Joukkoliikenteen käyttö ostosmatkoilla : Kuluttaja-analyysi ostosmatkoista Turun kaupunkiseudulla kestävän kehityksen näkökulmasta
Kurkilahti, Julia (2020-12-01)
Joukkoliikenteen käyttö ostosmatkoilla : Kuluttaja-analyysi ostosmatkoista Turun kaupunkiseudulla kestävän kehityksen näkökulmasta
Kurkilahti, Julia
(01.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101223
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201217101223
Tiivistelmä
Tieliikenne aiheuttaa Suomessa noin 90 prosenttia liikenteen päästöistä, ja ostos- ja asiointimatkat kattavat vajaan kolmanneksen kaikista tehdyistä matkoista. Joukkoliikenteen lisääminen ja yksityisautoilun vähentäminen ovat avainasemassa päästöjen vähentämisessä ja kestävämmän liikennejärjestelmän luomisessa. Monet kaupungit pyrkivät vähentämään liikenteen päästöjä kansainvälisten ja omien tavoitteidensa mukaan esimerkiksi joukkoliikennettä kehittämällä ja kaupunkisuunnittelun keinoin. Aiempien tutkimusten perusteella joukkoliikenteen käyttöä ovat valmiimpia lisäämään ne kuluttajat, jotka jo käyttävät muitakin kulkutapoja kuin yksityisautoa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka joukkoliikennettä käytetään ostosmatkoilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin Turun seudun joukkoliikenteen Fölin toiminta-aluetta. Tutkimuksella pyrittiin myös arvioimaan tekijöitä, joilla on vaikutusta kuluttajien kulkutavan valintaan ostosmatkoilla.
Tutkimuksen aineistoina käytettiin kysely- ja tilastoaineistoja sekä linja-autopysäkkien ja yhdyskuntarakenteen paikkatietoaineistoja. Joukkoliikenteen saavutettavuutta ja käyttöä tarkasteltiin vertaamalla kyselyn vastauksia linja-autopysäkkien vaikutusalueisiin ja yhdyskuntarakenteeseen. Kyselyaineistolla tutkittiin yksityisauton käytön yhteyttä kuluttajan käyttämään ostospaikkaan, autojen lukumäärään sekä koulutus- ja tulotasoon. Lisäksi kyselyaineisto yhdistettiin alueittaisiin tilastotietoihin, ja tarkasteltiin korrelaation avulla koulutus- ja tulotason yhteyttä auton käyttöön.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Turun seudulla joukkoliikenne tavoitti kuluttajat hyvin, ja julkisen liikenteen saavutettavuus vähensi yksityisautoilua eli antoi tilaa muillekin kulkutavoille. Yksityisautoilun käyttö ostosmatkoilla oli silti yleistä myös joukkoliikenteen vaikutusalueella. Lisäksi ostospaikan kaukaisempi sijainti keskustasta lisäsi yksityisauton käyttöä ostosmatkoilla. Erityisesti auton omistaminen ja tulotaso olivat yhteydessä yksityisauton käyttöön. Myös koulutustason nousun havaittiin jossain määrin lisäävän yksityisauton käyttöä. Joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi tulisi miettiä, miten hyvätuloiset ja auton omistavat kuluttajat saataisiin käyttämään joukkoliikennettä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka joukkoliikennettä käytetään ostosmatkoilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin Turun seudun joukkoliikenteen Fölin toiminta-aluetta. Tutkimuksella pyrittiin myös arvioimaan tekijöitä, joilla on vaikutusta kuluttajien kulkutavan valintaan ostosmatkoilla.
Tutkimuksen aineistoina käytettiin kysely- ja tilastoaineistoja sekä linja-autopysäkkien ja yhdyskuntarakenteen paikkatietoaineistoja. Joukkoliikenteen saavutettavuutta ja käyttöä tarkasteltiin vertaamalla kyselyn vastauksia linja-autopysäkkien vaikutusalueisiin ja yhdyskuntarakenteeseen. Kyselyaineistolla tutkittiin yksityisauton käytön yhteyttä kuluttajan käyttämään ostospaikkaan, autojen lukumäärään sekä koulutus- ja tulotasoon. Lisäksi kyselyaineisto yhdistettiin alueittaisiin tilastotietoihin, ja tarkasteltiin korrelaation avulla koulutus- ja tulotason yhteyttä auton käyttöön.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Turun seudulla joukkoliikenne tavoitti kuluttajat hyvin, ja julkisen liikenteen saavutettavuus vähensi yksityisautoilua eli antoi tilaa muillekin kulkutavoille. Yksityisautoilun käyttö ostosmatkoilla oli silti yleistä myös joukkoliikenteen vaikutusalueella. Lisäksi ostospaikan kaukaisempi sijainti keskustasta lisäsi yksityisauton käyttöä ostosmatkoilla. Erityisesti auton omistaminen ja tulotaso olivat yhteydessä yksityisauton käyttöön. Myös koulutustason nousun havaittiin jossain määrin lisäävän yksityisauton käyttöä. Joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi tulisi miettiä, miten hyvätuloiset ja auton omistavat kuluttajat saataisiin käyttämään joukkoliikennettä.