivuteksteissä eniten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden teemoihin liitettynä.
Tämä tutkimus pyrkii osaltaan täyttämään kyseistä tutkimusaukkoa. Tutkimus on laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmä, joka toteutetaan aineistolähtöisenä temaattisena analyysina. Tutkimuksessa edetään Braunin ja Clarken kuusivaiheisen teemoitteluprosessin mukaan. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan sähköyhtiön kuluttajille suunnatuista verkkosivuista, joilta kerättiin yhteensä 170 ilmastonmuutokseen liittyvää virkettä. Näiden virkkeiden pohjalta muodostettiin kuusi teemaa: ympäristöystävällisyys, päästöttömyys, puhdas tulevaisuus, fossiilivapaus, ilmastouhkat ja luonto. Teemojen sisällöt koostuivat kuluttajille suunnatusta, yrityksestä kertovasta, energiantuotannosta ja energialähteistä kertovasta sekä yleisemmin ilmastonmuutoksen vaikutuksista kertovasta tekstisisällöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että saman toimialan yritysten teemat ja virkkeiden aiheet seurasivat suhteellisen samanlaista linjaa. Eroavaisuuksia löytyi toimialojen välillä teemojen näkyvyydessä ja teemoihin liittyvien virkkeiden määrissä sekä sisällöissä. Kaikista aktiivisimmin verkkosivuillaan ilmastonmuutoksesta viestivät sähkönmyynnin toimialalla toimivat, julkisessa omistuksessa olevat yritykset. Ilmastonmuutos näkyi yritysten verkkosivuteksteissä eniten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden teemoihin liitettynä.