Kodin ja koulun yhteistyö ala- ja yläkoulussa Turun kaupunkiseudun opettajien kokemana
Vehmas, Tuure (2020-11-17)
Kodin ja koulun yhteistyö ala- ja yläkoulussa Turun kaupunkiseudun opettajien kokemana
Vehmas, Tuure
(17.11.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102679
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102679
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen ala- ja yläkoulun opettajien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä. Tutkimuksessa käsiteltävät teemat ovat tyytyväisyys yhteistyöhön, eri yhteistyömuotojen käyttö, yhteistyön peruselementtien toteutuminen, koulujen toimintakulttuuri sekä opettajien kokemukset vanhempien suhtautumisesta yhteistyöhön. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka kodin ja koulun yhteistyö toteutuu opettajien näkökulmasta. Lisäksi vertailtiin alakoulun opettajien kokemuksia yläkoulun opettajien kokemuksiin sekä erityisopettajien kokemuksia muiden
opettajien kokemuksiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kodin ja koulun yhteistyötä tämän tutkimuksen kannalta tärkeistä näkökulmista. Keskeistä oli muodostaa yhteistyön peruselementtien malli, jolla tarkoitetaan kokonaisuutta toimivan yhteistyösuhteen olennaisista ominaisuuksista. Lisäksi viitekehyksessä tarkastellaan opettajien yhteistyövalmiuksia,
vanhempien suhtautumista sekä alakoulusta yläkouluun siirtymisen vaikutuksia kodin ja koulun yhteistyöhön.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin lähettämällä sähköpostitse osallistumiskutsu Turun kaupunkiseudulla toimiville luokanopettajille, aineenopettajille ja erityisopettajille. Tutkimukseen osallistui lopulta
155 opettajaa. Aineiston analyysi toteutettiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmalla. Tulosten mukaan kodin ja koulun yhteistyö sujuu opettajien kokemusten perusteella pääpiirteittäin varsin hyvin. Koulun toimintakulttuurin koettiin usein edistävän yhteistyötä, joskin yksittäisten koulujen välillä voi olla huomattavaa vaihtelua. Myös vanhempien suhtautumisen koettiin melko usein tukevan yhteistyötä. Alakoulussa yhteistyötä toteutetaan monipuolisemmin, ja siihen käytetään enemmän aikaa kuin yläkoulussa, mutta silti sekä ala- että yläkoulun opettajat olivat suhteellisen tyytyväisiä yhteistyöhön. Erityisopettajat eivät kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvissä kokemuksissa juurikaan eronneet muista opettajista. Tulokset osaltaan vahvistavat aiempaa tietoa kodin ja koulun yhteistyöstä, mutta tarjoavat myös uutta näkökulmaa erityisesti siihen, millaiset asiat saattavat vaikuttaa yhteistyön vähenemiseen ja vanhempien suhtautumisen muutokseen siirryttäessä alakoulusta yläkouluun.
opettajien kokemuksiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kodin ja koulun yhteistyötä tämän tutkimuksen kannalta tärkeistä näkökulmista. Keskeistä oli muodostaa yhteistyön peruselementtien malli, jolla tarkoitetaan kokonaisuutta toimivan yhteistyösuhteen olennaisista ominaisuuksista. Lisäksi viitekehyksessä tarkastellaan opettajien yhteistyövalmiuksia,
vanhempien suhtautumista sekä alakoulusta yläkouluun siirtymisen vaikutuksia kodin ja koulun yhteistyöhön.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin lähettämällä sähköpostitse osallistumiskutsu Turun kaupunkiseudulla toimiville luokanopettajille, aineenopettajille ja erityisopettajille. Tutkimukseen osallistui lopulta
155 opettajaa. Aineiston analyysi toteutettiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmalla. Tulosten mukaan kodin ja koulun yhteistyö sujuu opettajien kokemusten perusteella pääpiirteittäin varsin hyvin. Koulun toimintakulttuurin koettiin usein edistävän yhteistyötä, joskin yksittäisten koulujen välillä voi olla huomattavaa vaihtelua. Myös vanhempien suhtautumisen koettiin melko usein tukevan yhteistyötä. Alakoulussa yhteistyötä toteutetaan monipuolisemmin, ja siihen käytetään enemmän aikaa kuin yläkoulussa, mutta silti sekä ala- että yläkoulun opettajat olivat suhteellisen tyytyväisiä yhteistyöhön. Erityisopettajat eivät kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvissä kokemuksissa juurikaan eronneet muista opettajista. Tulokset osaltaan vahvistavat aiempaa tietoa kodin ja koulun yhteistyöstä, mutta tarjoavat myös uutta näkökulmaa erityisesti siihen, millaiset asiat saattavat vaikuttaa yhteistyön vähenemiseen ja vanhempien suhtautumisen muutokseen siirryttäessä alakoulusta yläkouluun.