Promoting equity in urban mobility through personal carbon trading
Pitkänen, Atte (2020)
Diplomityö
Pitkänen, Atte
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545753
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545753
Tiivistelmä
Personal carbon trading (PCT) has been proposed as a policy measure to reduce greenhouse gas emissions from mobility. Like all climate policies, PCT inevitably has equity impacts, which are mainly linked to its distributional effects. The aim of this paper is to find out whether a PCT scheme for mobility can promote equity. Mobility is fundamental to people, but the benefits and burdens of mobility are currently inequitably distributed between population groups. A PCT scheme on mobility would have generally progressive income effects as mobility emissions tend to rise in line with income level. PCT has the potential to reduce social and transport disadvantage with its progressive effects and through reducing exposure to transport externalities.
Perceived fairness of the effects of a climate policy such as PCT are studied through a survey. The results show that redistributions under a PCT scheme are perceived fair if they place burdens only on people with high income. Perceived fairness of policies is largely linked to individual’s political orientation and attitudes towards responsibility for emission reductions. There is also some evidence of self-interest explaining perceptions of fairness, as people might find policies fairer if they increase their personal material welfare.
This Master’s Thesis was written in the format of a scientific article. Henkilökohtaista päästökauppaa (personal carbon trading, PCT) on ehdotettu keinoksi vähentää liikkumisen kasvihuonekaasupäästöjä. Sillä, kuten kaikilla ilmastopolitiikan toimenpiteillä, on väistämättä vaikutuksia oikeudenmukaisuuteen, liittyen pääasiassa tulonjakovaikutuksiin. Tämän työn tavoitteena on selvittää, miten liikenteen henkilökohtainen päästökauppa voi edistää oikeudenmukaisuutta. Liikkuminen on tärkeä edellytys riittävään hyvinvointiin, mutta liikkumisen hyödyt ja haitat jakautuvat epäoikeudenmukaisesti eri väestöryhmien kesken. Liikenteen henkilökohtaisella päästökaupalla olisi progressiivisia tulonjakovaikutuksia, koska liikkumisen päästöt keskimäärin nousevat moninkertaisesti tulotason mukana. PCT voi progressiivisilla vaikutuksilla vähentää sosiaalisia ja liikkumiseen liittyviä haittoja, ja sen aikaansaamat päästövähennykset johtavat pienempään altistukseen liikenteen ulkoisvaikutuksille.
PCT:n kaltaisen päästövähennysmekanismin vaikutusten reiluutta tutkitaan kyselyn avulla. Tulokset osoittavat, että sen aiheuttamat tulonsiirrot koetaan reiluksi, jos ne aiheuttavat taakan vain hyvätuloisille ihmisille. Tulonsiirtojen koettuun reiluuteen vaikuttaa suurelta osin vastaajan poliittinen suuntaus ja asenteet päästövähennyksien vastuunjaosta ja tärkeydestä. Oman hyödyn tavoittelu vaikuttaa myös käsityksiin reiluudesta, sillä joissain tapauksissa toimenpiteet koetaan reilummaksi, jos ne lisäävät vastaajan omaa aineellista hyvinvointia.
Diplomityö laadittiin tieteellisen artikkelin muotoon.
Perceived fairness of the effects of a climate policy such as PCT are studied through a survey. The results show that redistributions under a PCT scheme are perceived fair if they place burdens only on people with high income. Perceived fairness of policies is largely linked to individual’s political orientation and attitudes towards responsibility for emission reductions. There is also some evidence of self-interest explaining perceptions of fairness, as people might find policies fairer if they increase their personal material welfare.
This Master’s Thesis was written in the format of a scientific article.
PCT:n kaltaisen päästövähennysmekanismin vaikutusten reiluutta tutkitaan kyselyn avulla. Tulokset osoittavat, että sen aiheuttamat tulonsiirrot koetaan reiluksi, jos ne aiheuttavat taakan vain hyvätuloisille ihmisille. Tulonsiirtojen koettuun reiluuteen vaikuttaa suurelta osin vastaajan poliittinen suuntaus ja asenteet päästövähennyksien vastuunjaosta ja tärkeydestä. Oman hyödyn tavoittelu vaikuttaa myös käsityksiin reiluudesta, sillä joissain tapauksissa toimenpiteet koetaan reilummaksi, jos ne lisäävät vastaajan omaa aineellista hyvinvointia.
Diplomityö laadittiin tieteellisen artikkelin muotoon.