Kandipalaute- ja uraseurantakyselyiden avointen palautteiden analyysi (2017–2019)
Hujala, Maija; Knutas, Antti; Hynninen, Timo (2020-12-01)
Publishers version
Hujala, Maija
Knutas, Antti
Hynninen, Timo
01.12.2020
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry
School of Business and Management
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201211100404
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201211100404
Tiivistelmä
Suomessa yliopisto-opetuksen laatua valvotaan muun muassa yliopistojen opiskelijapalautteen ja uraseurantakyselyiden avulla. Yliopistojen opiskelijat antavat kandidaatiksi valmistuessaan palautetta saamastaan koulutuksesta valtakunnallisella kandipalautekyselyllä. Maistereille ja tohtoreille puolestaan tehdään uraseurantaa valtakunnallisilla uraseurantakyselyillä. Numeeristen kysymysten lisäksi kaikki nämä kyselyt sisältävät myös avoimia kysymyksiä, joihin tulleita vastauksia ei ole tähän mennessä juurikaan analysoitu.
Tässä raportissa analysoidaan vuosien 2017–2019 kandipalautetta ja maisterien uraseurantapalautetta sekä vuosien 2018–2019 tohtorien uraseurantapalautetta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, minkä tyyppisiä aiheita eri kyselyiden avoimista vastauksista on löydettävissä. Avointen palautteiden ryhmittely aiheisiin tapahtuu LDA (Latent Dirichlet Allocation) -aihemallinnuksella. Aihemallinnus tarkoittaa laajojen tekstiaineistojen automaattista ryhmittelyä käyttämällä ohjaamatonta koneoppimista. Menetelmän on aiemmin todettu toimivan varsin hyvin opiskelijapalauutteen analysoinnissa. Tutkimus keskittyy siis pääasiassa avoimen palautteen analyysiin, mutta käsittelee myös numeerista palautetta niiden kysymysten osalta, jotka tuovat lisävalaistusta avoimesta palautteesta tunnistettuihin aiheisiin.
Kandidaatiksi valmistuneiden osalta tutkimus osoittaa, että vaikka kandit ovat keskimäärin varsin tyytyväisiä niin vointiinsa, oppimiseen kuin opiskeluunsakin yliopistoissa ja numeerisessa palautteessa näyttää korostuvan ongelmakohtana vain opinnoista saadun palautteen puute, avoimista vastauksista voidaan tunnistaa useita muitakin aiheita, joihin kandit toivoisivat yliopistoilta parannusta. Näistä tärkeimpinä voidaan pitää kandien kokemia puutteita opintojen ohjauksessa ja tuessa sekä yliopistossa tai opinto-ohjelmissa tapahtuneiden suurien muutosten aiheuttamat ongelmat. Nämä molemmat aiheet nousivat palautteen puutteen ohella esiin kahden eri avoimen kysymyksen vastauksista.
Myös maisterit ja tohtorit ovat keskimäärin varsin tyytyväisiä tutkintoonsa ainakin työuransa kannalta katsottuna. Maistereiden avoimista vastauksista nousi kuitenkin esiin kritiikki opintojen aikana saatua uraohjausta ja tutkinnon tuomia työelämävalmiuksia kohtaan. Sekä maisterit että tohtorit suosittelevat nykyopiskelijoita kaventamaan opintojen ja työelämän välistä kuilua hankkimalla runsaasti etenkin työelämätaitoja sekä laaja-alaista osaamista myös muilta kuin omalta opiskelualalta.
Tässä raportissa analysoidaan vuosien 2017–2019 kandipalautetta ja maisterien uraseurantapalautetta sekä vuosien 2018–2019 tohtorien uraseurantapalautetta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, minkä tyyppisiä aiheita eri kyselyiden avoimista vastauksista on löydettävissä. Avointen palautteiden ryhmittely aiheisiin tapahtuu LDA (Latent Dirichlet Allocation) -aihemallinnuksella. Aihemallinnus tarkoittaa laajojen tekstiaineistojen automaattista ryhmittelyä käyttämällä ohjaamatonta koneoppimista. Menetelmän on aiemmin todettu toimivan varsin hyvin opiskelijapalauutteen analysoinnissa. Tutkimus keskittyy siis pääasiassa avoimen palautteen analyysiin, mutta käsittelee myös numeerista palautetta niiden kysymysten osalta, jotka tuovat lisävalaistusta avoimesta palautteesta tunnistettuihin aiheisiin.
Kandidaatiksi valmistuneiden osalta tutkimus osoittaa, että vaikka kandit ovat keskimäärin varsin tyytyväisiä niin vointiinsa, oppimiseen kuin opiskeluunsakin yliopistoissa ja numeerisessa palautteessa näyttää korostuvan ongelmakohtana vain opinnoista saadun palautteen puute, avoimista vastauksista voidaan tunnistaa useita muitakin aiheita, joihin kandit toivoisivat yliopistoilta parannusta. Näistä tärkeimpinä voidaan pitää kandien kokemia puutteita opintojen ohjauksessa ja tuessa sekä yliopistossa tai opinto-ohjelmissa tapahtuneiden suurien muutosten aiheuttamat ongelmat. Nämä molemmat aiheet nousivat palautteen puutteen ohella esiin kahden eri avoimen kysymyksen vastauksista.
Myös maisterit ja tohtorit ovat keskimäärin varsin tyytyväisiä tutkintoonsa ainakin työuransa kannalta katsottuna. Maistereiden avoimista vastauksista nousi kuitenkin esiin kritiikki opintojen aikana saatua uraohjausta ja tutkinnon tuomia työelämävalmiuksia kohtaan. Sekä maisterit että tohtorit suosittelevat nykyopiskelijoita kaventamaan opintojen ja työelämän välistä kuilua hankkimalla runsaasti etenkin työelämätaitoja sekä laaja-alaista osaamista myös muilta kuin omalta opiskelualalta.
Lähdeviite
Hujala, M., Knutas, A., & Hynninen, T. (2020). Kandipalaute-ja uraseurantakyselyiden avointen palautteiden analyysi (2017–2019). Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry.