Increasing massive open online cybersecurity course learner retention through design and gamification
Viljakainen, Simo (2020)
Diplomityö
Viljakainen, Simo
2020
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345434
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345434
Tiivistelmä
Massive Open Online Courses (MOOC) are to this day a recent but widely researched topic. While MOOCs attract thousands of learners they are known for having notoriously low completion rates. Usually only one-tenth of the learners who register for the course complete it. The goal of this thesis was to find out the common pitfalls in MOOC design and derive an engaging design based on the existing research body. According to the used literature, appropriate gamification elements were added to the literature-based MOOC design to increase learner engagement. The newly produced design was implemented on an online cybersecurity course hosted on Moodle. The course was created as a part of this thesis. The finished artifact is evaluated through one factor two treatments experimentation from the aspects of engagement, performance, and overall quality. The results showed that test treatment with gamification showed higher completion rates, engagement, and performance in comparison to the control treatment. While the used sample was small, in an analysis of the overall feasibility and quality of the course design it was determined that the clear strengths of the design were its clear structure and topic coverage. Massiiviset avoimet verkkokurssit (MOOC) ovat nykypäivänä tuore, mutta laajalti tutkittu aihealue. Vaikka MOOCit houkuttelevat tuhansia oppilaita, niillä on tunnetusti hyvin alhainen suorittamisaste. Usein vain yksi kymmenestä kursseille ilmoittautuneista suorittaa kurssin. Tämän diplomityön tavoitteena on selvittää MOOC-suunnittelun yleisiä sudenkuoppia ja kehittää MOOC-suunnitelma perustuen olemassa oleviin tutkimustuloksiin. Tähän luotuun suunnitelmaan lisätään kirjallisuuden perusteella sopivia pelielementtejä opiskelijan kurssisitoutumisen lisäämiseksi. Tuotetun suunnitelman testaamiseksi sitä käytetään tutkimuksen aikana luotuun tietoturvakurssimateriaaliin toteuttamiseen Moodle-alustalle. Valmista kurssia arvioidaan suorittamalla sille one factor two treatments -testi opiskelijoiden sitoutumisen, suorituskyvyn ja kurssin yleisen laadun näkökulmista. Tulokset osoittivat, että käytetyllä otannalla pelillistäminen tuotti korkeamman suoritusasteen, vahvemman sitoutumisen ja paremman suorituskyvyn verrattuna kontrollikurssiin. Otannan pienuudesta huolimatta, toteutuksen kokonaisarvioinnissa sen vahvuuksiksi todettiin selkeä rakenne ja kurssiaihealueiden kattavuus.