Corporate social responsibility in supply management
Ernsten, Tommi (2020)
Pro gradu -tutkielma
Ernsten, Tommi
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545749
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545749
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to examine corporate social responsibility (CSR) practices in companies´ supply management activities. As international outsourcing has increased due to globalization, companies have had to focus on the ethical and sustainable conduct of their suppliers. Theories related to CSR are introduced in the theoretical part of the study. The study is performed by gathering relevant information from selected companies´ annual reports. Altogether ten Finnish companies were selected based on the amount of turnover they produce. Nine of the ten companies are publicly traded companies and one is a cooperative society. The size of the companies is a decisive factor since larger companies can be seen proactive and better prepared to adopt new procedures in their everyday business operations. The study is conducted as a qualitative research and the analysis of the research data is performed using a method of descriptive analysis. The data analysis is done by comparing the data to the theoretical background presented in the theoretical section of this study. The gathered data is interpreted, discussed and concluded to find relevant answers to the research questions of the study. Companies´ CSR practices relate to both company-made activities as well as international CSR initiatives provided by globally established organization, such as the United Nations. Companies are engaged with CSR in their supply management to improve people´s lives and the societies around them. But also, to maintain good reputation among their stakeholders and consumers making purchase decisions, as perceptions of companies´ conduct are enhanced by transparency and information sharing. Companies dealing with CSR associated with supply management, control supplier compliance using suppliers’ self-assessments, surveys and audits. In addition, education and training provided by the buyer companies allow better compliance of their suppliers. Tämän pro gradun tarkoituksena on tutkia yritysten yhteiskuntavastuukäytänteitä niiden hankintatoimen johtamisen näkökulmasta. Globalisaation ja kansainvälistyvän ulkoistamisen kasvun myötä yritykset ovat joutuneet alkaa keskittyä toimittajiensa eettisiä ja kestävää kehitystä koskeviin menettelytapoihin. Yritysten yhteiskuntavastuuta koskevia erilaisia teorioita esitellään tämän tutkimuksen teoriaosiossa. Tutkimus on toteutettu keräämällä asiaankuuluvaa tutkimusainestoa tutkimukseen valittujen yritysten vuosikertomuksista. Tutkimukseen valittiin kaikkiaan kymmenen suomalaista yritystä, niiden liikevaihdon kokoon perustuen. Yhdeksän näistä kymmenestä yrityksestä on julkisesti noteerattuja yrityksiä ja yksi on osuuskunta. Tutkittavien yritysten koko on määräävässä asemassa, sillä suurien yritysten voidaan olettaa toimivan enemmän uusia toimintatapoja ennakoiden sekä omaavan enemmän päivittäisiin toimintoihinsa tarvittavia resursseja. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineiston analysoinnissa on käytetty aineistoa kuvailevaa metodiikkaa. Analyysissä tutkimusaineistoa on verrattu tutkimuksessa käytettyyn teoriaa, joka on esitelty tutkimuksen teoriaosiossa. Kerättyä tutkimusaineistoa kuvaillaan ja tulkitaan, jotta tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin löydetään olennaiset vastaukset. Yritysten vastuullisuuskäytännöt ovat sekä yhtiöiden itsensä kehittämiä toimintatapoja että kansainvälisten yhteisöjen, kuten yhdistyneiden kansakuntien, kehittämiä aloitteita. Yritykset toteuttavat vastuullisuuskäytänteitä toimittajasuhteissaan parantaakseen ihmisten elinoloja ja yhteiskuntaa, sekä ylläpitääkseen hyvää mainetta sidosryhmiensä ja ostopäätöksiä tekevien kuluttajien keskuudessa, sillä havainnointi yritysten toimintaa kohtaan on lisääntynyt parantuneen tiedon läpinäkyvyyden ja jakamisen takia. Toimittajiin liittyvän yritysvastuullisuuden varmistamiseksi, yritykset suorittavat toimittajillaan itsearviointeja, kyselyitä ja tarkistuksia. Lisäksi, ostajayritykset tarjoavat toimittajilleen opetusta ja koulutusta, jotta yritysvastuun toteutuminen voidaan varmistaa.