Market definition of multi-sided platforms in European Union competition law: Theory and practice
Mononen, Mikko (2020-06-01)
Market definition of multi-sided platforms in European Union competition law: Theory and practice
Mononen, Mikko
(01.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090969078
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090969078
Tiivistelmä
Multi-sided platforms are firms which, by acting as intermediaries, enable interaction of distinct but related consumer groups. They operate on two-sided markets that are characterised by indirect network effects and create added value by internalising these network effects. The Internet and the development of information and communication technology have contributed to their growth and today the most valuable firms in the world by market capitalisation are platforms firms. Despite the vast economic literature, the effects of platforms to competition law, however, remain ambiguous.
In my thesis, I study multi-sided platforms in the European Union competition law. By using methods of law and economics, I focus especially on the question of how the relevant market in two-sided markets should be defined for the purposes of assessment of market power and competitive effects. I present the economic theory underlying competition law and two-sided markets and, in the light of that theory, discuss the role and tools of market definition in antitrust analysis of platforms. I further analyse the Court of Justice's seminal rulings in Groupement des cartes bancaires and MasterCard, which concerned the two-sided nature of payment card systems, and discuss their implications for the EU competition law.
Although the Court of Justice has not explicitly discussed market definition in two-sided markets, its case law leaves no doubt that the two-sided nature of platforms matter for their competitive analysis under the EU competition rules. I propose that the European Commission should clarify its practice on certain questions of market definition relating particularly to when a ‘single’ two-sided market and when two separate but ‘interrelated’ markets should be defined, how to adjust the SSNIP test to take network effects into account and how to define the relevant market in the presence of a zero price on one side of the platform. I present my own recommendations for these practices and contribute to the debate on the subject which is currently of particular interest as the Commission is renewing its Notice on Market Definition. Monenpuoliset alustat ovat yrityksiä, jotka toimien välittäjinä mahdollistavat erillisten mutta toisistaan riippuvaisten kuluttajaryhmien välisen vuorovaikutuksen. Ne toimivat kaksipuolisilla markkinoilla, joilla on epäsuoria verkostovaikutuksia, ja luovat lisäarvoa sisäistämällä nämä verkostovaikutukset. Internet sekä tieto- ja viestintätekniikan kehitys ovat myötävaikuttaneet niiden kasvuun ja nykyään markkina-arvoltaan maailman arvokkaimmat yritykset ovat alustayrityksiä. Laajasta taloustieteellisestä kirjallisuudesta huolimatta alustojen vaikutukset kilpailuoikeuteen ovat kuitenkin yhä moniselitteisiä.
Tutkielmassani tarkastelen monenpuolisia alustoja Euroopan unionin kilpailuoikeudessa. Keskityn oikeustaloustieteen menetelmiä hyödyntäen erityisesti kysymykseen siitä kuinka merkitykselliset markkinat tulisi määritellä kaksipuolisilla markkinoilla markkinavoiman ja kilpailuvaikutusten arvioinnin tarkoituksia varten. Esittelen kilpailuoikeuden ja kaksipuolisten markkinoiden pohjana olevan talousteorian ja keskustelen sen valossa markkinamäärittelyn roolista ja välineistä alustojen kilpailuoikeudellisessa tarkastelussa. Analysoin lisäksi unionin tuomioistuimen merkittäviä ratkaisuja tapauksissa Groupement des Cartes Bancaires ja MasterCard, jotka koskivat maksukorttijärjestelmien kaksipuolista luonnetta, ja keskustelen näiden vaikutuksista EU:n kilpailuoikeuteen.
