Implementing strategic CSR : processes, tools and challenges
Saarinen, Katja (2020)
Pro gradu -tutkielma
Saarinen, Katja
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100678127
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100678127
Tiivistelmä
Corporate social responsibility has become more and more common in business life and it could be considered that without having at least some portion of sustainability in a company, it would be difficult to succeed nowadays. The decision to include and link CSR into company strategy could be highly beneficial for a company, and not only in the sense of improving the company´s financial status on the long run. Well managed, strategic CSR can also give image and brand benefits and attract prospective new talents. Detachment of strategic CSR policies from its implementation could however cause severe problems for a company, turning the benefits of a well-managed strategic CSR to opposite. It is neither an easy process to link CSR to company strategy, and especially the decisions made at the starting point need special attention.
The aim of the study was to discover what is required for a strategic CSR´s implementation to succeed in a large company with multiple units. The challenges, tools and benefits of the strategic CSR process are also explored and discussed in the study. Data for the study was gathered from four case companies by theme interviews conducted online. The results revealed coherence in some specific aspects of the process, even though the organisation structure and culture also have an impact on the development of CSR. For the implementation of strategic CSR to succeed, it would be essential to receive top management support. Also the initial decisions linking CSR into company strategy and communication were found to be highly important for successful CSR. Tänä päivänä yritysvastuullisuudesta on tullut normi liike-elämässä ja menestyminen ilman jonkinasteista vastuullisuutta voi olla haastavaa. Vastuullisuuden sisällyttäminen ja linkittäminen strategiatyöhön voi olla erittäin hyödyllistä yritykselle, eikä pelkästään pitkän aikatähtäimen positiivisten talousvaikutusten vuoksi. Hyvin johdettu, strateginen yritysvastuullisuus antaa myös imago- ja brändietuja sekä vetää puoleensa uusia osaajia. Strategisen yritysvastuullisuuden linjausten ja toteutuksen eriytyminen voi kuitenkin aiheuttaa vakavia ongelmia yritykselle, muuttaen hyvin johdetun yritysvastuullisuuden edut täysin päinvastaisiksi. Vastuullisuuden sitouttaminen yritysstrategiaan on haastavaa ja etenkin alussa tehtävät päätökset vaativat erityistä huomiota.
Pro gradu tutkielman tavoitteena oli selvittää mitä strategisen vastuullisuuden onnistuneeseen jalkautukseen vaaditaan suuremmissa useamman yksikön yrityksissä. Työssä tutkitaan myös strategisen vastuullisuusprosessin haasteita, työkaluja sekä hyötyjä. Aineisto kerättiin neljältä yritykseltä verkossa tehtyjen teemahaastattelujen avulla. Tulos paljasti tietynasteisen yhtenäisyyden vastuullisuusprosessissa, vaikkakin myös organisaation rakenteella ja kulttuurilla on myös vaikutusta vastuullisuuden kehittymiseen. Jotta strategisen yritysvastuullisuuden jalkautus toteutuu yrityksessä onnistuneesti, etenkin ylimmän johdon tuki on tarpeen. Myös prosessin alussa tehtävät päätökset ja valinnat sekä kommunikaatio osoittautuivat tärkeäksi vastuullisuuden toteutuksen onnistumisen kannalta.
The aim of the study was to discover what is required for a strategic CSR´s implementation to succeed in a large company with multiple units. The challenges, tools and benefits of the strategic CSR process are also explored and discussed in the study. Data for the study was gathered from four case companies by theme interviews conducted online. The results revealed coherence in some specific aspects of the process, even though the organisation structure and culture also have an impact on the development of CSR. For the implementation of strategic CSR to succeed, it would be essential to receive top management support. Also the initial decisions linking CSR into company strategy and communication were found to be highly important for successful CSR.
Pro gradu tutkielman tavoitteena oli selvittää mitä strategisen vastuullisuuden onnistuneeseen jalkautukseen vaaditaan suuremmissa useamman yksikön yrityksissä. Työssä tutkitaan myös strategisen vastuullisuusprosessin haasteita, työkaluja sekä hyötyjä. Aineisto kerättiin neljältä yritykseltä verkossa tehtyjen teemahaastattelujen avulla. Tulos paljasti tietynasteisen yhtenäisyyden vastuullisuusprosessissa, vaikkakin myös organisaation rakenteella ja kulttuurilla on myös vaikutusta vastuullisuuden kehittymiseen. Jotta strategisen yritysvastuullisuuden jalkautus toteutuu yrityksessä onnistuneesti, etenkin ylimmän johdon tuki on tarpeen. Myös prosessin alussa tehtävät päätökset ja valinnat sekä kommunikaatio osoittautuivat tärkeäksi vastuullisuuden toteutuksen onnistumisen kannalta.