Digitaalinen kompetenssi ja näkökulmia sen kehittämiseen : tapaustutkimus kaupan alan marketesimiehistä
Grönberg, Mervi (2020)
Pro gradu -tutkielma
Grönberg, Mervi
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100578026
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100578026
Tiivistelmä
Pro gradu käsittelee digitaalista kompetenssia ja sen kehittämistä ammatillisessa kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa kaupan alalla toimivien marketesimiesten digitaalisen kompetenssin tilasta ja löytää näkökulmia sen kehittämiseen. Tutkimuksen teoreettinen tausta perustui digitaalisen kompetenssin osalta ensisijaisesti yleiseurooppalaiseen DIGCOMP -viitekehykseen. Digitaalisen kompetenssin kehittämistä työssä tarkasteltiin oppivan organisaation ja ketterän oppimisen viitekehyksen kautta, mutta myös muita digitaalisen kompetenssin kehittämiseen liittyviä erityispiirteitä huomioitiin.
Tutkimusstrategiana oli kuvaileva tapaustutkimus ja peruslähestymistapa tutkimusongelmaan oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen perusjoukkona toimi Yritys X:n marketesimiehet (N=82). Aineisto kerättiin kyselylomakkeella kokonaistutkimuksena helmikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 68 marketesimiestä (vastausprosentti 83%). Aineistoa analysoitiin ensi sijassa tilastollisin menetelmin ja tutkimuksen tulokset esitettiin tilastollisin tunnusluvuin.
Tulokset osoittivat Yritys X:n marketesimiesten itsearvioidun digitaalisen kompetenssin olevan melko hyvällä tasolla (ka. 3,09 asteikolla 1-4). Heikoiten hallituksi osa-alueeksi koettiin sisällöntuotanto ja tekniikka (ka. 2,70 asteikolla 1-4). Digiosaaminen tunnistettiin marketesimiehen työn kannalta merkitykselliseksi. Vastauksissa korostuivat uusien tietojärjestelmien määrään, ajallisten resurssien niukkuuteen ja tiedon ylitarjontaan liittyvät paineet sekä tekniikan käytön helppouden merkitys. Vastaajat kertoivat oppivansa uusia digitaitoja mieluiten käytännönläheisin keinoin. Tämä vahvistaa käsitystä siitä, että ketterän oppimisen ja oppivan organisaation mekanismit, kuten myös informaalin oppimisen keinot, soveltuvat hyvin digitaalisen kompetenssin kehittämiseen. The master's thesis examined digital competence and its development in a professional context. The aim of the study was to increase knowledge about the status of store managers’ digital competence and to find perspectives for its development. The theoretical background for the study on digital competence was primarily based on the European DIGCOMP framework. The development of digital competence was discussed through the theory of learning organization and the framework of agile learning, but other specific features related to the development of digital competence were also considered.
The research strategy was a descriptive case study, and the basic approach to the research was quantitative. The population of the study was the store managers of Company X (N=82). The data were collected through a census survey in February 2020. In total, 68 store managers responded to the survey (response rate 83%). The data were mainly analyzed by statistical methods and the results of the study were presented with statistical indicators.
The results of the study expressed that the self-assessed digital competence of Company X's store managers was at a fairly good level (avg. 3,09 on a scale of 1-4). Digital content creation and technical computer skills (avg. 2,70 on a scale of 1-4) was perceived as the weakest managed topic. Digital competence was assessed as a meaningful area in the store managers’ work. The responses highlighted pressures related to the number of new information systems, the scarcity of time resources and the oversupply of information, as well as the importance of ease of use of technology. New digital skills were preferably learned through practical means, which reinforces the perception that the mechanisms of agile and continuous learning as well as the learning organization are well suited for the development of digital competence.
Tutkimusstrategiana oli kuvaileva tapaustutkimus ja peruslähestymistapa tutkimusongelmaan oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen perusjoukkona toimi Yritys X:n marketesimiehet (N=82). Aineisto kerättiin kyselylomakkeella kokonaistutkimuksena helmikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 68 marketesimiestä (vastausprosentti 83%). Aineistoa analysoitiin ensi sijassa tilastollisin menetelmin ja tutkimuksen tulokset esitettiin tilastollisin tunnusluvuin.
Tulokset osoittivat Yritys X:n marketesimiesten itsearvioidun digitaalisen kompetenssin olevan melko hyvällä tasolla (ka. 3,09 asteikolla 1-4). Heikoiten hallituksi osa-alueeksi koettiin sisällöntuotanto ja tekniikka (ka. 2,70 asteikolla 1-4). Digiosaaminen tunnistettiin marketesimiehen työn kannalta merkitykselliseksi. Vastauksissa korostuivat uusien tietojärjestelmien määrään, ajallisten resurssien niukkuuteen ja tiedon ylitarjontaan liittyvät paineet sekä tekniikan käytön helppouden merkitys. Vastaajat kertoivat oppivansa uusia digitaitoja mieluiten käytännönläheisin keinoin. Tämä vahvistaa käsitystä siitä, että ketterän oppimisen ja oppivan organisaation mekanismit, kuten myös informaalin oppimisen keinot, soveltuvat hyvin digitaalisen kompetenssin kehittämiseen.
The research strategy was a descriptive case study, and the basic approach to the research was quantitative. The population of the study was the store managers of Company X (N=82). The data were collected through a census survey in February 2020. In total, 68 store managers responded to the survey (response rate 83%). The data were mainly analyzed by statistical methods and the results of the study were presented with statistical indicators.
The results of the study expressed that the self-assessed digital competence of Company X's store managers was at a fairly good level (avg. 3,09 on a scale of 1-4). Digital content creation and technical computer skills (avg. 2,70 on a scale of 1-4) was perceived as the weakest managed topic. Digital competence was assessed as a meaningful area in the store managers’ work. The responses highlighted pressures related to the number of new information systems, the scarcity of time resources and the oversupply of information, as well as the importance of ease of use of technology. New digital skills were preferably learned through practical means, which reinforces the perception that the mechanisms of agile and continuous learning as well as the learning organization are well suited for the development of digital competence.