Vaikka unionin tuomioistuin ei ole eksplisiittisesti käsitellyt markkinoiden määrittelyä kaksipuolisilla markkinoilla, sen oikeuskäytäntö ei jätä epäilystäkään siitä, että alustojen kaksipuolisella luonteella on merkitystä niiden kilpailuoikeudelliselle tarkastelulle EU:n kilpailuoikeussääntöjen mukaan. Esitän, että Euroopan komission tulisi selkeyttää käytäntöään tietyissä markkinoiden määrittelyn kysymyksissä, jotka liittyvät erityisesti siihen, milloin ‘yksi’ kaksipuolinen markkina ja milloin kaksi erillistä mutta ‘toisiinsa liittyvää’ markkinaa tulisi määritellä, kuinka SSNIP-testi tulisi muokata huomioimaan verkostovaikutukset ja kuinka relevantit markkinat tulisi määritellä silloin, kun yhdellä puolella alustaa on nollahinnat. Esitän omat suositukseni näiksi käytännöiksi ja osallistun keskusteluun aiheesta, joka on tällä hetkellä erityisen kiinnostuksen kohteena, sillä komissio on uudistamassa tiedonantonsa merkityksellisten markkinoiden määritelmästä.
In my thesis, I study multi-sided platforms in the European Union competition law. By using methods of law and economics, I focus especially on the question of how the relevant market in two-sided markets should be defined for the purposes of assessment of market power and competitive effects. I present the economic theory underlying competition law and two-sided markets and, in the light of that theory, discuss the role and tools of market definition in antitrust analysis of platforms. I further analyse the Court of Justice's seminal rulings in Groupement des cartes bancaires and MasterCard, which concerned the two-sided nature of payment card systems, and discuss their implications for the EU competition law.
Although the Court of Justice has not explicitly discussed market definition in two-sided markets, its case law leaves no doubt that the two-sided nature of platforms matter for their competitive analysis under the EU competition rules. I propose that the European Commission should clarify its practice on certain questions of market definition relating particularly to when a ‘single’ two-sided market and when two separate but ‘interrelated’ markets should be defined, how to adjust the SSNIP test to take network effects into account and how to define the relevant market in the presence of a zero price on one side of the platform. I present my own recommendations for these practices and contribute to the debate on the subject which is currently of particular interest as the Commission is renewing its Notice on Market Definition.
Tutkielmassani tarkastelen monenpuolisia alustoja Euroopan unionin kilpailuoikeudessa. Keskityn oikeustaloustieteen menetelmiä hyödyntäen erityisesti kysymykseen siitä kuinka merkitykselliset markkinat tulisi määritellä kaksipuolisilla markkinoilla markkinavoiman ja kilpailuvaikutusten arvioinnin tarkoituksia varten. Esittelen kilpailuoikeuden ja kaksipuolisten markkinoiden pohjana olevan talousteorian ja keskustelen sen valossa markkinamäärittelyn roolista ja välineistä alustojen kilpailuoikeudellisessa tarkastelussa. Analysoin lisäksi unionin tuomioistuimen merkittäviä ratkaisuja tapauksissa Groupement des Cartes Bancaires ja MasterCard, jotka koskivat maksukorttijärjestelmien kaksipuolista luonnetta, ja keskustelen näiden vaikutuksista EU:n kilpailuoikeuteen.
Vaikka unionin tuomioistuin ei ole eksplisiittisesti käsitellyt markkinoiden määrittelyä kaksipuolisilla markkinoilla, sen oikeuskäytäntö ei jätä epäilystäkään siitä, että alustojen kaksipuolisella luonteella on merkitystä niiden kilpailuoikeudelliselle tarkastelulle EU:n kilpailuoikeussääntöjen mukaan. Esitän, että Euroopan komission tulisi selkeyttää käytäntöään tietyissä markkinoiden määrittelyn kysymyksissä, jotka liittyvät erityisesti siihen, milloin ‘yksi’ kaksipuolinen markkina ja milloin kaksi erillistä mutta ‘toisiinsa liittyvää’ markkinaa tulisi määritellä, kuinka SSNIP-testi tulisi muokata huomioimaan verkostovaikutukset ja kuinka relevantit markkinat tulisi määritellä silloin, kun yhdellä puolella alustaa on nollahinnat. Esitän omat suositukseni näiksi käytännöiksi ja osallistun keskusteluun aiheesta, joka on tällä hetkellä erityisen kiinnostuksen kohteena, sillä komissio on uudistamassa tiedonantonsa merkityksellisten markkinoiden määritelmästä.